Hej!

Jag har en gammal solblekt lackad trappa i huset som nu behöver uppfräschning. Jag har tänkt mig följande:

Slipa med sandpapper och därefter måla vitt. Stegen skall vara en grå/svart matta.

Men nu eftersom jag inte har så stor koll tänkt jag höra med er vilka grovlek på sandpappret jag ska börja med och vad ska jag avsluta med?

Jag har följande maskin som jag ska använda: Black & Decker KA280

MVH
 
Någon borde väl kunna detta här!?

Kan väl tillägga att trappen är med spalje som också måste slipas och målas.
 
Jag slipade vår trapp men på den låg det plastmatta innan så det var lite mer att slipa med limrester och så men det var inga problem att börja med 40 korn och sen trappa(hehe) upp till 180-220 som avslut.
Kan rekommendera halksand i färgen när du ska måla trappen så den inte blir så halkig men inte så mycket som det stod på sandburken för då blev det väl strävt.
 
Finns ju ingen tabell för sånt direkt, man börjar med så fint som det går beroende på hur trappen ser ut och sen avslutar man med så fint som behövs för att få ett tillräckligt bra resultat.
Som "Bezt" började jag också på 40 pga av limrester och slutade med 180, eftersom det är en trapp blir det snabbt repigt ändå så det behöver inte vara möbelfinish och ingen (utom såna som jag :p) kollar målningsresultat i en trapp hos folk heller.
 
Ni använde maskin för att slipa antar jag och att det var en lackad trapp. Det var inga problem att lacken klibbade för er när ni började med det grova?

Var en kompis som sade att det kunde hända!
 
Vår trapp var inte lackad, det låg nån plastmatta på förut så det var mest lim som jag slipade. Men är din trapp i bra skick i övrigt så kanske det räcker att handslipa den med fint papper och sen bara måla, prova på ett steg få se hur det blir? slipa är ju inget roligt så ju mindre Du behöver hålla på med sånt ju bättre :)

Jag har slipat annat som varit lackat men aldrig märkt att det klibbar nåt mer än vad färg kan göra, beror nog på vad det är för sort.
 
I trappstegen så är det en plastmatta som jag ska ersätta med en filtmatta och sen så har jag vangen och de lodräta stängerna som jag slipas samt skivan runt trappöppningen.

Allt är lackat!
 
Då skulle jag pröva med fint papper 180 och matta ner ytan sen måla. Som sagt överarbeta kan man göra där det syns :)
 
Ja då räcker det säkert att matta ner lacken och sen måla, antagligen onödigt att slipa ända ner till trärent för det är inte det roligaste (tog ca 80 timmar för borttagning av matta och sen slipning)
 
Jag kommer inte att ta bort plastmattan eftersom den sitter som berg och det känns lika bra att låta den sitta kvar... Kommer att limma filtmattan direkt ovanpå om jag nu inte avråds till detta!?
 
Kan ju vara problem att limmet löser upp mattan och att det inte kommer att fasta ordenligt, men du kan ju provlimma ett steg och se så det fäster ordentligt.
 
Enligt vad försäljare på en färg m.m. butik sade så är det inga problem med plastmattan då limmet som skall användas är vattenbaserat. Så hon säger INGA PROBLEM!

Ska börja med ungefär P150 och därefter finlir på P200-240.
 
Om man använder 180 papper som mellanslippapper vid industriuell (trä)lackering så ska du INTE börja med 150.

Ska man slipa ned bulor och kantstötta hörn är 60-80 korn lämpligt att börja med (ska man göra trärent kan man börja med 40) sedan slipar man med 120. Handmålat som det blir så räcker det med 120 papper före målning. Sedan kommer rent trä att resa sig och det slipas med 150-180.

Protte
 
  • Gilla
JonathanL
  • Laddar…
Det var säljaren på butiken som sade detta gällande vilket slippapper jag skulle ha. Dessutom om man slipar med för grovt papper vid lackade ytor så klibbar väl det.

Jag börjar med grovheten som hon sade och testar mig fram och ser vad som passar bäst.
Visst handledaren är kantstött så den bör jag köra ned rejält. får se om jag går på grövre papper efter 150
 
Målade och lackade nyligen våran svängda trapp som var lackad(omålad) gjorde enligt nedan..

Tvättade av alla ytor med en "tvättduk".

Slipade med i mitt fall med 120 korn på alla lackade ytor.

Grundade med häftgrund V

Spacklade med snickerspackel runt skadade kanter och håligheter.

Slipade spacklet.

Fogade alla kanter med målarfog.

Grundmålade 1 gång till.

Slutmålade med en bruten vit vattenspädbar färg(nordsjövit)

Lackade endast 1 gång med möbellack V.

Satte på färdiga sättstegsmattor(jotex).


Blev nöjd med resultatet :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.