Vi försöker komma på vilken färg vi ska ha på vårt nybyggda hus. Var till färgaffären och köpte provburkar som jag glatt målade upp på en vägg. Det är Alcros täcklasyr. Hittade en jättefin färg som hela familjen gillar. Nu läser jag Folksams färgtest och då känns det ju inte lika kul längre. Är Alcros täcklasyr så dålig så jag ska uppsöka en affär som säljer Jotun i stället??
 
  • Gilla
Kurtanagger
  • Laddar…
Jotun har ingen färg i toppen på Folksams test.
 
B
varför täcklasyr?
och är det priset eller resultat som är viktigast.
finns antimögel att köpa. men inofficiellt
 
  • Gilla
Fan
  • Laddar…
Läste färgtestet lite mer ingående och såg att Alcros täcklasyr var utan anmärkning i Luleå vilket kändes bra då jag bor i norra Dalarna.
Resultat går före pris.
Vi vill måla med täcklasyr för att slippa skrapandet när det är dags att måla om. Jag känner mig själv och vet jag att jag måste skrapa så skulle jag vänta för länge med att måla om. Målar gärna oftare bara jag slipper skrapa.
Hur ligger de olika tillverkarna till i pris/kvalite på täcklasyr. Tror att jag har alla "stora" märken inom 10mil.
 
B
men här uppe är det mindre fukt i luften.
skrapa blir det alltid(eller borstning), beror på underlag och underarbete
 
  • Gilla
ME-gbg
  • Laddar…
Täcklasyren flagar väl inte som en vanlig täckfärg?

Vilken täcklasyr är bäst?
 
H
Jag tror ingen slår Demidekk i praktiken. Tester kan vara annat.
 
Får uppsöka Jotunbutiken och se om det finns en liknande färgnyans där eller be dom blanda efter receptet på burken jag fick av Alcro.
 
Eller blanda in bensaltensid...
 
Har du ett nybyggt hus så tycker jag att du ska välja ett rejält färgsystem med grundfärg osv. Förutsatt att du inte är ute efter Täcklasyr av estetiska skäl.
 
Jag var till återförsäljaren för Jotun och det blev Demidekk Ultimate med tillhörande grundfärg. Enligt försäljaren så ska den färgen hålla länge och inte flaga utan bete sig som täcklasyren. Nu ska jag måla om lillstugan först för att se att det verkligen blir nyansen vi har tänkt oss.
 
B
finns bättre än jotun och demidekk.
reklamen sitter för hårt i er
 
Bäst att handla giftiga färger i Norge. Dom kommer att hålla garanterat i 15-20 år!
 
Yeah right!
Prova att annars dansa Voodoo när du öppnar burken. Lika säkert stalltips.

Har skrapat ett helt hus efter 3 (!) år pga iblandning av sk gift från Norge.
 
kamilenski skrev:
Bäst att handla giftiga färger i Norge. Dom kommer att hålla garanterat i 15-20 år!
Och gärna en riktig bensinslukande SUV från USA - miljöbilar går bara sönder!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.