Hej nu startar jag mitt projekt :)

Syfte:
Utforska om det är möjligt att utvinna el från spillvärme från min vedpanna.

Bakgrund:
Jag har länge haft tankar runt elproduktion från vedpannan.
Gjorde några försök med sterlingmotorer, men släppte den tanken pga. servicebehov och dålig verkningsgrad.

Fastnade sedan för peltierelement som andvänds för kylning och uppvärmning.
Det är en platta ca 40x40x5mm när man tillsätter ström, typ 12v så alstrar den ena sidan värme och den andra kyla.

Genom att kyla den ena sidan och värma den andra kan man även få den att alstra ström.

Ja jag vet verkningsgraden är fortfarande kass, och man eldar ju inte speciellt länge i pannan heller.
Och elementen kostar ca 300-400:- styck, inte nice.


Men så idag när jag såg min gamla 12v frysväska från rusta stå här brevid datorn, som just innehåller ett peltierelement. Slog tanken mig...
Ackumulatortankarns toppar håller ca 80grader hela vinterhalvåret :cool:

Där finns ju potential att ladda upp 12v batterier för att sedan driva typ belysning cirkpump etc.


Nu lämnar jag matematiken och teorin bakom mig, här ska experimenteras :D

Nuläge:
Från kylväskan tog jag peltierelementet med tillhörande kylflänsar.
Klämde fast enheten lite provosoriskt mellan varm och kallvattenledningarna till varmvattenberedaren i ena acctanken.

Startade duschen och
Mätte upp 0,2V och 17mA :( en besvikelse och microskopiskt lite var min första tanke...

Men efter en snabb koll med värmekameran så insåg jag att kylflänsarna inte ledde värmen så bra som jag hoppats på.

Delta T Mellan rören var 52grader, men på båda sidor peltierelementet bara 3,8grader.




Så tanken nu är att bygga nån sorts rigg, typ fräst aluminiumblock med värmepasta på som leder över värmen från tanken till ena kontaktytan på elementet samt att den andra kontaktytan skall förses med en vattenmantlad kylfläns och kylas av tapp kallvattnet

Vet att man kan få ut runt 2V från varje element så jag kommer att behöva ca 5-6 stycken.

Får väll leta kylväskor och värmeskåp på soptippen kanske.

Någon elkunning som har lust att grusa mina förväntningar? Kommar jag att få ut tillräckligt med Ampere för att kunna ladda batterier???


Bild på elementet med kylflänsar fastklämt mellan rören:
IR000250.jpg


Med värmekamera:
IR000251.jpg

Kommentera gärna!
To be continued....
 
Tog bort den ena kylflänsen för att få bättre annliggning...
DSC00102.JPG-for-web-NORMAL.jpg




Dålig anliggning, 70grader i pannan: 0,9Volt och 200mA det börjar ta sig!


Tejpade fast elementet på röret vid pannan.

DSC00100.JPG-for-web-NORMAL.jpg

To be continued...
 
Ska du få lite effekt på detta ska du sätta elementet på rökröret istället, Peltierelementet är när man som du utnyttjar den omvända Seebeckeffekten ytterst ineffektivt. Den väsentligaste faktorn för att få fart på en termoelektrisk generator är relativt hög temp på varma sidan eftersom man oftast inte har tillgång till mer än ca rumstemperatur att kyla med. Jag skulle tro att om det ska vara lite praktisk nytta med det att du vinner mer på rökröret under kortare tid än närmast nollresultat på värmerören. Har du tur kan man kanske ladda mobilen och en laptop vid verkningsgrad 1%.

Vad har du för last när du mätt 0.9V och 200mA?
 
Intressant projekt, detta kommer jag att följa, lycka till :)
 
Rökröret är ca 165grader, är lite osäker på om elementet jag har klarar den tempen.

Samt jag eldar ju bara var 1-4dagar och det under vinterhalvåret.

Tankarna håller ca 60-90grader 365dagar om året, det man saknar i verkningsgrad får man ta igen i uthållighet:D

Samt att jag tänker kyla frisidan med kallvatten (kommunalt ca 7grader)

Last? jadu, som sagt elektronik är inte min hemmaplan... Du får nog förklara vad som menas med det...

Mäter med en vanlig multimeter....

Målet är att få till en bra prototyp och sen skala upp hela anläggningen så att man kan ladda 12v batterier....

MVH
 
Hittar ingen som gjort nåt liknande förr... Börjar undra om det finns en anledning till det? :eek:
Och när skall jag upptäcka den?

To be continued...
 
Det finns en svensk rapport om hur man kan ställa peltierelement på vedspisen, gjrod för att få el i avlägsna stugor mm.

Skall se om jag hittar igen den.
 
Ja det vore snällt :)

Provade nu på röret igen, med 85grader i pannan. 1.1Volt 0,5Amp

Men anliggningen är ju intill obefintlig samt kylningen endast med rumsluften.
 
giantvalley skrev:
Ja det vore snällt :)

Provade nu på röret igen, med 85grader i pannan. 1.1Volt 0,5Amp

Men anliggningen är ju intill obefintlig samt kylningen endast med rumsluften.
Då får man gratulera till ca: 0.25W nyttoeffekt.:)
Rimligt för dig om du skalar upp det hela blir nog i storleksordningen 10-15W @ 12V.
Vad jag menade med last var om du hade något annat än instrumentet anslutet när du mäter. Men jag förstår nu att du mäter spänningen vid tomgång och strömmen med instrumentet som "kortslutning".
 
hmmm mina fjv håller ju konstant 80-110 grader... Nu fick jag ideer till nya projekt som jag kan göra när jag är klar med huset. Tack :)
 
C
Du, mät fortsättningsvis strömmen på det viset. När du kommer upp i spänningar kommer du förstöra ditt instrument, då det är i princip kortis i det när man mäter ström.

Spänningen genom resistansen = strömmen.

Resistansen = 0.

Hoppsan, vi delade med 0. :D Med andra ord oändlig ström. Nu är det en viss inre resistans i mäteren, och vad det verkar en rätt kraftig inre resistans i ditt peltierelement, eftersom du inte får ur högre ström än så vid kortslutning.

Skulle föreslå att du sätter en glödlampa på säg 12 V 10 W eller nåt i den stilen emellan innan du mäter. (en last.)
 
Hu har det gått med exprimenten? Jag har en liknande ide, så lite erfarenhetsöverföring skulle sitta fint.
 
Staffans2000
Din röranläggningsyta är helkass.
Skaffa en stump riktigt grovt kopparrör (finns på metallskrotar) som du formar till en halvmåne vars plana del anpassas efter ditt "element". Skarva därefter på den på lämlig plats.
 
Projektet har stått still ett tag nu...
skall isolera om acktankarna nu innan vintern, och tänkte passa på att fräsa en brygga som å ena sidan är fäst i acktankens sida å andra sidan har en kanal för att kylas med tappvattnet som ska in i beredaren.
 
Häftigt projekt, ska bli kul att följa vidare. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.