Nu en ny fråga gällande badrum. Det skall alltså byggas i källaren. Två av väggarna är ytterväggar som är isolerade och dränerade med Isodrän, ingen fukt märks. Törs man använda gipsputs (Gypsum naturgips) på väggarna?
Skall jag sedan fuktspärra hela badrummet eller bara vid dusch och badkar ?
 
Jag skulle ha valt ett K/C-putsbruk (kalk/cement-blandning) som kan släppa igenom fukt. Och sedan satt våtspärr bara vid dusch och badkar (på väggarna). På golvet beror det på vad det är för golv - är det ett gammalt oisolerat betonggolv skulle jag bara ha fuktspärrat vid dusch och ev. annan golvbrunn, men är det ett nytt golv (med kapillärbrytande skikt, isolering, golvvärme mm så hade jag nog fuktspärrat hela.
 
gipsputs ska vra lugnt att använda men du måste helst vänta i månader innan du lägger på fuktspärr.. jag använde ett maxit snabblagningsbruk som jag putsade med, e väl egentligen inget tänkt tt använda till putsning men blev mitt alternativ med brådskande tidsplan, kletigt o gick bra o bygga både mycke o lite me
 
måste rätta mej själv, missade helt att det va i källare, vet du om det sitter kallsfalt kvar på gundmuren?
 
K
Gipsputs torkar ca 3-6 mm/dygn så om man behöver vänta i månader så ska man ha lagt på bra tjockt.
Tätat och isolerat = Ingen tillskjutande fukt = Tätskikt = Gipsputs helt ok
Tillskjutande fukt = Punktvis tätskikt = Gipsputs inte ok
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.