Hej!

Jag ska dra ut elkabel till altanen från elcentralen. Jag ska bara dra ut kabeln genom väggen och klamra upp den efter en stödregel alternativt dra den genom ett elskyddsrör. Elektrikern får sedan göra installationen när altanen är färdigbyggd. Elen ska användas till infravärme c:a 2000w, eluttag, belysning och till en framtida liten uppvärmd pool. Jag vill kunna styra belysningen inifrån, kanske dela upp belysningen i grupper som styrs separat. Jag antar att det räcker med två "matarledningar" från centralen vardera 10A. En går till poolen och den andra tar belysning m.m. Jag tänkte dra ut kablarna till den yttre bärlinan på altanen och där dela upp via kopplingsplintar. Frågan är vilka och hur många kablar och vilken dimension jag ska använda? EKLK antar jag? femledare eller treledare? Till brytare/dimrar för belysning vilken kabel?
 
Vad hade du tänkt dig för styrning på belysningen? En strömställare inne?

Jag hade nog dragit en EQLQ easy (halogenfri EKLK) 5G1.5.
En fas till infravärmare, en fas till uttag och framtida poolpump (beror kanske på vad det är för effekt på en sådan) och en tändtråd till belysningen. Dosa femledaren inne och ner till ev. strömställare eller dyl. plus ev. andra styrningar. (belysningen på samma grupp som uttag)

plus märka upp och installera JFB i.o.m. uppdelad tvåfasgrupp.

//Patrik
 
Redigerat:
Ja eller flera strömställare det handlar om olika belysningar som jag vill kunna stänga och ev dimra individuellt.
 
cobrarax skrev:
Ja eller flera strömställare det handlar om olika belysningar som jag vill kunna stänga och ev dimra individuellt.
Aha, ja då fallera min idé direkt. :p

Men kanske en EKLK 3G1.5 till infravärmare.
En EKLK 5G1.5, ena fasen till uttag och framtida poolpump, två tändtrådar. (Belysning på samma grupp som uttag).

Fast med den lösningen får du inte fler bel. styrningar än två.
Om du har stömställare/dimmer ute så behövs det bara fas ut och då räcker det helt och hållet med en femledare (t.o.m. en fyrledare).

//Patrk
 
Jag tänkte att man skulle dra separata trådar till strömställarna från kopplingsplint på yttre bärlinan till insidan av huset vid altandörren. Matningen från elcentralen kommer nämligen från våningen under. Man kan förståss sätta en dosa där matarkabeln kommer ut ur väggen och dra upp två tändtrådar till övervåningen. Problemet är väl att jag i så fall måste göra kopplingarna under altanen själv och det blir oåtkommligt sedan för elektrikern. Jag vill liksom dra hela kablar som är åtkommliga för en elektriker att koppla ihop senare. Kanke räcker att dra ut två EKLK 3G1.5 och dra tillbaks en kabel till insidan ledningar för belysningsstyrning. Vilken kabel skulle jag i så fall använda om jag vill kunna styra tre separata belysningar?
 
cobrarax skrev:
Hej!

Elen ska användas till infravärme c:a 2000w, eluttag, belysning och till en framtida liten uppvärmd pool.
Tänker du värma poolen med el så behöver du nog lite mer än 1 fas 10A.
(om det inte är en väldigt liten pool?)
 
Hade tänkt värma poolen genom vår bergvärmeanläggning så elen dit är till reningsverket och någon slags pump.
 
Antar att du har 2 st infravärmare på 1kW vardera? Det är alltid bra att fördela lasten mellan faserna så gott det går, även om det inte är absolut nödvändigt i ditt fall. Det beror på hur mycket dom övriga förbrukarna belastar. Det blir bara ca 300W "ledigt" på en 10A säkring. Så minst två grupper behövs nog, och drar du fram två faser kan du lika gärna dra fram tre! Så, en 5G1.5mm² från centralen till altanen skulle jag rekommendera. Sedan en likadan kabel från dosan till brytare/dimmers. Då kan du styra 3 lampor. Använd EQLQ, EKLK eller möjligt EKK.

Placeringen av dosan på den yttersta bärlinan låter lite udda och utsatt? Den går inte att få upp ovan altangolvet, helst upp mot taket?

Och du behöver en stor kopplingsdosa, typ http://www.clasohlson.se/link/m3/Product,Product.aspx?artnr=32-7387 då det blir 8-10 kablar som ska in där.
 
Placeringen av dosan på den yttersta bärlinan låter lite udda och utsatt? Den går inte att få upp ovan altangolvet, helst upp mot taket?

Bärlinan sitter 1 m upp från mark och 0,5m från utsticket på altangolvet.

Så, en 5G1.5mm² från centralen till altanen skulle jag rekommendera.

Är det någon nackdel att dra dimension 2,5mm från centralen för säkerhetsskull istället så att man kan säkra upp till 16A eventuellt senare?
 
Ok, placeringen låter mindre udda nu.

Visst kan du köra med 2.5mm² men jag tvivlar på att det behövs. Enda skälet skulle vara att kabeln är så lång att det är problem med utlösningsvillkoret. Möjligen kan det också motiveras av spänningsfallet (om kabeln är lång). Skulle du senare behöva ansluta nånting så effektkrävande som kräver 16A säkring så drar du en ny kabel. Det är inte helt lyckat att säkra upp lampor och "vanliga" uttag till 16A.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.