Tack Jan-Å, hur visste du att jag lata mig på fritiden. :) (vilket är sant)
 
Krayman skrev:
Tack Jan-Å, hur visste du att jag lata mig på fritiden. :) (vilket är sant)
Det gör alla som inte bor i ett renoveringsobjekt :D jag vet folk som bor i lägenhet här i närheten som tom har tid att titta på tv :p nä det ska byggas på fritiden! :wow:
 
Pratade med säljaren om dränering, han sa att det var gjort -89... lär en olärd, behövs det dräneras den närmsta tiden? Hus med källare.
 
Krayman skrev:
Pratade med säljaren om dränering, han sa att det var gjort -89... lär en olärd, behövs det dräneras den närmsta tiden? Hus med källare.
Va e de för hus egentligen? har Du källare? Vad gjordes faktiskt -89?
 
Det är ett stenhus med källare... jag undrade över dräneringen. Hur många år "håller" en dränering?
 
Krayman skrev:
Det är ett stenhus med källare... jag undrade över dräneringen. Hur många år "håller" en dränering?
Dräneringenss hållbarhet är svår att bedöma med årtal. Man tittar helt enkelt på golv, väggar i en källare och försöker gissa varför är det så fuktigt.... och det kan vara många andra orsaker till fukt i en källare som är enklare att åtgärda än en omdränering.

Om du har vatten stående i källaren vid regn eller i perioder med högt grundvattennivå så får du dränera, installera en pump som evakuerar grundvatten.

Om inte som ovan så kan du läsa vidare om andra möjliga orsaker till fukt som inte kräver en omdränering:
1/ för mycket ventilation sommartid och kondens på kalla rör, vattentankar , väggar och andra kalla ytor. Åtgärd: stoppa ventilation, starta en avfuktare.
2/ minimal fuktvandring genom ytor målade med plastfärg kan orsaka färgbortfall och se hemskt ut utan att vara något allvarligt som kräver en omdränering. Åtgärd: reparera putsen byta färgsort till en som "andas" kan räcka långt. Man kan börja med det och se om det räcker.
3/ moderata fuktskador på väggar längst golvet orsakade av markfukt kan man inte dränera sej ifrån, ingen idee att dränera. Åtgärd som pkt 2.
4/ trasiga stupprännor som släpper vatten ytligt för nära grunden . Fixa det som är fel.
5/ marken runt huset lutar ner mot husgrunden som blir översvämmat av smältvatten varje vår till den grad att även fungerande dränering blir överbelastad. Fixa rätt lutning på ca 1m mark runt grunden.

Nu är du lycklig ägare till ett stenhus så försök se till att renovera med metoder som är lämpliga för ditt hus. Akta dej får att använda material och metoder som är framtagna för trähus. Använd rätt puts för att inte orsaka mer skada än nytta. En snickare har inget i ditt hus att göra utom att ta hand om fönster,dörrar och andra snickerier. Undvik träreglar, gipsskivor på ytterväggar och silikon i badrum så långt det går - det är inte nödvändigt och oftast helt fel i ett stenhus !

Man är ju oftast ivrig för att starta renoveringen men det vore dumt att skaffa sej problem för framtiden på grund av fel val man gjort i all hast och okunskap. Läs på nu i sommar om problem i stenhus och skaffa kontakter med en bra murare. Val av material och val av hantverkare/rådgivare är dom största felkällor :).
Om taket läcker - börja med det först!
gaia
 
Redigerat av moderator:
Hm, ja måste vart rätt trött när ja fråga, står ju i ditt inlägg att Du har källare :blushing:

Jag undrade vad som gjorts just när man fixade dräneringen?
Jag har varit i hus där dräneringen åtgärdats genom att man spolat igenom gamla tegelrör med högtryck tex, det är ju inte optimalt.
Jag vet inte heller vad man gjorde 1989? men -88 la jag själv plastslang med hål i så den måste väl ändå ha används? Ligger den på rätt djup med ordentligt med singel runt och lagt som den ska så borde den fungera länge än.
Tätade man grunden också? med typ Platon eller liknande? Är det gjort så borde det fungera.

I övrigt håller jag med "gaia" (va bor stackars gaia i för nåt?;)) följer Du dom råden bör det gå vägen.
 
Grattis! Man lever som sagt bara en gång.

Bor i ett hus idag, men satsade på att köpa på oss en tomt för två år sen, och trots arbetslöshet x2 och barnafödsel så känns det svinbra. Konjukturen har givit oss ~ 500k.

Har du inga bilder?
 
Jan-Å skrev:
va bor stackars gaia i för nåt?;))
Bor i 70-årig putsad tegelhus, 2 plan med dubbel tegelmur + källare av "sparbetong" , totalt ca 320m2. Inga stora fel på huset utom vanliga små ålderskrämpor och skador orsakade av moderna färger , plastmattor, elastiska spackelmassor, cement och andra dumheter som kom till under åren som tar tid att rätta till :).
Alla sa "dränera om" utan att tveka en sekund, latmasken sa: ooooneeeej.
Fick läsa och lära om hur man lever i och med ett gammalt tegelhus. Latmasken vann ! Källaren är torr och fin idag.
Vet ej om och var dräneringsrören ligger i detta sand-och-grusbacke som huset står på.
gaia
 
Ja men då så d^_^b jag tolkade dina inlägg som om Du va tvungen att bo i ett trähus :O men då har Du det ju minst lika bra som jag :cool: Vi har källarväggar/grundmur av betonghålsten, huset är byggt i siporex och blåbetong blandat, fasaden putsad på långsidorna med tegel på kortändarna.
Fast jag har dränerat om vilket behövdes men fy fan vicket slitgöra :O skippade isoleringen så jag har bara platonmatta.
Gör mitt sista rum i helrenoveringen nu, badrummet uppe, sen e ja klar :cool:
 
Jan-Å skrev:
Gör mitt sista rum i helrenoveringen nu, badrummet uppe, sen e ja klar :cool:
Då är det väl snart dags att börja om från början?

Vet inte om det är en skröna, men det sägs i alla fall att det finns ett arbetslag som har till uppgift att måla Golden gate-bron. När de är klara så är det bara att ta penslarna och målarpytsarna och knata tillbaks till andra änden och börja om från början. :D
 
Nyfniken skrev:
Då är det väl snart dags att börja om från början?:D
Ha ha, nä jag e klar nu. Ska bygga ett förråd så garaget blir tomt från gräsklippare, trädgårdsmöbler, virke, skottkärra osv osv osv. Sen återgår jag till att skruva på bilar efter 26 års husrenoverande :wow:

Fast det klart, ett hus utåt Börje me stor verkstad, plats på gården för kärror, bilar etc å ändå 10 min in till city skulle kunna få mej att flytta en gång till :p
 
Nanny Fine
byggare henke skrev:
då finns säkert grejer säljaren inte vill att du ska veta om.
Jag fattade det som att säljaren nappat på ett erbjudande från en av budgivarna. att inte ha besiktning var väl inte på säljarens initiativ??
 
Krayman skrev:
Nu har vi vunnit budgivningen! Högt spel men man lever bara en gång :)
Med eller utan besiktning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.