Hej jag heter Robin och fundera lite på att starta upp något eget, där mitt huvud vertyg skall vara AutoCad.

Så jag undrar om det finns någon efterfrågan för både Privat personer och företag att få hjälp med att uppdatera, modanisera, digitalisera och att skaffa ritningar på befitliga hus där de inte har några ritningar alls.


Men vad tror ni?

Tack så mycket på förhand
MVH
-Robin
 
Beror ju på priset såklart! Själv köpte jag ett gammalt hus i våras och jag la väl ca 1,5 dag på att mäta, skissa och sen göra skissen i datorn på MS Visio. Men om någon erbjudit mig tjänsten att göra det för en rimlig summa så absolut! Känns som att tumstock, lasermätare och en dator med AutoCad är allt du behöver? ;)

Just det faktum att man har en uppdaterad och korrekt skiss har hjälpt mig många gånger... Har den inlagd i telefonen så att jag närsomhelst kan kolla mått och m2 på olika rum när man står på byggvaruhuset!
 
Tack så mycket för svaret!

Priset är något som jag inte tänkt på alls, men jag själv tycker att det är väldigt lätt och arbetar väldigt fort.
Så jag vet inte om man ska ha något fastpris eller ta betalt per timma.
Men eftersom jag vill komma igång och få mycket kunder kommer det självklart att inte vara för dyrt.

Vad hade du betalat för det du gjorde själv?
 
Fast pris kan ju vara riskabelt om det är ett stort hus med en massa invecklade mått o.s.v., medans en "standard" 60-tals villa i ett villakvarter kan gå snabbt... Men om du skulle gjort det åt mig så skulle det varit på fastpris, inget löpande här inte!

Jag resonerar såhär när det gäller att hyra in folk...

- Vad tjänar jag på en vanlig arbetsdag?
- Om jag gör det själv, hur lång tid tar det?
- Blir det bättre om nån annan gör det?

Alltså, om jag tjänar ca 1000 efter skatt på en vanlig arbetsdag (8 timmar) och jobbet skulle ta mig 8 timmar så kan jag ge 1000,- för att få det gjort! Men om jag vet att det blir bättre när du gör det så kanske jag kan ge lite mer...
Att skissa upp mitt hus tog ca 12 timmar (grovt räknat), alltså kan jag tänka mig att ge 1500,- för jobbet! Nu har jag själv tillgång till program m.m. så jag kunde göra det ganska bra, men om jag inte haft tillgång till allt detta så hade det nog varit värt mer för mig att du gjorde det åt mig... Lite rörigt kanske, men hoppas att du förstår mitt resonemang!

I mitt fall pratar vi bara om en vanlig ritning, om din kund vill ha det i 3D och vill kunna "möblera" efter ritningen i datorn så tar det längre tid för dig, alltså högre pris!
 
Tillägg till ovan... Jag resonerar så när det gäller saker som jag själv kan/anser mig kunna. Om vi pratar om att man måste ha verktyg m.m. som jag inte har eller inte behärskar så är det såklart värt mer! Ska du ha det här som affärsidé så måste du såklart ta mer betalt för att få det att gå runt... Erbjud mertjänster till kunden! ;)
 
Tackar så mycket för svaren de hjälpte mig verkligen:)

Men vad tror ni andra om det här? hade varit väldigt tacksam om jag kunde få fler svar!:)
 
PRISET och självkostnaden måste du tänka igenom ett par varv extra. Om du fakturerar 1.500 Skr för tolv timmars arbete kommer affärsidén att tyna bort ikapp med dig själv. För att undvika detta måste du av flera skäl ta betydligt mer betalt.

1. En färdigskattat hundralapp i handen kostar en bra slant i egenavgift och skatt. Utanpå fakturapriset brutto ska du lägga moms. Om du (mot bättre vetande) fakturerar en tusenlapp med moms och allt för en hel åttatimmarsdag kommer din timlön netto att bli så ynklig att albaner skulle skämmas.

2. Det räcker inte med att transformera om din egen nettolön till ett bruttopris. Förutom din egen lön måste ditt nya företag betala hyran på kontoret, avgift i branschorganisation, din revisor, reklam och mycket mer.

3. Du kan inte fakturera kunder 40 timmar i veckan. Du måste ta dig obetald tid att sköta bokföring, ringa runt och sälja, städa kontoret, boota om din dator och mycket, mycket annat.

AFFÄRSIDÈN är ännu viktigare. Vad är du allra bäst på? Var har du din marknad? Vem är beredda att betala vad för vilken nytta? Jag kan tänka mig att du skulle hitta en fantastisk målgrupp bland alla nya husägare, som står där med bara en bunt pappersritningar och massor av idéer. Jag kanske tar fel, men ta det iallafall som ett exempel: Var hittar du dessa människor? Hur når du dem? Hur tänker de? Hur priskänsliga är de? Hur övertygar du dem? Hur "köper" du dem?

