Hej,

Vet inte ifall detta hamnade på rätt ställe men Mod får flytta den till rätt avdelning om så skulle vara fallet. :)

Har fått en byggoffert för att inreda vinden på vårat Villa Kalmar som kommer till hösten.

Dock så tycker jag offerten är väldigt luddig, den lämnar väldigt mycket att önska. Vilket vi kommer att ta upp med den berörda parten så klart. Men innan vi kommer dit undrar jag om det finns några exempel på hur en byggoffert ska se ut?

Jobbar som inköpare inom IT så är van vid väldigt detaljerade offerter där jag kan se exakt vad minsta pryl kostar.

Offerten som vi har fått ser ut ungefär så här

Isolering av ytterväggar samt tak
Isolering av innerväggar
Byggnation av väggar enligt ritning
Parkett ek 3-stav mattlackad

osv...

Summa xxxxxxx kr.


Dvs, det jag saknar är hur mycket isolering, gips, parkett och vad detta kostar osv som kommer att användas. Är det för mycket begärt att veta hur många meter lister (med en differens +-10%) som kommer att gå åt?




//P
 
Jo, ni inköpare tror minsann ni ska få veta alla siffror bakom varenda offert..... ;)

Jag tolkar dig som att arbete och material är offererat till fast pris?

Att specificera exakt hur mycket material man avser använda kan ju ses som en extratjänst till dig. Det viktiga är ju att ni är överens om hur arbetet ska utföras och med vilket material. Tex så kan ju ek 3-stav betyda väldigt olika saker. Allt från byggmax budgetgolv till finaste sorten från golvbutiken. Om ritningen i övrigt är detaljerad på sådant sätt att inga möjligheter för fri tolkning ges så kanske det är ok ändå.

Satt jag i dina kläder skulle jag vilja ha en offert där utförandet detaljeras avsevärt mer samt att materialet specificeras till fabrikat och sort. När du har valt leverantör är jag säker på att man inte har något emot att ytterligare specificera offerten med avseende på materialåtgång - nu ser man kanske det som ett onödigt arbete innan man vet om du är en köpare eller bara någon som tar in en kontrolloffert.
 
hehe mjoo det är väl så. :) Lite bortskämd på den fronten kanske...

Än så länge är det endast en offert men då det är samma killar som gör grunden samt garage (ingår vid nybygget) så är det en seriös förfrågan och det vet de om.

Det är ett fast pris som gäller för offerten. Men man borde väl ändå kunna få det lite mer specificerat så man inte blir lurad. Har inget emot att de lägger på sin del på priset så länge man vet vad det är som kostar. Tex om nu en toa stol kostar 1000kr och de tar 1500kr i offerten, det köper jag rakt av, så länge jag vet vad pengarna går till.

Men som sagt var, kanske har för höga krav?
 
Jag tycker inte det är "onödigt arbete" att göra en bra offert med en specifikation som går att tyda. Tycker tamefan det borde vara lag på att byggarbeten skall vara specifierade till minsta material.

Är byggare så innihelvete lata att de inte kan beräkna och specificera hur mycket material och arbete de lägger på olika moment borde de fasen inte få några jobb. De borde rimligen ha utfört dessa arbeten tidigare och ha en ganska bra uppfattning om materialåtgång och hur mycket arbete man måste lägga på olika delmoment i bygget.

Jag har själv fått offerter till att bygga carport och allt de lyckas frambringa går att skriva på 5 rader text. Det är bullshit tycker jag. Jag skall ha en lista på allt material de har tänkt använda och vilka dimensioner varenda balk och planka skall ha. Jag tänker inte nöja mig med mindre.

Men som med allt annat i byggbranschen ingår väl offerter och upphandlingar i deras "skumma" sätt att pressa ut pengar ur kunder. De vill inte ge en bra spec för att de då måste hålla vad det har lovat. Bättre att ta en spec på 2 rader text så de kan göra som de vill...

(Jobbar också inom IT och hade dessa skojjare till byggare hamnat i någon annan bransch med lite vettigt folk så hade de blivit utskrattade).

Såja, där fick de!
 
promoswede skrev:
hehe mjoo det är väl så. :) Lite bortskämd på den fronten kanske...

Än så länge är det endast en offert men då det är samma killar som gör grunden samt garage (ingår vid nybygget) så är det en seriös förfrågan och det vet de om.

