Jag tänker ha en vattenmantlad pelletskamin och då måste jag ha ett rum för ackumulatortank(ar?) och pelletsförråd (+ möjligtvis nån teknikcentral?) Hur stor plats måste jag räkna med att det tar?

Jag har börjat rita hus men innan jag kan komma igång med den slutliga ritningen måste jag hitta svaret på gåtan...
Det är inte skarpt läge ännu, men jag letar tomt så det kan egentligen bli när som helst.
 
Till en pelletskamin/panna behöver du ingen accumulator då pelletsen startar och stoppar själv. Med vedeldning som brinner 2-3 timmar per dag så måste man accumulera.

Ska du ha en rationell pelletshantering ska du ha ett högt pelletsförråd (mitt är 4,5 m högt) och då räcker det med ca 1,2 m i fyrkant golvyta. Inblåsningsröret ska komma fram där det går att köra in lastbil.

Förrådet och kaminen ska inte ligga för nära varandra då matningsskruven inte får luta för mycket.

Protte
 
De flesta pelletskaminer har inte extern skruvmatning utan pellets för 1-2 dygns eldning fylls på i kaminens interna förråd. Tank är nödvändig för varmvattenberedning och naturligtvis även för att kaminen skall slippa starta o stoppa i takt med det momentana värmebehovet.Tanken behöver däremot inte vara större än 300-500 liter. En 300 literstank kan vara 60 x 60 cm och en 500 liters 75 x 75 cm. Pelletsen förvaras i sina 16-kilospåsar tills det är dags att fylla på och kan förvaras utomhus under tak. Oftast vill leverantören att leveranserna blir minst 4 pallar/gång vilket blir 2,5 x 1,7 kvm i tex garaget.
 
H
Om du ändå ska bygga nytt och ha ett rum för pellets och acktank så är det väl bättre ställa en riktig pelletspanna där i stället för hålla på med dyra halvmesyrer som pelletskaminer. Skiljer väl inget på priset. Har man öppen spis och inget pannrum kan jag förstå att man river bort öppna spisen och installerar en pelletskamin men i ett nytt hus ?
 
Tack alla! Tar gärna emot flera råd/svar.

prototypen skrev:
Ska du ha en rationell pelletshantering ska du ha ett högt pelletsförråd (mitt är 4,5 m högt) och då räcker det med ca 1,2 m i fyrkant golvyta.
Förrådet och kaminen ska inte ligga för nära varandra då matningsskruven inte får luta för mycket.

Protte
6 m3 är mest rationellt? Är det för att då kan du beställa en hel bil och få lägst möjligt pris? Hur stort måste det vara för att det ska vara bättre att köpa i bulk än i säck?

Vad menar du är minimiavstånd förråd-kamin?


exerg skrev:
De flesta pelletskaminer har inte extern skruvmatning utan pellets för 1-2 dygns eldning fylls på i kaminens interna förråd.
För att det skall funka för mig måste jag ha en av kaminerna som har externt förråd.

holmertz skrev:
Om du ändå ska bygga nytt och ha ett rum för pellets och acktank så är det väl bättre ställa en riktig pelletspanna där i stället för hålla på med dyra halvmesyrer som pelletskaminer. Skiljer väl inget på priset. Har man öppen spis och inget pannrum kan jag förstå att man river bort öppna spisen och installerar en pelletskamin men i ett nytt hus ?
Den tanken har jag faktisk inte tänkt...
Fördelen med en kamin är att den är snygg, med en panna måste jag också investera i en eldstad för ved för mysighetens skull.
Men utan nåt sorts pannrum kan jag heller inte ha en vattenmantlad pelletskamin, det måste trots allt vara plats för åtminstone en liten ack.tank och ett litet pelletsförråd.

Men vad om jag tänker om? Hur stor plats tar pelletspanna, pelletsförråd och ack.tank?
 
Ett bulkförråd bör rymma minst 3 ton och det blir ca 6 m3, men kolla hur mycket 3 ton blir i volym.
Det är inte avståndet mellan förråd och kamin/panna som är problemet utan lutningen på skruven, med en hög panna/kamin så måste avståndet vara större.

