Har tittat på Fiskarhedenvillans Rödhaken. Vi satsar i så fall på ett äkta falurött (slamfärg) med vita knutar då tomten ligger granne med skogsmark. Gammaldags klassiskt tänkande typ Carl Larsson, Ellen Key m.m. är anbefallt även inne i huset..

http://www.fiskarhedenvillan.se/vara_hus/2-plan/Rodhaken/

Utifrån de betongpannor och hängrännor som medföljer;

http://www.fiskarhedenvillan.se/Documents/standardkatalog_lu.pdf

Vi vill behålla det traditionella tänket så vilken kulör passar bäst på taket (svart, rött eller tegelrött) samt hängrännorna (svart, rött, tegelrött eller vitt)? Utöver det estetiska - har ni praktiska funderingar, såsom värme, hur det ser ut efter 15 år e.d.

För att fortsätta så blir det ju en platta på mark. Finns det praktisk- eller estetisk anledning att måla grunden? Vilken kulör i så fall? Alla synpunkter och ideer mottages med tacksamhet.
 
Ingen av de pannorna kan väl kallas traditionell, men om valet står mellan dem så hade jag valt den tegelröda.Vita hängrännor är nog snyggast när de är rena, men om man inte orkar hålla dem fria från alger och smuts så är nog de svarta snyggare efter ett par år.

Erik
 
Jag tycker att grunden målas med kallasfalt, gärna en bit ner under markytan, det skyddar även mot fuktgenomträngning, och hängrännorna skall klart vara svarta till ett rött tak med vita vindskivor och knutor
 
Tegelröda takpannor skulle jag välja, eller just jag skulle nog välja tegelpannor :)

Hängrännor och stuprör är ju inte alltid alltid så snygga, men jag skulle nog välja galvade hängrännor stuprör.. Sen om man vill så kan man ju efter några år måla även dom, vilket bör göras med linoljefärg om ja har förstått rätt.
Men om jag skulle ha målade så skulle jag ha hängrännorna/stuprören i samma färg som plankan de sitter mot, då smälter de in bäst.. Alltså om knutbrädan som stubröret sitter är vit så skulle ja ha ett vitt stuprör :)
 
Tack för att ni tagit er tid. Har precis kommit tillbaka från en kortare semester i Danmark. Kollade runt lite på husen där och fick för mig (men visst kan jag ha helfel i mina antaganden.) att svarta pannor med tiden blir gråa medans tegenröda snarare behåller sin kulör (möjligtvis spetsad med lite grönt från naturen). Därav troligen valet av tegelrött, utifrån det estetiska.

Tipset om kallasfalt köper jag rakt av. Toppen...

Rännornas färg - ska kolla vidare på fler hus. Men era åsikter var värdefulla, åter tack för detta.

Har andra andra åsikter är ni välkomna att lufta dessa.
 
Svart går fetbort. Vill du inte ha vita rännor så är galvade eller aluzink snyggt. Och glöm inte att ha röd plåt på plåtarbeten på taket så du inte får svarta plåthuvar till ett rött tegeltak.

Grunden gör sig bäst i sin naturliga betongfärg. Finns ingen anledning eller "möjlighet" att måla kantelementen till en platta med svart tjära.
 
Jag tror... att ni får fundera på karaktären av huset.

Det ni visar på http://www.fiskarhedenvillan.se/vara_hus/2-plan/Rodhaken/ är en väldigt karaktärisk "faluröd med vita knutar". Man bör snarare åka till hälsinglands landsbyggd och hämta intryck än danmark..

Detta ligger ju på vart huset ska stå och vilken del av nationens kultur ni vill ska andas där huset står. Man kan t.ex. nog inte sätta upp en sådan villa i ett fiskeby-område där det mesta karaktäriseras av svart tjära och båtliv.

I övrigt.. som länken visar,

Vita stuprör med vita hängrännor, de ska smälta in i huset. Taket matt svart eller rött i färg med takpannor (varför inte äkta takpannor). Dörrar och fönsterfoder i samma vita färg. Svart används på sin höjd på ekonomibyggnader.

En annan ide kan vara, om ni vill att huset ska smälta in i området.. hör med fast / långvarigt boende i området om vad deras ögon förväntar sig se.. T.ex. kan man ju tycka att cementbrunnslock(borrade brunnar/avlopp) ska vara vita, men i området finns en vedertagen sed att de ska vara naturgröna?
 
Tack alla för svar. Vi har nu tänkt till och, efter att ha åkt ut på den svenska lantbygden och letat efter det klassiska snittet, nu enats om:

Tegelrött
Tak
Takplåt
Skorsten

Vitt
Hängrännor
Stuprör
Fotplåt
Vindskivor

Det blir nog bra det här...
 
Verkar rimligt, men även galvad takavvattning & takplåtsdetaljer passar till tegeltak & vita vindskivor.

Svart takavvattning passar till svarta tak.., man vill inte blanda svart plåt med vita detaljer, blir liksom lite chicago-"maffia" av det...:wow:

Grunden kan gott vara betongfärgad.., platta på mark, finns ingen anledning att smeta asfalt på den...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.