Vad ska man göra med ett dåligt utsug spiskåpan, vi har ett VÅ-agg. Minimaster ACF.11.2000 från Fläkt 1988.

Aggregatet rengörs ca 3 ggr per år, med filterbyte förstås.
Men fläkten orkar ändå knappt med att dra ut matoset.

Hade sotaren här för en månad sen som gengjorde samtliga kanaler i huset inklusive aggregatet, ändå blir det inte bättre.

Själva spiskåpan har ju ingen egen fläkt, så funderar på en Futurum Alliance istället.
Alternativt ett nytt VÅ-aggregat, men det måste vara bättre sug i detta annars är det inte lönt.

Finns här någon expert.....
 
Frånluftsfläkten i Minimaster suger alltid dåligt, därav den stora "volymkåpan" som sitter ovanför spisen.
Enda sättet att får bra drag är separat köksfläkt och att flytta på minimasteraggregatet.
 
Hej och tack till "en smågalen ventilationare" för ditt raska svar.
Vad tycks om följande idé?
1. VÅ-aggregatet behålls på sin plats och kläs in i ett ovanskåp med ett raster undertill. Spiskåpan plockas bort. På så vis bibehålls värmeväxlarns funktion genom att båda fläktarna regleras ändå och ett visst drag ut genom aggregatet via rastret och utsugsfläkten.
2. En "riktig" köksfläkt monteras vid sidan om aggregatet, man går genom taket med ett spirorör som ansluts med ett T-stycke på den befintliga frånluft ut (mat os evakuerings) kanalen. Eventuells monteras ett vridspjäll vid T-stycket för reglering.
Följande fördelar uppnås:
1. Man slipper flytta aggregatet och rör.
2. Man slipper dra en ny kanal för frånluft ut för den nya fläkten.
Risken som jag ser är att mat oset från den nya köksfläkten trycks ner i aggregatet och vidare tillbaka ut i rummet igen, men logiken säger att om man har övertryck i 2 kanaler i ett T-stycke gär väl ändå luften ut den lättaste vägen (ut genom tak göken) eller.........
Vore väldigt tacksam om "en smågalen ventilationare" kan ge sitt expertutlåtande om mina idéer.
PS. VI ska byta ut hela köksutrustningen, så placering av spis är inte avgörande.DS
 
Ger lite svar som kanske ger upphov till ännu fler frågor ;)

1. Om du tar bort gamla spiskåpan måste du lösa omkopplingsknapparna (hastighetsknappen på kåpan) på något annat sätt.
Och ersätta kåpan med ett frånluftsdon eller eventuellt täta det helt.
Tänk dock på att du skall ha minst 10 l/s i frånluftsflöde i köket (grundventialtion).

2. Sätter du in en ny kåpa är risken att flödet från kåpa + Minimaster blir för mycket för din avluftskanal/huv.
Jag tycker du skall dra en ny imkanal + huv, kostar en slant men enklare att få bra funktion och säkert angående brandisolering (se andra trådar).

När du ändå håller på varför inte flytta/byta minimaster till nytt aggregat ?
 
Jag bytte ut min Bahco Minimaster mot ett modernare FTX-aggregat (14000 kr.) som placerades på vinden. Sedan satte jag en vanlig köksfläkt (med separat utblås) ovanför spisen.
Förutom att Minimastern lät som en skördetröska så blåste den in matos direkt in i tilluftskanalerna (läckage mellan in- och utluft runt själva värmeväxlaren). Dessutom har modernare aggregat säkert betydligt högre verkningsgrad.
 
Hej Faidros !


Vilket aggregat/modell valde du ?

Var aggregatet anpassat för montering i svalt utrymme (Vind) eller
gjorde du någon installation med extra isolering?

Gjorde du installationen i ett 1-plans hus ?


Tack på förhand.

 
En HERU 75 köpte jag. Det är ett isolerat aggregat som jag monterade på kallvinden (enplanshus). Har fungerat bra för mig. Men sök på forumet, jag minns att någon här hade lite problem med sin.
 