En skruv fungerar alldeles utmärkt liggande men inte alls stående och däremellan sämre och sämre ju större lutningen är.

Inte mer än 45 grader.

Protte
 
Hemmakatten
Västra Götaland bor du i, det blir inte så många jättekalla dagar. En kamin skulle fungera utmärkt.

Vi bor i Roslagen och har en vattenmantlad pelletskamin kopplad till en ackumulatortank för vattenburen golvvärme och varmvatten. På tanken sitter också en elpatron utifall man inte vill elda med pellets eller är bortrest. Visst, man behöver inte ha en tank men det blir billigare varmvatten med pellets än med el.

Vår kamin står i hallen och är välkomnande när man kommer in. Kaminen är inbyggd i väggen och baksidan (och påfyllningen) görs inifrån vårt minimala teknikrum. Där finns även acktanken, inkommande vatten och fördelare, elcentral, ftx-aggregat, tele, splitter, router, dammsugare mm. Allt på ett utrymme som är knappt 3 kvm. Och ja, det finns golvutrymme att gå och en golvbrunn.

I teknikrummet har vi förberett med ett rör som går ut till ett förråd som är tänkt att kanske nån gång i framtiden användas delvis som pellets/bulkförråd. Nu köper vi pellets på pall i 16-kilossäckar. Men vår kamin har ett magasin på uppåt 60 kg och det räcker väldigt länge. Vid 0 till -5 grader gör vi av med ungefär 15 kg per dag till värme och varmvatten (det blir längre och varmare duschar på vintern). Om det är -20 eller kallare så går det åt 2 säckar per dygn.

Vi ser ingen anledning att bygga ett bulkförråd. det är mkt enkelt att fylla på kaminen. I teknikrummet finns det plats för ca 10 säckar. En gång i veckan (på vintern) fyller vi på med säckar. Fördelen med säckar är att det blir mindre aska och sönderblåsta pellets. Matarskruvar har vi hört att det gärna kan bli problem med mellan varven.
 
"I teknikrummet har vi förberett med ett rör som går ut till ett förråd som är tänkt att kanske nån gång i framtiden användas delvis som pellets/bulkförråd. Nu köper vi pellets på pall i 16-kilossäckar. Men vår kamin har ett magasin på uppåt 60 kg och det räcker väldigt länge. Vid 0 till -5 grader gör vi av med ungefär 15 kg per dag till värme och varmvatten (det blir längre och varmare duschar på vintern). Om det är -20 eller kallare så går det åt 2 säckar per dygn."

Gammal tråd, fast blir nyfiken på hur ni fått plats med allt detta på denna yta, och kommer åt för underhåll m.m.
Vilka mått (ca) har utrymmet? Tacksam för svar! :)
 
"Vår kamin står i hallen och är välkomnande när man kommer in. Kaminen är inbyggd i väggen och baksidan (och påfyllningen) görs inifrån vårt minimala teknikrum. Där finns även acktanken, inkommande vatten och fördelare, elcentral, ftx-aggregat, tele, splitter, router, dammsugare mm. Allt på ett utrymme som är knappt 3 kvm. Och ja, det finns golvutrymme att gå och en golvbrunn.>"

Gammal tråd, fast blir nyfiken på hur ni fått plats med allt detta på denna yta, och kommer åt för underhåll m.m.
Vilka mått (ca) har utrymmet? Tacksam för svar! :)[/QUOTE]
 
Yocko Yocko skrev:
"I teknikrummet har vi förberett med ett rör som går ut till ett förråd som är tänkt att kanske nån gång i framtiden användas delvis som pellets/bulkförråd. Nu köper vi pellets på pall i 16-kilossäckar. Men vår kamin har ett magasin på uppåt 60 kg och det räcker väldigt länge. Vid 0 till -5 grader gör vi av med ungefär 15 kg per dag till värme och varmvatten (det blir längre och varmare duschar på vintern). Om det är -20 eller kallare så går det åt 2 säckar per dygn."

Gammal tråd, fast blir nyfiken på hur ni fått plats med allt detta på denna yta, och kommer åt för underhåll m.m.
Vilka mått (ca) har utrymmet? Tacksam för svar! :)

Blev fel text frågeställningen gällde ^
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.