Hej!

Vi har en pool på ca 12kbm och barnen börjar klaga på att det är för kallt. :rolleyes:

Någon som har tips på bra solvärmare till rimligt pris? (vi tänkte inte bygga själv utan vill köpa ett färdigt "paket")

//Ulrica
 
Milkshaken
Det är rätt lätt att fixa själv faktiskt. Köp svart Pem-slang, ca 50m hos en rörfirma, lite bandstål, och några farmarskruvar. ett par kopplingar som passar till slangen där ni har pumpens in och utlopp... Sen fixar ni detta på ett par timmar.... är det bara 12 kbm, så värmer ni snart pooolen till uppåt 30 gr.
 
hasde nog satsat på mer än 50m men PEM slang is da shit... plus en pump
 
Annars så finns ju el-nino från texsun 2st baskit och en extra. Eller primastars lilla borde fungera
med orginalpumpen.

Mvh Pär H
 
Milkshaken
Ja mer än 50 m skadar inte, men trodde dom ville ha lite budget... O Då duger 50 m...:) vi har ca 90 m. o nu när sommaren är som den är så har vi 24 gr i poolen. Utan pooltäckning.

Men det är klart, vår är på 48kbm.
 
Vi har 30gr på med solfolie (45m3)
 
Milkshaken
Är den folien verkligen så bra benjamin? Jag har funderat på dom där transparenta plastcirklarna, men tycker dom är för dyra... hur är det med folien?
 
Den räcker ju inte till att dra upp värmen från 10 till 30gr. Men har man väl hitta rätt nivå på vattentempen (via VP) så håller den denna så länge det är sol.
 
Milkshaken
VP= Värmepump förstår jag... Men en annan som inte har det. Man måste ju utgå ifrån dom resurserna som finns... Folien, funkar den?
 
Göran.W
Värmepump och solfolie är det ända som funkar i längden.
Solen är ju som bekant lite o pålitlig.
 
Enda alternativet som jag kan se är ett pooltak, men då pratar vi mycke pengar.

En pool i Sverige utan tillskottsvärme typ VP är i mina ögon ganska bortkastat. Jag vill bestämma när jag ska bada, det skall inte soltimmarna dom senaste dagarna göra.

Själv så värmer jag poolen via min CTC Panna/VP som jag värmer huset med på vintern... Nu får den jobba året runt istf bara på vintern.
 
Milkshaken
Ok, så du får ut några grader mer och längre med en VP, helt klart intressant, men vårat hus har el-värme, (kör nu med luft/luft pumpar 2 st). Så en VP-investering för kombination av hus och poolvärme är ju inte direkt aktuellt för oss..
Klart man vill ha pooltak, men som sagt, det kostar ju satan.
Nu ligger poolen på behagliga 25 gr, utan pooltäckning, men med PEM-slangar som sagt. det är en billig och för oss lagom investering. Visst sjunker graderna någon eller några om det är mulet i några dagar, men det hämtas snart upp igen.
jag räknade på i våras hur mycket vår pool egentligen kostar all inkl, poolen var ju dessutom i huset när vi flyttade hit, så den finns det ingen amortering/räntekostnad på. men ca 10kr/dagen kostar det för oss under vår säsong, April- slutet okt.

Vad ligger det på för er?
 
Göran.W
Ni som kör med pemslang, vad har ni för pump som cirkulerar vattnet? Funkar det med en jetpump på 20l/min?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.