Det är ett fast pris som gäller för offerten. Men man borde väl ändå kunna få det lite mer specificerat så man inte blir lurad. Har inget emot att de lägger på sin del på priset så länge man vet vad det är som kostar. Tex om nu en toa stol kostar 1000kr och de tar 1500kr i offerten, det köper jag rakt av, så länge jag vet vad pengarna går till.

Men som sagt var, kanske har för höga krav?
I min värld (som nog är ungefär samma som din, fast från andra sidan skrivbordet...:) ) så är ett fast pris ett fast pris. Vad delarna kostar har köparen inte med att göra som jag ser det. Fast pris är en försäkring mot skenande kostnader och ger köparen en trygghet i det avseendet. Däremot MÅSTE du ju som köpare få veta vad fastprisarbetet omfattar,både i form av tjänst och produkt, men som sagt, priset på enskilda delar kan man inte diskutera i ett fastprisupplägg. Vill man det är det lämpligare att separera material från tjänst och ha fast pris på tjänsten.

Samtidigt ska man ju inte krångla till detta i onödan. Har du en god relation med byggaren och ett redan pågående projekt är det säkert inga problem att prata om saken för att komma till en detaljnivå som du trivs med.

Handlar du något av mig någongång kommer jag dock ALDRIG redovisa delarnas kostnad i ett fastprisupplägg.....:cool:
 
Hus_Tomten skrev:
Jag tycker inte det är "onödigt arbete" att göra en bra offert med en specifikation som går att tyda. Tycker tamefan det borde vara lag på att byggarbeten skall vara specifierade till minsta material.

Är byggare så innihelvete lata att de inte kan beräkna och specificera hur mycket material och arbete de lägger på olika moment borde de fasen inte få några jobb. De borde rimligen ha utfört dessa arbeten tidigare och ha en ganska bra uppfattning om materialåtgång och hur mycket arbete man måste lägga på olika delmoment i bygget.

Jag har själv fått offerter till att bygga carport och allt de lyckas frambringa går att skriva på 5 rader text. Det är bullshit tycker jag. Jag skall ha en lista på allt material de har tänkt använda och vilka dimensioner varenda balk och planka skall ha. Jag tänker inte nöja mig med mindre.

Men som med allt annat i byggbranschen ingår väl offerter och upphandlingar i deras "skumma" sätt att pressa ut pengar ur kunder. De vill inte ge en bra spec för att de då måste hålla vad det har lovat. Bättre att ta en spec på 2 rader text så de kan göra som de vill...

(Jobbar också inom IT och hade dessa skojjare till byggare hamnat i någon annan bransch med lite vettigt folk så hade de blivit utskrattade).

Såja, där fick de!
Även i IT-svängen lämnas prisindikationer, och enklare offerter där några detaljnivåer saknas. Att lämna fullständig spec varje gång funkar knappast i praktiken. Eftersom kundsidan är rätt kassa som upphandlare och beställare får man ju svar som man frågar.....!
 
promoswede skrev:
Dvs, det jag saknar är hur mycket isolering, gips, parkett och vad detta kostar osv som kommer att användas. Är det för mycket begärt att veta hur många meter lister (med en differens +-10%) som kommer att gå åt?
Ja, jag tycker också att det är för mycket begärt. Får du ett fast pris får du nöja dig med det. Är du inte nöjd med priset får du helt enkelt ta in fler offerter.
Det du kan förvänta dig att få specat är sådant som spelar roll för dig, som vilken slags parkett de tänkt lägga, vilket typ av lister, hur tjock isoleringen kommer att bli...

Det kan uppstå en situation som vi sett exempel på i andra trådar: en kund har fått ett fast pris tillsammans med en noggrann specifikation. När sedan arbetet är klart så visar det sig att det inte gått åt så mycket som hantverkaren trodde. Då blir kunden sur, känner sig lurad och klagar i forumet. Om det i stället gått åt mer så känner sig förmodligen kunden nöjd, men skriver inga inlägg om det.
 
Ad acta
Hus_Tomten skrev:
(Jobbar också inom IT och hade dessa skojjare till byggare hamnat i någon annan bransch med lite vettigt folk så hade de blivit utskrattade).

Såja, där fick de!
OPPSSSS!!

Även solen har fläckar :D:D:D:D


http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7496303.ab
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.