Ammoniumpolyfosfat låter ganska "snällt" ändå. Just nu vet jag inte hur jag ska göra med isoleringen, jag vet inte ens om man "får" blanda sin egen... Men så länge jag kan hitta något bra så lär jag ju inte behöva göra det.

Vid denna tidpunkten ritar jag om huset 2ggr i veckan så absolut inget är "set in stone". För tillfället tycker jag att halmbalar låter väldigt vettigt.
 
Värme kapaciteten ska fasförskjuta värmen från dag till natt.
Med för bra isolering så riskerar du att behöva installera kylning .

Folieresonemanget är bra men förutsätter luftspalter på20 mm på var sida om folien

som isolering är cellulosa överlägset eftersom fukten hålls på en bra nivå för oss människor.
 
På blocket kan man ganska ofta se kutterspån som bortskänkes. Billigt och naturmaterial !
 
Kutterspån har tyvärr dåliga brandskyddsegenskaper plus för låg isoleringsgrad annars ok
 
Hur vore det om man tog en seriös diskussion om vilka strålningsförluster en svensk har i ett svenskt hus?
Amerikanen har stora strålningsförluster ?
Klart är att räddningsfiltar minskar värmeförluster och att konvektionsisolering också minskar förluster samt att värmetröga matrial minskar .Med golvvärme är delta T Max. I Sverige 50 grader celcius då borde strålningsförlusterna vara kännbara?
QUOTE=Avemo;1039492]Det är väl en definitionsfråga om IR-strålning är ljus eller inte. Det uppför sig likartat som synligt ljus i alla fall. Håller du handen ovanför en varm spisplatta så känner du värmen stråla mot handen. Håller du ett ark papper mellan handen och plattan så absorberar pappret den mesta värmen och du känner att värmen som når handen minskar markant. Håller du ett ark aluminiumfolie mellan handen och plattan så reflekteras det mesta av värmen tillbaka och du känner att värmen som når handen minskar markant. Skillnaden mellan dessa två fall är att pappersarket värms upp mer än folien. har du både folie ochC papper så blir det reflektion om folien ligger underst och absorption om folien ligger överst.

För att värmetransport skall ske genom strålning krävs en temperaturdifferens. Är väggen så dåligt isolerad att den är mycket kallare än rumsluften kan värmeövergången genom strålning minskas genom att väggarnas yta är spegelblank. Är däremot väggarna bra isolerade håller de i stort sett samma temperatur som luften och möblerna i rummet varvid de strålar ut lika mycket som de absorberar.

Man brukar prata om U-värde för hus. Energin som flödar ut ur huset anses då vara linjärt proportionell mot temperaturdifferensen mellan ute och inne. Om en betydande del av värmen försvinner genom strålning är detta inte sant. Därav drar jag slutsatsen att eftersom U-värde anses vara ett relevant mått på en byggnads isolering så sker inte en betydande värmetransport genom strålning.

Att värme stiger gäller vid en tredje typ av värmetransport, nämligen konvektion. Konvektion kan ske i gaser och vätskor, men inte i fasta material. När du ligger i en sovsäck så trycker du ihop dunet som du ligger på varvid detta förlorar mycket av sin isolerande förmåga. Därför försvinner mycket värme nedåt och därför är det viktigt med ett bra liggunderlag. Jag känner mig skeptisk till nyttan med foliefilt mellan sovsäck och liggunderlag, men det kanske är bra. Sovsäcken är ju i alla händelser mer genomsläpplig än en husvägg.

Konvektionen ser till att luften i ett rum som värms med element är varmare närmast taket än närmast golvet. Därför är isoleringen inte lika viktig i golvet som i taket. Om man har golvvärme så upphäävs detta tillstånd och det blir viktigt med isolering i golvet också.

Erik[/QUOTE]
 
Har det någon betydelse om det kan brinna i isoleringen? det lär väl börja någon annanstans och nå isoleringen sist? Dessutom är det inte elden man dör av utan de giftiga gaser som bildas när plast brinner.
Plastfärg på väggarna är inte bra när det brinner.
 
byggarätt, vad är det i det Avemo skriver som du inte anser är seriöst?

Vad har du för belägg för att strålningsfaktorn är underskattad i Sverige?
 
Mikael_L
user957 skrev:
Hej
Jag är i planeringsstadiet till ett litet miljövänligt "passivhus" (ca 60m 2). Jag hade tänkt beställa det av enkelrum.se när tiden är mogen. Detta företag bygger och lyfter det färdiga huset på plats. Tills det är dags planerar jag hur jag ska modifiera det. En viktig del är då isoleringen. Originalutförandet använder glasull, vilket jag inte vill ha. Tittade länge på hampa, men priset skulle bli helt orealistiskt för mig, tanken med ett litet boende är delvis att det också ska vara relativt billigt.
När jag söker på alternativ hittar jag ungefär ett sätt att benämna "isoleringskvaliteten" per material, så det blir svårt att jämföra. Vissa hävdar att R- och U- värden är föråldrade och missvisande etc, och att lambdavärden inte tar hänsyn till vind mm.

Så vad jag saknar är en överblick på de naturliga materialen i pris och prestation, beräknat på lämplig(?) isoleringstjocklek, vilket är varför jag nu ber om det här. :)
Lin, fårull, cellulosa, hampa (billig) och andra jag ännu inte upptäckt är bra kandidater.
Hade tänkt ha ett grönt tak som ju också isolerar, hur mycket takisolering bör jag då räkna med?

Jag skulle kunna tänka mig att bredda isoleringen om det krävs, det viktigaste är ju att huset inte "läcker" värme och pengar. Man tycker att det borde finnas en begagnatmarknad eller liknande för dylika produkter- Att köpa allt splitternytt är ju en tornado för plånboken... Jag antar att det finns många saker jag ännu inte tänkt på som kan få ner kostnaden.

Så, jag tar gärna emot mer erfarna tankar under denna posten. Tack på förhand.

EDIT: En annan sak är flamskyddsmedlet. Jag läste att Borsalt är katastrof för jorden, så vad kan man använda istället?
Passivhus och inte kosta några pengar ... :x
Ja det är ju ingen lätt önskelista.

Jag kan bara hålla med haavard, det är halmbalshus du ska bygga. Och det blir 60-100 cm tjocka väggar för att uppfylla passivhusstandard.
Ett ramverk, halmbalar mellan, sen puts på bägge sidorna med hemgjord lerputs.
Nästan gratis, stommen blir billigare än bygglovet typ. :)

Jag skulle verkligen vilja prova bygga halmbalshus, men alltså vilken kunskapslucka man gapar över då. :O Det känns som att man måste bygga flera stycken innan man har lärt sig tekniken och hur det ska vara konstruerat.

Men va coolt alltså.
Kolla här:
http://www.byggahus.se/forum/hemma-hos/124527-halmbalshus-med-traefasad.html
 
Mikael_L skrev:
Jag skulle verkligen vilja prova bygga halmbalshus, men alltså vilken kunskapslucka man gapar över då. :O Det känns som att man måste bygga flera stycken innan man har lärt sig tekniken och hur det ska vara konstruerat.
Du får väl se om du hittar mitt examensarbete från Chalmers... ;)

Edit: Jag ville förresten inte lagt halmbalarna mellan ramverket utan längs yttersidan.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.