Hej!

Har försökt kolla runt lite på forumet efter förklaringar till vårt fel.
Vi har byggt ett nytt kök och det tidigare avloppet sitter gjutet i väggen.
Därav tätningsmassan mellan de grå rören och de vita som är de som följde med diskhon.
Vi skall vid ett senare tillfälle dra om hela avloppet men måste få det att funka tillfälligt.

Problemet är att vattnet rinner ur diskhon extremt långsamt, står istort sett still.
Vad jag förstår borde det undre U:et fungera som vattenlås?
Innan vi bytte till nya köket rann allt perfekt, sen har vi bara lagt till det nya. Tvivlar därför att det skulle vara stop i själva avloppet.

Det man inte ser är att övergången mellan det vita och de bruna är en U krök till men den sluttar hela tiden neråt, vilket inte borde innebära nått? Har jag fel här?

Funkar vårt U som vattenlås eller skall man byta till ett mer traditionelt lås som är lättare att rengöra?

Någon som har svar på varför vattnet rinner ut så långsamt?
Tacksam för svar.

Bifogat är en bild på avloppet.
 
  • IMG_3812.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
Det funkar som vattenlås, fast som sagt är det lite besvärligt att rengöra.

Kan det ha blivit nån propp när ni var och grävde i avloppet när ni gjorde om? Hur funkar det när diskmaskinen tömmer?
 
Har inte vågat testa diskmaskinen än, det finns inte risk att den "svämmar" över då inte avloppet rinner av som det skall?

Vet inte men det borde inte blivit nått igen täpt, men kan så klart dubbelkolla.
 
Diskmaskinen kommer att fylla på hön. Om det är stopp i rören. Jag tror att ett av rören sitter för djup i det andra röret o blockerar flödet. Det kan vara dom 2 sista delar närmast den gråa.

P.s. Du bör montera rör klämma på DM avloppet innan den hoppar av!
 
Redigerat:
måste höja ett varninges finger!

om du har stock i avloppet så ska du ha i åtanke att eventuella bondlösningar såsom grå leran inte är att lita på i detta fall.

och fixa ett slangklammer till diskmaskins slangen, att slangen sitter fast ordentligt kommer vara extra viktigt då du har dåligt flöde i avloppet.

men det kanske är jag som är arbetsskadad:D
 
Hej och tack för svar. Skall dubbelkolla om rören är för långa men har för mig att det fanns ett "stopp" i varje rör för att de inte skulle kunna gå ner för långt. Skall även testa att köra diskmaskinen.
Har bara inte satt dit en slang klämma än eftersom vi inte kört diskmaskinen än.

Uppdaterar snart igen.
 
Vi hade en liknande u-böj som Du tidigare och där stannade en hel del sånt som vi trodde skulle åka med avloppsvattnet ut, kaffesump tex så där kan det ha hänt nåt. Vi har precis bytt hela avloppsstammen (ja snarare dragit en ny men ändå :)) och det förbättrade avloppsfunktionen avsevärt. Det kan ha hänt saker i gamla rören när Ni bökade med dom nya, gamla gjutjärnsrör är "intressanta" på insidan efter en 30 år :)

>lordvvs det är precis såna där arbetsskadade personer man vill ha kommentarer från när man håller på me egna lösningar :)
 
Okej nu har jag testat lite mer. Har testat att hälla igenom vatten i en spann utan den grå delen alltså den som leder ut vattnet till husets avlopp. Då rinner allt igenom som det skall, egentligen med för snabbfart. Slurprar och har sig =)

Då trodde jag det var avloppet. Men för att testa det hällde jag vatten igenom bara den grå delen, alltså direkt ner i husets avlopp. Då rinner det ner hur bra som helst också. Enda skillnaden då är att jag ändra vinkels på det grå röret.

Kan detta vara felet, allt vinklarna på rören är fel?
Har ännu inte startat diskmaskinen då det saknas en packning till den.

Blir tokig på det här. Finns det något annat man kan göra. Vill helst slippa ta hit rörmokaren eftersom vår budget just nu inte klarar en hel ombyggnad av avloppet, iaf inte förrän efter sommaren.

Tacksam för mer svar.
 
Jag ser att du har flex slang till avloppet. Använd den sista delen som vattenlås! Kasta temporärt bort det mesta. Prova med vanl tape. Bara för testets skull. Man bör inte ha så "vassa" vattenlås! O skriv hur det går.

P.s. Nu vet jag! Tror att din avluftning är igensatt! Den på taket!
 
Redigerat:
Nu har jag testat att plocka bort allt onödigt. Kvar är bara det som bilden visar.
Resultatet är dock detsamma. Vattnet rinner fortfarande ner långsamt.

När du pratar om att avluftning är igensatt, vad menas med det?

Tycker allt är så mysko då det funkade innan vi satte dit våra nya rör.
Tacksam för mer assistans så jag kan testa vidare.
 
  • IMG_3813.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Exempel. Om du fyller en PET flaska med vatten och snabbt vänder på den, kommer vattnet knappt att rinna. Gör du ett hål i ovansidan, får du flödet på vattnet! Avluftningen har i uppgift att evakuera luften i avloppet. Många har problem vintertid pga snön/isen. Är den täppt, vill inget vatten rusa in i avloppet.
 
det satt kanske en avluftning/ vacuumventil på de gamla rören under vasken ? Brukar se ut som en något överdimensionerat skruvlock som släpper luften in i rören men släpper ej ut och sitter efter vattenlåset dvs mellan vattenlås och avloppsstam.

Det kan vara så att det står för mycket vatten i din vattenlås och vatten kan inte få fart. Prova att skippa vattenlåset, koppla rakt in i avloppet och se vad som händer .
gaia
 
Redigerat av moderator:
Skippa den 90 graders böj. Det blir inget vattenlås, men du får svar om orsaken till flödet. Får du flödet till, är det som Gaia skriver. Annars är det stopp i röret eller täppt avluftning.
 
kamilenski skrev:
Skippa den 90 graders böj. Det blir inget vattenlås, men du får svar om orsaken till flödet. Får du flödet till, är det som Gaia skriver. Annars är det stopp i röret eller täppt avluftning.
Fungerar det utan vattenås bör det i praktiken (normer är en annan sak) fungera bra att köra utan, eftersom orsaken till att det blir stopp sannolikt är att det finns 2 vattenlås i serie, med resultatet att luften mellan vattenlåsen inte har någonstans att ta vägen så vattnet får inte plats (utan att bygga upp tryck). Normalt har du gastryck i ett avloppsystem, så om det inte trycker upp "luft" ur avloppsröret när man har det öppet så finns det ett vattenlås ivägen.
 
Okej massa svar... tackar. Den grå 90 graders böjen går inte att lossa eftersom den sitter fixerad i slangen som går ner till avloppet. Så blir svårt att koppla förbi den sista 90 graders böjen. Bilden tidigare är så nära jag kan komma utan att i så fall kapa slangen med då vet jag inte hur det skall gå att fästa något rör överhuvudtaget.

Kan mycket väl vara så att det tidigare satt någon slags avluftning på rören, har ingen koll faktiskt.

Personligen tror jag problemet ligger i den grå 90 graders böjen då vattnet rinner ner i avloppet om jag håller 90 graders böjen och den grå slangen i en viss vinkel. Sätter jag 90 graders böjen som ett vattenlås och häller på med vatten händer inget.

Skall se om jag på nått sätt kan koppla förbi den grå, återkommer med svar. Tack så mycket för att hjälp!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.