Vi vill ha vita lister, dörrar och väggar. Kommer även att ha vita köksluckor, stänkskydd och vit putsad spis/kåpa i köket.

Vilken nyans ska vi välja då fönstrena har 0502-Y. Eftersom dom är sprillans nya målar vi inte om dom. Är rädd att om vi tar 0502-Y på lister och väggar oxå, att det kan skära sig mot luckor och spis. Men om vi tar luckornas nyans på väggarna, ser då fönstrena skaskiga ut? Ser det tokigt ut om fodrena runt fönstrena har en annan vit?

Hur man än vänder på det blir känns det tokigt med att få ihop alla vita nyanser? Eller kan man satsa på flera nyanser? Tex foder/lister och dörrar har 0502-Y som fönstrena, väggen har en annan och taket/taklisten har en annan matt nyans?

Till på köpet vill min sambo ha vitlaserat tak... Snälla kom med bra argument mot laserat!

Kan tillägga att till allt det här vita blir det betsad bänkskiva och köksmöbler, rostfria vitvaror och golvet i furu och klinker.
 
Jag tror inte att det kommer att skära sig. Tänk på att det är riktigt modernt just nu med en massa olika vita nyanser tillsammans. Men det är klart, har du kritvit spis så kanske du iallafall kan ha lister i riktigt vitt. Att fönsterna är i 0502 tycker jag inte gör något. Och vitlaserat tak blir nog bra, det ska vi ha till väggar som är målade i 0502. Snyggt att skilja av taket lite. Lycka till!
 
Tror inte heller att det kommer att skära sig. Det är ju inte bara skillnad i nyanser, det är också skillnad i blankhet. Väggarna är matta och snickerierna blankare, och putsen ytterligare en annan känsla.

Men kommer verkligen skåpluckorna att vara kritvita? De flesta standardvita är nog brutet vitt. Men ni kanske har valt egen färg?

Vi har vanligt brutet vitt på fönsterfoder och vitlaserat tak i hela huset. Dessutom grundmålade vi alla väggar i kritvitt för att få enhetligt underlag. Det tog lång tid innan vi hade tapetserat nedervåningen, och nu efter över ett år är fortfarande väggarna vita på övervåningen.
Vi trivs faktiskt ganska bra med det, men det är lite hårt med kritvitt, och så småningom ska vi måla väggarna i någon mycket ljus nyans, dock inte samma som fönsterfodren.

Så jag tycker nog att ni ska göra som ni tänkt; foder/lister och dörrar har S0502-Y som fönstrena, väggen har en annan och taket vitlaserat.  Man kan alltid måla om något om man ändrar sig.

Lycka till!

/EB
 
Tackar så mkt för svaren! Tror det börjar klarna nu :) Kanske det funkar eftersom det kommer bli olika glanser och material.

Fast det var argument MOT laserat tak inte FÖR... Tycker det ser halvfärdigt ut. Men jag kanske få ge mig, han vill ju inte ha vita väggar...
 
Såg att du ville ha argument MOT laserat tak, men det har jag inga, för jag tycker det är fint. Vad skulle ni annars ha? Täckande vitt?
Jag tycker att laserat vitt ger ett mjukt, narturligt träintryck, utan att man får "bastu"-känsla.

/EB
 
Laserat vitt ser ut som någon spillt mjölk på en träbit! Ha ha. Skämt åsido vi tyckte att det kändes mer klassiskt och tidlöst med vitmålat/täckmålat panel i taket. Som målaren sa. "Vi tar så vitt som möjligt för det gulnar ändå med tiden". Förr oss känns det som att vitlaserat påminner om illa ommålade gillestugor. Samma sak med alla trappor i klarlackad furu. men smaken är ju som baken och vitmålat eller andra träslag kostar ju oftast mer.

Sen är luckorna en annan färg. listerna en tredje och vitvarorna en fjärde och armaturer och liknande en femte men det funkar faktiskt ändå tillsammans. "5 nyanser av vitt" som vi brukar säga.... ;D
 
¤ maria ¤ skrev:
Tackar så mkt för svaren! Tror det börjar klarna nu :) Kanske det funkar eftersom det kommer bli olika glanser och material.

Fast det var argument MOT laserat tak inte FÖR... Tycker det ser halvfärdigt ut. Men jag kanske få ge mig, han vill ju inte ha vita väggar...
Jag håller med EB om att det är snyggt med laserat, sedan slipper man kvistlacka alla kvistar som man måste vid täckmålning. Även om man kvistlackat så finns risken för genomslag, hur snyggt är det med massa gula kvistar i taket efter nått år? :'(

Men om du vill ha vita tak så tycker jag att du ska ha det, kom bara ihåg att kvistlacka ALLA kvistar. Gör det två ggr så kan det hålla imot ( var inte lat å kör en gång )!!
 
Snickerier (golvlister, fönsterfoder, dörrfoder) och fönster bör ha samma färg. Taklist och tak bör vara målade i samma färg och behöver ej ha samma nyans som snickerier och fönster.
Jag tycker det är snyggast med vitt tak. Laserat ser halvfärdigt ut....jag har grundmålat men ej orkat måla färdigt, typ...
 
Det blir "fönsterfärgen" på alla lister/foder (vad är det för skillnad på list och foder?) och dörrar. Taklist och tak blir förhoppningsvis vanlig vit takfärg. Men vad kör vi för vit på väggen? Ngt mitt emellan takfärgen och fönsterfärgen eller :-/

Och om nu taket skulle laseras, ska taklisten oxå laseras då? Eller har den samma färg som väggen?

Kul att det finns folk som vill hjälpa till i mitt lilla i-landsproblem :)
 
På väggen kan du antingen använda samma nyans eller bryta den något mörkare i samma släktskap.
Jag tror inte du ska välja ljusare ton på väggarna än på snickerierna. Då kan dessa upplevas smutsiga.
Kanske målar du snickerierna med halvblank färg och väggarna med matt. Då blir det snyggt att ha samma nyans.

Laserar du taket bör nog taklisten också laseras.

Jag tror att list är ett samlingsnamn för foder, sockel, och taklist. Dvs dörrfoder är en viss typ av list.
Många snickare använder samlingsnamnet snickerier istället för lister.
 
Har precis flyttat in i ett hus i ett helt nybyggt område. Alla lister, dörrar etc har 0502-Y (eller är det S0502-Y?!). En del personer i området har valt målade väggar i en kritvit nyans och det ser förskräckligt ut- listerna ser smutsiga ut och jag tycker defintivt att det skär sig... Vi valde samma kulör (dvs 0502-Y) i våra sovrum och sedan 1002-Y (snäppet mer svärta- uppfattas som svagt ljusgrå) på övriga väggar och det blev jättebra!

Vad har ni för färg på era köksluckor?
 
Anade att vi inte bör ha kritvita väggar, så Misses svar känns som det kan passa oss. Sambon är dessutom inne på ljusgrått i andra rum.

Köksluckorna ska inhandlas ikväll :D och det blir Ikeas vita Lidingö. Vet tyvärr inte vad det är för vit.

Kontentan av alla inlägg här är väl att väggarna ska ha den "mörkaste" vita nyansen för att detaljerna inte ska se skaskiga ut? Kan det va rätt?
 
Faktiskt, inte förrän jag läst dessa inlägg har jag tänkt på hur vitt porslinet i badrummen ser ut sedan vi köpte nya dörrar och foder, eller rättare sagt hur gula dörrarna och fodret ser ut! Jag vet inte vilken vit nyans de är målade i. Att det ska vara så bökigt med alla olika nyanser.

Pernilla
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.