Hej jag funderar över vilket matrial man ska använda som dörrfoder i badrummet som vi ska göra om.
Väggarna kommer vara kaklade men huset är gammalt och väggarna ca 25-30cm tjocka och därför kommer också jag behöva ha ca 17-20cm dörrfoder fram till dörren.
Jag vill inte att detta ska vara kaklat och jag undrar ifall man först ska ha spärrskikt under karmen och sedan tex MDF eller liknande utanför eller om man helt enkelt skippar spärrskikt vid karmen?
Se bifogad bild. Jag kommer ha ett foder runt dörren i trä men detta kommer ju ligga utanpå kaklet, hur gör men med fodret kommer så att säga spärrskiktet gå ända fram till dören och sen spikar man fast karmen utanpå eller?
 
  • badrum.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T
Finns klackfoder eller så sätter man dit en liten utfyllnad och sedan dom vanliga foderna utanpå!
 
Jag salade på mina karmar med en 2"x3" det var precis vad som behövdes. Skruvlimmade fast dem med PU-lim så jag tror de sitter "rätt" bra ;)

Målade dessa sen med vanlig vattenbaserad lackfärg och det har hållt väldigt bra förrutom där "någon" kört in i tröskeln med dammsugaren ;)

Tätskiktet ansluter mot min salning och tröskeln (som delvis vilar på golvet) så det är ingen risk att vatten kan komma ut någonstans alls (förrutom genom dörren ut i hallen :D )
 
tank77 skrev:
Finns klackfoder eller så sätter man dit en liten utfyllnad och sedan dom vanliga foderna utanpå!
Klackfoder på 17-20 cm ?? :D

Jag tror TS menar smyg och inte foder....Jag hade inte använt MDF som material till smyg därför skulle det komma vatten på smygen så sväller den men återgår inte till sin forna form. Använd planhyvlad furu som smygmaterial och måla den.
Tätskikta sedan fram till salningen + 1 cm in på smygen. Tänk på hur mycket kaklet bygger inkl fix när du tillverkar smygen så att du inte gör den i liv med väggen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.