Man får lov att använda den typen av gips som jag länkade till tidigare men dt är i princip ingen i branschen som använder den då det är dubbla moment vilket bara kostar tid och pengar...
Den gipsen och limmet den ska limmas med kostar ungefärligt samma pengar som flytspackel som täcker samma volym och därför hoppar man över den då det bara kostar torktider och väntetider som sagt.

Vad han menar med att avjorda slingan begriper jag inte för det har jag aldrig hört mina elektriker prata om.
Dock måste man ha jordfelsbrytare när man ska ha golvvärme...

Fäst nätet på något sätt så det inte flyter upp i spacklet för dååå har du problem... ;)
 
JoeCool skrev:
Var i BKR står det att man inte får ha golvgips! Det enda som står är att den inte får vara kartongbeklädd. Jag är inte ett dugg orolog för bärigheten, då jag ändå skall flytspackla min 15 mm ovanpå den limmade gipsen, och då blir det både hängsle och livrem....

Jag kommer följa era råd att lägga ett nät, det står faktiskt i BKR. Räcker det med att bara lägga det på golvet eller skall det förankras på något sätt?

Men sen återstår det här med jordning..... Elektrikern nämde något om det.
Måste nätet avjordas om man fäster värmekabeln på den?
Jag skrev via min Iphone så var lite fåordig, menar alltså kartongbeklädd/vanlig golvgips ej godkänt och att man väljer att inte sälja annan är just för att det inte riktigt finns anledning då även de befintliga skivorna säljer dåligt....

Samma sak för dig då mig veterligen Lafarge skivorna endast är utprovade för vägg och därmed inte är godkända för golv. Då har du valt att inte följa tillverkarens anvisning och har använt en väggskiva till golvet vilket ger att du har åsidosatt din aktsamhet. Badrummet kommer därför rent försäkringsmässigt inte anses vara fackmannamässigt byggt, tyvärr men så kommer vi och praktiskt taget alla försäkringsbolag resonera såvida inte du har tur och har en riktigt klantig skadetekniker.

Det bör hålla utan problem så du kan välja att behålla detta så som det är utfört nu. Glöm då inte att du vid en ev försäljning bör meddela framtida köpare att badrum ej är fackmannamässigt utfört då det annars är risk att köpare återkommer till dig vid framtida fel då de inte kan anses upptäcka golvskivornas utformning vid en normal undersökning enligt JB och det därför går som dolt fel

MVH Lorant
 
Rent formellt må kanske skivan inte vara anpassad för golv, men den är ju både armerad och cementbaserad (tung som tusan) så rent tekniskt bör det inte vara något som helst problem. Med en dessutom armerad 15 mm pågjutning så menar jag att det kan ju i varje fall inte vara till någon nackdel för bärigheten att förstärka bjälklaget med en våtrumsgips.
Så jag är inte ett dugg orolig.....
 
Har köpt armeringsnät Ø2.5 100x100
Hur mycket överlapp skall nätet skarvas med?
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Vad han menar med att avjorda slingan begriper jag inte för det har jag aldrig hört mina elektriker prata om.
Dock måste man ha jordfelsbrytare när man ska ha golvvärme...

Fäst nätet på något sätt så det inte flyter upp i spacklet för dååå har du problem... ;)
Jag antar att han syftar på potentialutjämning av armeringsnätet. Finns ganska nya regler om det. Jag har inte full koll på hur reglerna ser ut. Läser man dem rakt fram så skall du tom. jorda blandare och handukskrokar. Men det går tydligen att tolka så att man slipper jorda toapappershållaren, osäker på vad som gäller armeringen, Sök i elforumet.
 
Ad acta
Gips som underlag för klinkers ska inte förekomma överhuvudtaget
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.