Vart jag vill komma är att du bör sträva efter att slippa konkurera med priset. Tävla istället med NYTTAN! Ge dem fast pris för en normal omgång digitala grundritningar! Måste du besöka platsen för uppmätnng fakturerar du detta jobb per faktisk arbetstimme plus restid.
 
Du kan utöka med att rita upp trädgårdar i 3D. I enklare program. Då kan kunderna fortsätta med det och projektera dom. Samma med ACAD. Spara allt som .dxf .Mer flexibel. Eller gör det i andra billigare program. Kanske i freeware? Du gör det svåraste o kunderna fortsätter...
Jag bara tänkte högt.
 
Tackar för ditt svar billy_baver!

Har funderat en del på vad du sa och det har hjälpt mig en del i uppstarten.

Tror verkligen på det här, kommer bli tufft men även sjukt roligt.
 
Billy Bäver har en del poänger, men jag håller inte med om att administrationen behöver bli så betungande. Visst kan du fakturera dina kunder 40 timmar per vecka, men räkna med att det tillkommer en del obealt arbete som just administration. Finns ingen regel för egenföretagare som säger att man inte får jobba mer än 40 timmar per vecka. Hamnar du i den situationen att du kan fakturera 40 timmar per vecka är det bara att gratulera. :)

Lokalhyra behöver du knappast, inbillar mig att du utför jobbet hemma. Kan du ordna med en kontorsdel som inte nyttjas privat får du dessutom göra avdrag på boendekostnaden.

Branschavgifter, revisorer och reklam klarar du dig utan. Starar du AB måste du dock skaffa revisor. Kör du enskild firma klarar du enkelt av att hantera din bokföring på egen hand.

Ett hett tips är att besöka Skatteverkets informationskvällar för alla som har eller planerar att starta eget. Allt från moms till bokföring gås igenom på ett bra sätt.

F-skattsedel, momsregistrering och ett registrerat firmanamn hos Bolagsverket är allt du behöver för att komma igång. Allt detta och mycket mer kan du göra på myndigheternas sida - http://www.verksamt.se
 
joflopp: Jo det är sant, ne jobbet fixar jag hemma ja.
tack för tipsen, men va tror du om idén? och har du några tips att få kunderna att veta att jag finns?
Det känns som det är den svåraste delen:)
 
Findus111 skrev:
joflopp: Jo det är sant, ne jobbet fixar jag hemma ja.
tack för tipsen, men va tror du om idén? och har du några tips att få kunderna att veta att jag finns?
Det känns som det är den svåraste delen:)
Det finns såklart enklare sätt, men ett som är gratis är att hålla koll på Hemnet efter hus i ditt verksamhetsområde som är till salu! Sen när huset är sålt så svänger du förbi med en snygg liten lapp i brevlådan, eller knackar på... Tidseffektivt, nej! Gratis, ja! ;)

Eller sök på lagfarter kanske?

På längre sikt så kan du ju sträva efter att få vara med i mäklarnas pärm som dom ger till husköparna, men det kostar säkert en del! Sen kan du ju prata med mäklarna om dom vill ha hjälp med att göra enkla skisser över huset. I de flesta husannonser så finns det ju med en enkel skiss på våningsplanen, och den skissen kanske du kan göra för en mindre summa? Inbillar mig att en duktig mäklare hellre sitter och gör annat än skisser över hus?
 
Tack för tipsen!

Ja kontaktade en kompis som är mäklare och han lätt poitiv till det hela och lovade att hjälpa mig så gott han kan. Det här går åt rätt håll ser det ut som. Har till och med fått min första kund!:)
 
Om jag skulle köpa en sådan tjänst skulle kravet vara att ritningen blev 100% korrekt måttsatt, det duger inte med 95%. Då har jag nytta av ritningen annat är som ren översikt.

Det finns ju många som är snabba i AutoCad, men hur snabba är de på att mäta upp huset både på in- och utsidan korrekt? Att kunna en hel del om olika byggtekniker hjälper också då man skall mäta upp, ex hur väggar m.m är konstruerade. Det är kanske här du kan hitta din konkureensfördel, du får snabbt fram en korrekt ritning.

Sedan kanske man inte behöver ta hela hus, satt igår och försökte få till ett uterum till några bekanta, och då skulle man använda sig av ett kort på huset för att visualisera hur det skulle kunna se ut.

Kanske en teknik att ta till, fota huset med mätstockar som referenser och digialiera in i autocad med utgång från kortet.

Men det låter ju bra att böra med översiktsplaner som mäklare använder i annonser, då lär man sig mycket kring det praktiska med mätning.

Lycka till, lägg upp några ritningar så kanske du kan få lite feedback på vad andra skulle vilja ha med på dessa.
 
Tack för tipsen, jag änväder en laser mätare, så korrekt blir det antar jag.
Har en lite billigare variant, är det värt att köpa något dyrare för 3-5k?

Jo det kan jag göra, har arbetat en del med att mäta upp industri lokaler och rita dem. Tänkte också mäta och rita upp mitt eget hus.

Men vad tror du om att få ditt hus/tomt i ritad i 3D? Skulle man ha någon andvänding för det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.