Huset är byggt 1935 och i källaren finns innerväggar byggda med nån typ av lättbetongblock. Tror det är baserat på slagg men undrar om nån har mer exakt kunskap om gamla byggmaterial.

Jag är rätt säker på att det är originalväggar. Det liknar inte klassisk 60-tals blåbetong i strukturen men vill inte gärna upptäcka att det innehåller en massa radon efter att jag kaklat och fixat till tvättstugan.

Lägger med ett par bilder.
 
  • IMG_6217.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_6220.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_6225.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
J
Ser helt klart ut som blåbetong.
 
Mät med gammamätare så får svaret direkt?
 
tror att du även till viss del hindrar radonet ta ta sig in, om du kaklar på väggarna. radonvärdet sänks på insidan.
 
Bor i Stockholm, var kan man göra gamma-mätning?
Eller kan man låna utrustning. Isåfall måste men även veta vad som är normalt/onormalt.
 
Tror inte att det är klassisk blå lättbetong.
Men frågan är vad slaggen innehåller...kan alltså ändå innehålla uranhaltig malm.
Jag skulle nog mäta med gammamätare.
Hör med kommunens miljöavdelning om dom har mätare för utlåning.
 
<gammadataradon.se> har utrustning för radonmätningar alla fall, kan ju vara ett ställe att fråga på hur man går vidare om inte annat.
Jag har förstått att det finns olika typer av denna klassiska byggsten men de bilder Du visar ser inte alls ut som den blåbetong vårt hus här byggt av alla fall.
 
Tackar för svaren. Angående slagg (om det är det) så har jag haft precis samma fundering som Humulus, kan ju ändå innhålla uran eller annat. Visst kan gamla slagghögar stråla?

Ja antagligen bäst att kolla med mätare, lite synd ju att riva originalväggarna om det inte behövs.
 
Ja nu har jag haft en snubbe här och mätt gammastrålningen. Inget utslag alls. Han bekräftade emellertid att slaggbaserad lättbetong kan stråla. Hursomhelst känns det bra att ha kollat upp detta. Slutsatsen blir väl att man måste mäta för att vara säker. På vintern borde en vanlig radonmätning vara ett bättre alternativ, då får man ju en helhetsbild, kan ju finnas markradon osv. Men sådan mätning måste utföras under eldningsperioden för att ge rätt resultat.

Japp tillbaka och putsa på väggarna.
 
Va skönt!

Långtidsmätningar med dosor under vintern är bra komplement för att se totala radonvärdena.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.