Hejsan! Jag har tänkt att bygga en badbrygga (flytbrygga) en sån som finns på vissa små badplatser med frigolit/Cellplast den ska vara en bit ut så man kan hoppa från den alltså man ska simma ut till den så jag behöver ingen landgång till den.

Men vet inte riktigt hur jag ska gå väga vilka mått tror ni blir bäst på en sådan? vad för frigolit är det folk använder är det vanlig cellplast? vad ska man använda för virke? Impregnerat har ja iaf tänkt använda mig av. men av vilken storlek har jag ingen aning om.

Är det någon som har en ritning eller bilder på en sån eller kan berätta hur jag ska göra?
 
Recept på flotte:
- 4 st flytblock fån ex http://www.svenskaflytblock.se/, dessa är en balja av plast med frigolit i och sedan ett täcklock dessa spikas/skruvas fast i regelstommen nedan.

regelstomme 160x200cm
- Spika ihop en ram av tryckt(AB) 45x95 reglar
- Sedan sätter du tre reglar 45x95 som "golvreglar" innuti ramen längs med (181 långa), en i mitten, de andra två placeras så att du kan spika fast flytblocet i regeln + i ramen
- Spika också dit 4 kortlingar till så att den fjärde sidan av flytblocket kan spikas.

Köp sedan trall 22x95 (billigast möjliga) i längder så att du får ut två 160 bitar ur varje.
Skruva (ingen spik den kryper upp!) sedan trallen, avsluta med en enkel ram av trall uppepå trallen, detta så att du inte skall få flisor i magen då du ålar dig upp. Vill du lyxa till det släpper du ut ramen 22 mm, och skruvar en ram "vertikalt" av 22x95 också för att dölja ändträt.

Men, glöm inte hur du skall fästa den i botten, enklast görs detta genom fästa en rostfri ögla i mittbalken, gör en lucka genom att såga upp två brädor nästan i mitten mellan två fack, dessa skruvas dit då du fäst flotten i sjön.

Den håller lätt för 4-5 vuxna, och då den inte används så ligger bara flytblocken i kontakt med vatten.

Vill man vara mer går det också, men det är inte så avslappnande.

Istället för att spicka 4"galv, kan det bytas ut mot skruva med 6x100/120 DynaPlus skruv

Kostnad ca 3.000 beroende på priser på flytblock. Arbetstid 1 dag.
Den blir tillräckligt lätt så 2 starka kan ta upp den på hösten.
 
  • Gilla
Alvar Ado
  • Laddar…
Låter ju hur bra som hellst det där.. fast golvreglar som du skriver ska vara 181 menar du inte 191? Eller ska reglerna till ramen vara liggandes? Angående flytblocken du nämner varför använder vissa frigolit eller vad det är under hela bryggan istället? Är det bara billigare eller?
 
fred_1988 skrev:
Låter ju hur bra som hellst det där.. fast golvreglar som du skriver ska vara 181 menar du inte 191? Eller ska reglerna till ramen vara liggandes? Angående flytblocken du nämner varför använder vissa frigolit eller vad det är under hela bryggan istället? Är det bara billigare eller?
Givetvis 191 (200-4,5x2). Det skall bli en ram, med tre mellan reglar och kortlingar.

Vet inte exakt hur de som lägger frigolit under hela bryggan gör, men med flytblocken så kommer ramen ca 10 cm över vattennivån och inget trä i ständig kontakt med vatten.

Flytblocken är en frigolitklump som man lägger i en plastlåda, men plastlådan skyddar mot allt du kan tänkas hitta på där ute, samt att det blir lätt att man drar den efter marken då man tar i och upp den.
Har man den i saltvatten blir det också enklare att skarapa av allt bös som växer på under en sommar (men på dessa flytblock blir det inte speciellt mycket av någon anledning). I sötvatten finns väl inte dessa problem?

Konstruktionen skulle också kunna funka om du fick tag i plasttunnor, men det har jag inte provat.
 
  • flotte.jpg
Såg att det räcker med 2 reglar och inte 3 som jag skrev tidigare
 
Såg denna gamla tråd och jag funderar på att bygga liknande. Skulle dock vilja öka stabiliteten något då jag funderar på att göra ett mindre hopptorn.

Om jag sätter en tunna till i mitten och fyller den med lagom mängd sten eller dylikt, hur mycket kan det förbättra stabiliteten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.