Jag har fått en mur uppförd och skall nu själv bygga plank ovanpå denna. En av stolparna lutar något, vilket stör mig. Frågan är om detta ändå anses fackmannamässigt utfört eller om jag kan begära att få det omgjort (eller i alla fall få avdrag på priset)? Jag förstår att en del kan se mig som grinig... :)

På den första bilden har jag förstärkt ett murarsnöre digitalt. Det diffar c.a. 1 cm mellan snöret och topplocket.
 
  • mur_1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • mur_2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hade jag köpt en tjänst som skulle resultera i en rak stolpe skulle jag inte nöja mig med en sne.
Dock inte upp till mig att avgöra om det är fackmannamässigt gjort eller ej, men jag hade inte godtagit det.
 
om du kollar lodet längst ner ser det bra ut där? sitter det geo-nät mellan lager kan det göra att det bygger mer på en sida och glider ur våg. Det kan också vara skev sten som konstigt nog bygger lite mer på ena sidan, jag har själv varit med om det, Sen beror det ju på hur de byggt har de fyllt med mkadam är det lätt åtgärdat, men risken finns att de stoppat ner järn och gjutit igen, de borde sett det o fixat det men det betyder inte att det är fusk... Jag tycker absolut du kan ringa och ta upp det, är det inte gjutet så fixar dom det på en timme....
 
Tack för svaren. När jag lodar diffar det 2-3 cm i botten (stolparna är 1.80m höga). Muren (som är en fristående mur) står på gjuten sula och stolparna är både limmade och gjutna. Får ringa och höra, men det verkar då som att jag får leva med det.
 
Har du inte besiktigat jobbet under tiden och när det var slutfört?
Så sned skulle jag aldrig godkänt iallafall..

Även om det är en skev sten dom byggt med så hade dom fått kompensera detta med nästkommande lager genom att kanske gjuta någon mm tjockare eller på annat sätt fått den rak.
 
Muren uppfördes under två dagar. Första dagen såg allt bra ut och när jag kom hem från jobbet andra dagen var allt klart och byggarna hade åkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.