Funderar på golvvärme i hall, på första våningen i ett flerbostadshus av betong från 1941.
Det finns en ouppvärmd källare under.

Ska jag isolera på något sätt om jag bestämmer mig för att installera golvvärme?
Fattar att man ska göra det på platta och i källare etc, men hur blir det i mitt fall?

Tack på förhand!
 
Passar på att svara på mitt eget inlägg.

Jag kontaktade Ebeco, och de rekommenderade sin Cable Board som isolering, för att minska energiåtgången. Den bygger 20mm.
 
Du bör ha isolering under golvvärmen. Annars kommer värmen även att gå nedåt och bli takvärme i källaren. Värme går mot kyla, så den värmen du genererar i golvvärmen kommer gå både uppåt och nedåt. Så du bör isolera antingen i källartaket eller på hallgolvet under golvvärmen. Och det bästa är naturligtvis att isolera ovanför befintligt golv för att slippa värma upp betongen och få ett snabbare system när du stänger av och på det.
Det finns isolerskivor på mellan 20-30mm där rören ligger i spår i isoleringen. Sedan lägger du på övergolv på detta.
Ju mer isolering du har desto bättre är det naturligtvis, men man vill ju inte bygga uppåt alltför mycket. Och 20-30 mm tar bort mycket av förlusten nedåt.
Det du kanske ska tänka på är att om du bor i bostadsrätt så kan det vara läge att kolla med föreningen att du får lägga in golvvärme. En del föreningar kan var kinkiga angående detta. Bara ett tips så du inte står där och får riva upp golvet när du väl lagt det. :)
 
Kom på att detta med föreningen gäller om du ska lägga in vattenburen GV. Det gäller inte el.
Bra om man tänker innan man svarar...
 
Det var vicevärden som rekommenderade att lägga in golvvärmen. Själv har jag svårt att välja om jag ska ha den eller inte...

Tack för svaren =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.