Har laddat ner "Peters Projekt"-beskrivning och ser att han för sin altan grävde tre diken med grävmaskin för sina plintar pga. stenig mark. Sen byggde han hela bjälklaget med bärlinor och hängde upp provosoriskt i rätt höjd.
Sedan satte han i gjutrören i dikena på rätt ställen och monterade upp balkskor etc.

Till sist gjöt han i alla plintar och kunde därefter lyfta bort hela bjälklaget och göra klart marken, innan han hängde tillbaka bjälklaget och skruvade fast i balkskorna.

Två frågor:

1) Nu ska jag göra ungefär samma tänkte jag, men undrar eftersom marken lutar så blir ju plintarna i olika höjd ur grävdikena för att nå upp till bärlinorna. Kapar man rören om de blir för höga, och vice versa - fyller upp med makadam om rören skulle vara för låga?
Måste alla plintar ha lika stor del under marken?
Dikena är ju kanske inte exakt lika djupa menar jag.

2) En granne trodde det räckte bra med färdiga plintar då marken är så stenig, men jag tänker bygga in altanen med tak o väggar i framtiden, och då kanske man bör ha gjutet?
 
1) Så länge den "grundaste" plinten ligger på frostfritt djup så gör de djupare det också. Eftersom du tänkte gräva med maskin vad jag förstår så gräv diken så att de ligger i våg, då kommer rören att sticka upp lika mycket på alla ställen och din altan kommer att vara i våg när du väl sätter på ramen.

2) Har inget direkt råd där. Sommarstugor har ju byggts på plintar och de står ju de flesta efter rätt många år på nacken. Så länge du gräver upp ner till frostfritt djup så att tjälen inte lyfter upp dina plintar så är det kanske hugget som stucket. Platsgjutna plintar är stabilare om du ska ha lite höjd på dem. Jag la mina plintar i marknivå och reglerade höjden med 95x95 stolpar. Då behöver du inte vara lika exakt med höjden på plintarna eftersom du reglerar det med stolparna. Du får även lite mån att justera stolparna i sidled. Om du gjuter på plats och fäster direkt i bärlinan så måste du vara mycket mer noggran.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.