Jag håller också med om turordningen... och fick beröm av både besiktningsmannen och JAPES representant när jag lade upp det för dem.. mannen får inse sig besegrad :)

Jan-Å tack för saklig info och den du såg kan mycket väl ha varit min karl, han åker visserligen inte Trike numera men det första han gjorde när han kom ut från sjukhuset efter olyckan som orsakade hans förlamning (20 år sen och läkaren talade om att han aldrig mer kunde åka MC) var att bygga om en HD så att han kunde ha rullstolen med sig ha ha

Kamilensky - 1, viljan... jag brukar säga till tanterna på boendet där jag sommarvikar att det finns bara en som är envisare än dem och det är jag.. *S* och gubbens vilja är det som sagt inget fel på så den delen tror jag vi fixar utan problem... dock är jag sådan att jag vill starta och avsluta direkt, hatar när det drar ut på tiden.

2. Tiden finns, vi har inga småbarn, min son bor bara med oss varannan helg, jag pluggar och ströjobbar lite så jag har massor av tid om jag bara lyckas lära mig och läsa på men jag håller ju på.

3. Pengar finns också, vi lever snålt och min sambo har en hög inkomst, vi lever egentligen på mitt studiemedel just nu och hans pengar går till hyra och renovering så vi klarar oss nog med den delen också även om den delen är den som är den svåraste delen för rätt vad det är ska man ju ut med 50.000 och vill kanske inte ta det på VISA-krediten... men vi har snälla släktingar också ;-)
 
Göran.W
Att ni inte tittar på allternativet riva och bygga nytt för det behöver inte nödvänditvis bli våldsamt mycket dyrare.
Man kan kanske riva den sämsta bitet och ha den andra som bostad när man bygger nytt och sen som gäst stuga tex.
Bara en tanke.
 
Göran.W skrev:
Att ni inte tittar på allternativet riva och bygga nytt för det behöver inte nödvänditvis bli våldsamt mycket dyrare.
Man kan kanske riva den sämsta bitet och ha den andra som bostad när man bygger nytt och sen som gäst stuga tex.
Bara en tanke.
Tanken slog oss men den gamla delen är bara köket och ett litet rum på 8 kvm..för litet för hela familjen och min sambos rullstol får inte ens plats...

Men vi har i dag varit i kontakt med två företag som hjälper oss och de aktuta åtgärderna kommer landa på mellan 40-60.000, sen kommer vi att hinna spara ihop pengar under ett par år att ta en avdelning åt gången. Det innebär förmodligen att mitt drömkök får vänta i 4 år istället för 1 år men eftersom vi utan problem sparade ihop 50.0000 på 5 månader förra året då jag inte hade en spänn i inkomst så fixar vi nog detta på 4-5 år....
 
Vi håller precis på med vårt badrum som väntat på renovering sen 2002 och mitt garage blir inte klart förräns efter det. Man blir ödmjuk av att vänta :)
Får Ni det beboligt för 60k så är det bara att flytta in och börja vänta sen :) Så som jag uppfattat ert projekt så är det nog en rimlig bedömning, 4-5 år tar det.

Sen kan Ni sälja å flytta till Uppsala ;):D
 
Jan-Å skrev:
...

Sen kan Ni sälja å flytta till Uppsala ;):D
Varför just Uppsala. Vet Du nåt jag inte vet? ;)
 
kamilenski skrev:
Varför just Uppsala. Vet Du nåt jag inte vet? ;)
Näe finns inge att veta, ett internt skämt helt enkelt ;)
 
nja... det blir nog till att veckopendla isf det är för nära Stockholm för att locka mig helt enkelt.. och det går inte med alla djur jag tänkte inhysa på gården hemma, karln kommer inte klara att fixa dem för han glömmer dem i allt byggande *S*
4-5 år tycker jag låter lite när man tänker på saken men om man tänker 4 år men räknar med 7 så kanske det blir vettigt :)
 
sasssyy skrev:
FAST det har faktiskt inte med saken att göra.. han klättrar på stegar och bygger och renoverar på sommarstugan utan problem.

Han är i mitt tycke en mycket duktigare renoverare än många män som kan gå. Han renoverar faktiskt inte med benen. Snacka om fördomar, det gör mig lite förbannad faktiskt.
Ursäkta, det var inte min tanke att göra dig förbannad. Det klart att allt går bara man är nog stönig och aldrig ger upp. Räkna bara med att det tar dubbelt så lång tid och kostar dubbelt så mycket som ni har tänkt från början. Sen kan det vara smart och anlita hantverkar i nån del av projektet
 
sasssyy skrev:
Men vi har i dag varit i kontakt med två företag som hjälper oss och de aktuta åtgärderna kommer landa på mellan 40-60.000, sen kommer vi att hinna spara ihop pengar under ett par år att ta en avdelning åt gången. .
Den "akuta" kostnaden kan ju växa beroende på vad mer akut som hittas när man börjar titta närmare.

Viktigt att uppvärmning i stugan är inte elradiatorer och att isoleringsstandard är god. Annars kommer vinterns elräkning äta upp mycket av det ni kunde ha sparat till fortsatta renoveringar.
Lycka till!
gaia
 
det ÄR direktverkande el i huset (inte stugan) och vi är väl medvetna om kostnaderna och har med det i våran budget.
Ang den akuta kostnaden så är den beräknad efter besiktning och vidare undersökningar av de proffs som har varit inringda att kolla på sakerna.. så mycket mer akuta saker än de som redan finns går nog inte att hitta *S*
 
S
sasssyy skrev:
FAST det har faktiskt inte med saken att göra.. han klättrar på stegar och bygger och renoverar på sommarstugan utan problem.

Han är i mitt tycke en mycket duktigare renoverare än många män som kan gå. Han renoverar faktiskt inte med benen. Snacka om fördomar, det gör mig lite förbannad faktiskt.
Men sluta, du skriver bara att han sitter i rullstol, inget om hur allvarligt det är. Säger någon till mig att deras sambo sitter i rullstol så går tankarna direkt till att han är helt förlamad i benen. Sluta hetsa upp dig över ett missförstånd pga. bristande info från din sida.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.