4 229 läst · 12 svar
4k läst
12 svar
Kvik, Barkarby?
Min bror tänkte göra om sitt kök och har fastnat för ett kök från Kvik. Är det någon som har erfarenhet av Kvik, är det bra? Han tänkte i så fall köpa det från butiken i Barkarby. Det verkar som om bemötandet i olika butiker skiljer sig rätt mycket åt? Finns det någon här som har handlat på Kvik i Barkarby under det senaste året eller så? Har det fungerat bra?
Jag hittar gamla trådar från folk som inte är så nöjda, men det kanske har blivit bättre?
Tack på förhand
TeWa
Jag hittar gamla trådar från folk som inte är så nöjda, men det kanske har blivit bättre?
Tack på förhand
TeWa
Jag har varit där några gånger och spekulerat och de är nog bra om man är rätt kund. Nu slutade det visserligen med att jag köpte ett IKEA-kök så jag vet inte hur de är göra affärer med.
En känsla jag fick dock (den kan vara felaktig) var att de inte är vidare förtjusta i prismedvetna kunder då de skruvade på sig och verkade nästan förnärmade när jag frågade om prisskillnaden mellan olika saker och antydde att jag isåfall bara var intresserad av köket och inte vitvarorna (eftersom samma vitvaror går att hitta mycket billigare på andra ställen).
En känsla jag fick dock (den kan vara felaktig) var att de inte är vidare förtjusta i prismedvetna kunder då de skruvade på sig och verkade nästan förnärmade när jag frågade om prisskillnaden mellan olika saker och antydde att jag isåfall bara var intresserad av köket och inte vitvarorna (eftersom samma vitvaror går att hitta mycket billigare på andra ställen).
Inom franschaise så brukar det finnas manualer för bland annat kundbemötande för att ingen enskild butik ska dra ner övriga i smutsen.
Men jag hoppas att detta är ett lokalt problem för kungens kurva och inte speglar andra butikers servicenivåer och engagemang för kunden.
Men jag hoppas att detta är ett lokalt problem för kungens kurva och inte speglar andra butikers servicenivåer och engagemang för kunden.
Det är väl så att den enskilda franschaisetagaren står för varumärket trots allt. Alla hamburgare på Mc Donald´s är likadana + kundbemötande.
http://www.franchiseforeningen.se/Default.aspx?CMSLanguageID=2&ArticleID=748
http://www.franchiseforeningen.se/Default.aspx?CMSLanguageID=2&ArticleID=748
kvaliten är hur bra som helst på kviks grejer.. men sen måtten är inte vad jag tycker do borde var... dom säger ingenting om att det inte är svensk standard på höjder osv, samt var det lite klydd med saker som fattades för vår del, men det kan ju ha och göra med just den butiken och den yra säljaren dom hade i löddeköpinge!
kvaliten är som sagt bra, men tar längre tid än ett ikea kök tex att sätta ihop...
kvaliten är som sagt bra, men tar längre tid än ett ikea kök tex att sätta ihop...
Jag har handlat från Kvik Barkarby flera gånger under de två senaste åren. Aldrig haft några problem. Trevligt bemötande, snabba leveranser, inget som fattats, osv.
Om du gillar deras kök och kan stå ut med att diskbänkshöjden kanske kommer att bli 92cm istället för 90 tycker jag inte du ska tveka.
Om du gillar deras kök och kan stå ut med att diskbänkshöjden kanske kommer att bli 92cm istället för 90 tycker jag inte du ska tveka.
Ledsen att jag väcker en gammal tråd. Men istället för att starta en ny så tänkte jag att det vore bra att ha det samlat i en. Tänkte bara dela med mig av min köpupplevelse och erfarenhet med Kvik, i Barkarby.
Väldigt trevligt bemötande, lyssnade noga på vad jag som kund önskade att få till på mitt badrum. Vi bokade en tid och satte oss ner tillsammans och ritade upp i 3D, allt såg bra ut och måtten stämde bra med verkligheten.
Säljaren hade en av sina sista dagar i BKB och en kollegan löste av personen i fråga. Det gick smidigt till. Här var det inga problem, servicen var fortfarande bra. Men, kände denna gång att det var lite väl mycket att mata på med möbler och inredning, bara för att fylla på. Signerade på papprena (ritningar, mängdförteckning, sektions- och planskiss etc.) utan att hon förklarade vad jag egentligen skrev på. Av erfarenhet gissar jag på att skrev för att godkänna ritningen, måtten och att inredningen är de jag har valt. Och tog handpenning på 5000kr.
Hur som helst, 22000kr landade det på och då ingick det; Två överskåp till tvättmaskiner med infasade LED-belysning på vardera, bänkskiva (160cm), en Kuma Zura tvättställ och en kommod till. Slutligen en spegelhylla ovanför tvättställ. Svettigt och verkligen över budget med vad vi hade tänkt och hoppades istället på att det var bra kvalle för unna sig lite lyx. Allt var blankvit till färg, som kostade dessutom extra för att få den finishen.
En vecka senare valde vi bort bänkskivan och spegelskåp, utan problem. Fixade från ett annat håll. Sparade tydligen 7000kr på det. Bänkskivan gick på knappt 200kr från Hornbach och en stor rund spegel på 80cm för 800kr.
