Snickar-Urban skrev:
I Stockholmsområdet används fortfarande titeln timmerman på de byggnadssnickare som håller på med "grova" snickeriarbeten som formsättning av gjutformar för betong. De har ingen som helst kunskap i traditionell timringsteknik. På många andra orter i landet så kallar man endast den som kan bygga med timmer för timmerman.
När vi seglar fartyg så har vi en timmerman i besättningen, han kan ses som en väldigt händig allfixare för allt mellan köl och segel.

Så förrvirringen ökar antar jag..
 
Staffans2000
Hör nu upp! Era sexsistiska mansgrisar!

Timmerperson heter det naturligtvis.

I velourelastabyxorna: staffan
 
Ad acta
Ja, eller timmerfjolla passar väl en del kanske.

Jag förstår inte det sexistiska och mansgrisiga i ordet timmerman??

Förklara gärna!
 
Redigerat:
Med all respekt, men det finns en naturlig förklaring...:D

g1.jpg
 
TorpAnders....skall du yxa till dig en tandpetare?? :)
 
Staffans2000
Ad acta skrev:
Ja, eller timmerfjolla passar väl en del kanske.

Jag förstår inte det sexistiska och mansgrisiga i ordet timmerman??

Förklara gärna!
Bäste Ad Acta. Mitt inlägg var ett försök till en ironisk kommentar till folks rädsla att använda ord med MAN i. T.ex. BanktjänsteMAN, TalesMAN etc.

Mina inlägg i denna tråd löser inte på något vis trådskaparens dilemma, därför lägges de "ad acta".

Bästa hälsningar: Staffan
 
Ad acta
Staffan2000 skrev:
Bäste Ad Acta. Mitt inlägg var ett försök till en ironisk kommentar till folks rädsla att använda ord med MAN i. T.ex. BanktjänsteMAN, TalesMAN etc.

Mina inlägg i denna tråd löser inte på något vis trådskaparens dilemma, därför lägges de "ad acta".

Bästa hälsningar: Staffan
Bäste Sta(o)lledräng!

Förnuftigt att du själv inser att dina inlägg borde läggas till handlingarna.

Förhoppningsvis fick du även än varning också, då ditt inlägg var ironiskt.

Du kan ju alltid luta dig emot ordet "kvinnosakskvinna" så får du väl en dos som räcker för ikväll :D.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.