På mitt hus från 1913 så har någon ägare före mig spikat dit en ny ytterpanel ovanpå den gamla. Knutbrädorna har man lyckats sätta lite olika, en del sitter i liv med ytterpanelen, dvs panelen är kapad precis där knutbrädan sitter och en del är spikad utanpå ytterpanelen. Se bifogade bilder.

Så min fråga är hur ska knutbrädorna sitta?
 
  • IMG_4600-2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_4602-2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
dom ska vara så som du ser i den högra bilden ..22 mm brädor...på framsidan huset ska
du ha en 120 X 22 bräda och på gaveln 95 X 22 bräda....det ska vara olika dimension för att hörnet
ska se lika stort ut från alla håll när man tittar på det....och skarven ska vara på gaveln ..
sätt gavel brädan först jäms med framsidan på huset först..och sedan spika fast fem tums brädan på framsidan huset...och lika dans på baksida huset....
 
Ok, om knutbrädan ska sitta utanpå fasadpanelen så antar jag att en orsak till det är att gömma ändträet på fasadpanelen bakom kutbrädan. Knutbrädorna som sitter som på bilden till vänster är 145x120 vilket betyder att om jag spikar nya brädor utanpå dessa och som dessutom ska gå in en bit över fasadbrädan måste jag använda 195x175. Kommer det se konstigt ut med så breda knutar? skickar med en bild på hela fasaden så ni ser hur det ser ut idag.
 
  • IMG_4603-2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är huset av lite större format än friggebod så tycker iallafall jag att rejäla knutbräder ser betydligt bättre ut. Passar dock bäst på paneler med stående panel med lockläckt. På många fasader kan man även gå upp lite i dimension från 22 till 28 tex om man har möjlighet att få tag i detta för att ytterligare framhäva knutarna. Då får knutarna lite mer höjd än lockpanelen. I ditt fall blir det nog snyggast med en 22 mm knut eftersom väggen redan är så pass platt från början och vid liggande panel kan faktiskt en smalare knut vara snyggare. Invecklat ;).

Spontant känns 195 mm breda knutbräder lite i överkant till den typen av hus och fasad som du har. Bäst är väl att prova. Sätt upp antingen en 195 mm bred knut på ett hörn eller bredda den du har där nu med en remsa till. Helst vitmålat. Gå sen förbi huset på vägen och se hur det ser ut. :) Fråga gärna några andra grannar också om dom gillar vänster eller höger knut bäst.
 
cem77 skrev:
Är huset av lite större format än friggebod så tycker iallafall jag att rejäla knutbräder ser betydligt bättre ut. Passar dock bäst på paneler med stående panel med lockläckt. På många fasader kan man även gå upp lite i dimension från 22 till 28 tex om man har möjlighet att få tag i detta för att ytterligare framhäva knutarna. Då får knutarna lite mer höjd än lockpanelen. I ditt fall blir det nog snyggast med en 22 mm knut eftersom väggen redan är så pass platt från början och vid liggande panel kan faktiskt en smalare knut vara snyggare. Invecklat ;).

Spontant känns 195 mm breda knutbräder lite i överkant till den typen av hus och fasad som du har. Bäst är väl att prova. Sätt upp antingen en 195 mm bred knut på ett hörn eller bredda den du har där nu med en remsa till. Helst vitmålat. Gå sen förbi huset på vägen och se hur det ser ut. :) Fråga gärna några andra grannar också om dom gillar vänster eller höger knut bäst.
Ja, får nog lyda ditt råd och sätta upp 195-bräda och kolla. Men är min tanke rätt att knutbrädan ska gå över fasadbrädorna en bit för att vatten inte ska komma in mellan fasadpanel och knutbräda?
Om det inte gör något tekninskt att det sitter på bilden till vänster så kan jag ju bara slå på brädor i samma dim. som förrut för att bygga ut hörnet.
 
Det kom lite annat imellan så jag har inte testat med en 195-planka ännu. Men jag är fortfarande osäker på om jag tänker rätt så jag frågar igen.

På bilden till vänster där fasadpanel och knutbräda ligger på samma nivå och fasadpanelen är kapad precis kant i kant med knutbräda. Är det något fel att sätta brädorna så förutom att det är snyggare om knutarna sticker ut lite grann, jag tänker då på att ev regnvatten kan komma in mellan fasadpanel och knutbräda?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.