Farsan har haft två inbrott i sin husvagn under den sista veckan och efter det andra inbrottet riggade han upp en digital webkamera med rörelsevakt som övervakade vagnen.

I natt så var det inbrott igen och tjuvarna fastnade på filmen. :)

Nu är ju frågan om han törs överlämna filmen till polisen med tanke på PUL osv.?

Vagnen var uppställd på en hyrd parkeringsruta på ett kommunalt fastighetsbolags lägenhetsområdes parkering.
 
Har han filmat i eller utanför vagnen?
 
Han har filmat utanför vagnen....

(annars hade han nog blivit av med kameran med). :(
 
Självklart skall han visa filmen för polisen!
De är i första hand intresserade av att få fast tjuvarna.
Polisen lär inte fråga huruvida han har tillstånd att filma eller inte.
OM frågan ens skulle komma upp så får han väl komma med en vit lögn och säga att han fått filmen av en person som vill vara anonym.

Med hjälp av filmen kan även andra inbrott i bästa fall klaras upp.
Är filmen av så pass bra kvalitet att man kan identifiera personerna så blir polisen bara glad!
KN
 
Jag har just kikat på den ena filmen och det är mycket bra kvalitet och personerna går identifiera (om man vet vilka det är alltså :) )
 
Lite offtopic men hur kan det löna sig att göra inbrott i samma husvagn 3ggr på en vecka? I övrigt tycker jag du skall visa upp filmen.
 
Det kan ju inte användas som bevisning mot dom i rätten med en hjälp att få fram vilka det är.
Tyckte även knipos idé vad bra. Att säga att man fått filmen av en anonym person.

Jag tycker lätt ni skall visa den. Sätt dit dom jävlarna.
 
Sultanen af Nex skrev:
Lite offtopic men hur kan det löna sig att göra inbrott i samma husvagn 3ggr på en vecka?
Det klassiska är väl att göra inbrott och sen vänta tills försäkringsbolaget har ersatt grejerna och sen sno "samma" grejer en gång till. Men du har rätt. Då räcker det knappast med en veckas inbrott. Men det kan ju vara så enkelt att det inte är samma tjuvar. Och en redan uppbruten husvagn lär det inte vara särskilt svårt att bryta sig in i.

Det kan ju även vara så att de såg något som de behövde verktyg för att ta med sig. Typ toalett, vägghängd TV etc.
 
Redigerat:
Vi tror att det första var ett rekognoseringsbesök för då stals just ingenting av värde, andra gången tog de en del saker men glömde kvar sina verktyg. Dessa verktyg kanske de skulle hämta den 3e gången?
 
Sultanen af Nex skrev:
Lite offtopic men hur kan det löna sig att göra inbrott i samma husvagn 3ggr på en vecka? I övrigt tycker jag du skall visa upp filmen.
IQ-tester på förbrytare brukar ge låga resultat, flertalet kriminella e inte så smarta helt enkelt.
 
ByggareNick skrev:
Det kan ju inte användas som bevisning mot dom i rätten med en hjälp att få fram vilka det är.
Tyckte även knipos idé vad bra. Att säga att man fått filmen av en anonym person.

Jag tycker lätt ni skall visa den. Sätt dit dom jävlarna.
Klart det går att användas i rätten som bevisning. Är fri bevisprövning i Sverige och inget annat. Sen behöver du inte upplysa på vilket sätt filmen tagits. Kan ju lika gärna vara så att ni satt gömda hela natten med videokameran och filmade :rolleyes:

Sen gäller inte PUL för privatpersoner sen 2.0. Det gäller bara datainsamling systematiskt i ett övervakande avseende. Filmar du en inbrottstjuv som går in i din husvagn kan det inte vara något brottsligt. Möjligen om du lägger ut filmen på youtube och anklagar personerna för inbrott så skulle dom ha en möjlighet att stämma dig för förtal kanske men är tveksamt.
 
Som cem77 säger är det fri bevisprövning i Sverige så givetvis ska filmen användas. Filmen har ni förövrigt tagit själva, dvs, ni var fysiskt där och passade på husvagnen pga de tidigare inbrotten.
 
Nu har vi fått reda varför det varit så återkommande besök!

Tydligen har vagnen blivit ett tillfälligt rökrum för personer som berusar sig genom att röka diverse olagliga substanser....farsan hittade en "bong" i ett av skåpen idag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.