Tre veckor senare levererades sakerna till butiken. Sparade ännu 2000kr för att jag hämtade själv med min lilla Volkswagen Polo. 13000kr kostade alltså kalaset.
Väl på plats och upphängda, skrattade vi till. Kvallen motsvarade vad vi hade kunnat få från Ikea. Säkert för mycket mindre än halva priset. Stommarna och kommoden bestod av sammanpressade fiberspån. De blankvita luckorna vi la till extra gav ett litet lyft. Dock hade vi hoppats på mer. Vi såg att det smulades en del när snickaren monterade ihop. Bara den kommoden kostade oss 8000kr, tydligen. Tvättställ var ok, men krävs lite mer tid att få rent då den är i matt-finish. Önskade att jag hade valt blankt porslin istället.
Ja, i början av köpupplevelsen var det väl inget fel på. Men när man väl skrev på papprena och betalade handpenningen slutade säljaren att svara på mina mail. Ringde ett par gånger och när hon inte har kunnat svara ringdes det inte tillbaks. Jävligt irriterande.
Man undrar om Kvik tror att pengarna växer på träd. Trodde inte att sådant kunde hända en. Värde med vad man betalar för kändes alltså inte helt realistiskt. Kanske inte Kviks fel, då allt levererades från Danmark.
Vore kul att få höra lite hur andra har upplevt med Kvik som leverantör.
😞
Väldigt trevligt bemötande, lyssnade noga på vad jag som kund önskade att få till på mitt badrum. Vi bokade en tid och satte oss ner tillsammans och ritade upp i 3D, allt såg bra ut och måtten stämde bra med verkligheten.
Säljaren hade en av sina sista dagar i BKB och en kollegan löste av personen i fråga. Det gick smidigt till. Här var det inga problem, servicen var fortfarande bra. Men, kände denna gång att det var lite väl mycket att mata på med möbler och inredning, bara för att fylla på. Signerade på papprena (ritningar, mängdförteckning, sektions- och planskiss etc.) utan att hon förklarade vad jag egentligen skrev på. Av erfarenhet gissar jag på att skrev för att godkänna ritningen, måtten och att inredningen är de jag har valt. Och tog handpenning på 5000kr.
Hur som helst, 22000kr landade det på och då ingick det; Två överskåp till tvättmaskiner med infasade LED-belysning på vardera, bänkskiva (160cm), en Kuma Zura tvättställ och en kommod till. Slutligen en spegelhylla ovanför tvättställ. Svettigt och verkligen över budget med vad vi hade tänkt och hoppades istället på att det var bra kvalle för unna sig lite lyx. Allt var blankvit till färg, som kostade dessutom extra för att få den finishen.
En vecka senare valde vi bort bänkskivan och spegelskåp, utan problem. Fixade från ett annat håll. Sparade tydligen 7000kr på det. Bänkskivan gick på knappt 200kr från Hornbach och en stor rund spegel på 80cm för 800kr.
Tre veckor senare levererades sakerna till butiken. Sparade ännu 2000kr för att jag hämtade själv med min lilla Volkswagen Polo. 13000kr kostade alltså kalaset.
Väl på plats och upphängda, skrattade vi till. Kvallen motsvarade vad vi hade kunnat få från Ikea. Säkert för mycket mindre än halva priset. Stommarna och kommoden bestod av sammanpressade fiberspån. De blankvita luckorna vi la till extra gav ett litet lyft. Dock hade vi hoppats på mer. Vi såg att det smulades en del när snickaren monterade ihop. Bara den kommoden kostade oss 8000kr, tydligen. Tvättställ var ok, men krävs lite mer tid att få rent då den är i matt-finish. Önskade att jag hade valt blankt porslin istället.
Ja, i början av köpupplevelsen var det väl inget fel på. Men när man väl skrev på papprena och betalade handpenningen slutade säljaren att svara på mina mail. Ringde ett par gånger och när hon inte har kunnat svara ringdes det inte tillbaks. Jävligt irriterande.
Man undrar om Kvik tror att pengarna växer på träd. Trodde inte att sådant kunde hända en. Värde med vad man betalar för kändes alltså inte helt realistiskt. Kanske inte Kviks fel, då allt levererades från Danmark.
Vore kul att få höra lite hur andra har upplevt med Kvik som leverantör.
😞
Jag köpte ett KVIK-kök från butiken i Barkarby. Fick jättebra service, svar på alla frågor och hjälp att rita upp köket och välja material och tillval. När köket var beställt och handpenningen betald hade jag inga mer frågor och därför ingen anledning att kontakta säljaren igen. Köket med vitvaror gick på 112 000 kr, om nu det spelar någon roll... Stommarna var monterade vid leverans.
Dock blev bänkskivan försenad så hela leveransen blev försenad med ca en vecka. Då blev jag kontaktad och informerad om förseningen. Har bara gott att säga om servicen från Barkarbybutiken. Rekommenderas.
Dock blev bänkskivan försenad så hela leveransen blev försenad med ca en vecka. Då blev jag kontaktad och informerad om förseningen. Har bara gott att säga om servicen från Barkarbybutiken. Rekommenderas.