Tack ska ni ha allihop,
nu har jag bestämt mig för att byta ut min minimaster till en FTX HERU 75 som ska monteras på vinden. Avluften från aggregatet ska jag leda ut horisontellt genom ytterväggen (ca 1m), samt montera ett regnskyddat utsläpp.
Den befintliga avluftningskanalen från minimastern kommer att användas till en modern köksfläkt med rejält utsug.
;D
 
Rätt beslut, gjorde själv samma sak i höstas och är supernöjd ångrar bara att jag inte satte in några fler ljudämpare på kanalerna, det blev ju mer fart på ventilationen vilket gör att det "susar" mer i takventilerna. Hur gör du med tillluften till aggregatet?, själv valde jag att sätta ett kombidon på ytterväggen, tillluften för minimastern satt så dumt till (den gick i väggen och rätt ut under takfoten). Passa på att se över isoleringen av befintliga kanaler när du ändå stökar med ventilationen uppe på vinden, om de ligger fritt vill säga, jag har insett att jag måste isolera om mina spirorör.
Lycka till/Norrl..
 
Simonsson, Faidros och Pottan, ungefär vilka summor fick ni ge/ska ni få ge för att köpa och installera ett nytt FTX enligt den princip som dickuteras?? Det är just precis i dessa tankar jag går i med...
 
Martin_P!
Jag tänker göra följande själv:
- Ta bort det gamla aggregatet
- Mekaniskt installera heru75 även rör och el (matarström med stickpropp).
- Montera ventil i väggen på vinden
- Dra fram VP-rör till nedanvåningen för styrenhet + gipsa osv..
- Montera ny köksfläkt, även spirorör och el (stickpropp), samt gipsa, kakla, måla.
- Befintlig isolering är 0,5m lösull (bara och skotta fram - fylla igen).

Så i mitt fall räknar jag med följande utgifter (inkl. moms):
Heru 75 inkl frakt = 16.000:-
Spirorör, böjar, ventiler mm = 1.500:-
Intrimning av aggregat (ventilationsfirma max 2 tim) = 1000:-
Installation av manöverpanel (elfirma max 2 tim) = 1000:-
Ny köksfläkt (har tittat på en brandt med kap 800m3/tim) = 9700:-
Gips, färg, tapet, kakel och div = 1500:-
Givetvis får man räkna med ytterliggare någon tusenlapp från helvetsekontot. >:(
Men man hamnar på ca 30.000:- - 35.000:- beroende på hur mycket man gör själv.

Intrimning av Heru aggregatet, samt installation av manöverpanel ska enligt tillverkaren utföras av fackman.

Lycka till.
 
Jag gjorde mig ärende till tillverkaren i Sala och hämtade aggregatet på släpvagnen. 14000 Kr kostade det. Hade lite rör och kabel liggande, så några andra utgifter har jag inte haft. Har samma erfarenhet som Pottan av störande ljud, skall ordna ordentliga ljuddämpare vid tillfälle. Hittade sedan en snygg rostfri köksfläkt på ett jättestort elvaruhus för en tusenlapp. Den kopplade jag in på Minimasterns gamla kanal ut genom väggen.
 
Jag hamnade strax under 25.000 men jag valde den mindre Heru 50, köpte också ett kombidon, anlitade fackmän för installation av manövercentral, injustering och rengöring av imkanalerna.
Norrl.
 
Hej !

Jättebra info.

Har lite frågor ang. störande ljudet som en del av er har fått.

Anledningen till att jag själv är sugen på att byta bort minimastern är  för att få bort störande ljud, inte flytta det till ett annat ställe.

Luftflödet borde inte behöva öka med ett nytt aggregat. Om det nya flyttar mer luft borde man kunna sänka varvtalet. Detta ska väl vara en av fördelarna med att välja ett större aggregat. (Flyttar mer luft på lägre varvtal = tystare).

Var ska ni sätta ljuddämpare?  

Hur placerade ni det nya aggregatet på vinden ? Flytande på isoleringen eller skruvat
på någon regel?  Hör ni något mekaniskt ljud ifrån fläkten eller är det bara suset i donen som ökat?

Tacksam för svar !
 
Jo, det är ett helt annat luftflöde ur den här Heru än det var ur Minimastern. Förr kände jag knappt att det kom luft ur tilluftsventilerna. Jag har gjort som du skriver, och sänkt varvtalet (till steg 1 av 3 på manöverpanelen), men trots detta har jag mycket bättre luftflöde än det var ur Minimastern (och inte särskilt mycket ljud).
Jag skulle dock vilja köra på läge 2 (som kallas "normalläge" i manualen), men då behöver jag ljuddämpare. Den skall monteras direkt efter värmeväxlaren (enligt tråd här på forumet).
Aggregatet står på en skiva gullfiber på vindsgolvet, så det hörs inget stomljud. Det ljud som hörs (när jag ökar till läge 2 alltså) är ett fläktljud ur tilluftsdonen, inget sus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.