Har för avsikt att montera gammal gårdspump till nån form av pump. Vattnet ska "läcka" ungefär som om man glömt stänga nånstans (vet att de inte läcker IRL) ner i hink eller på stenbeläggning.
Trodde först att nån liten fontänpump kunde räcka men är tveksam efter att provkört modell som skulle trycka upp 110 cm, stämde inte alls, ingen fjutt på den inte.
Inhandlade en styck dränkbar pump men blir tveksam, bruksanvisningen anger att den inte ska köras kontinuerligt, verkar bara vara till för tömning pool o förhindra översvämningar.

Så vad ska man ha? Finns det fontänpumpar med lite fart i till överkomliga priser? Eller kan man köra på dränkbar variant med nån tidsstyrning? Tacksam för tips.

Kjell G
 
Göran.W
Verkar vettig. Undrar om det är fördel med 230V jämfört med 12V och i så fall vilken?

Kjell G
 
I väntan på inköp av fontän provade jag med den dränkbara, kopplade övergång entum - halvtum o dryga metern slang upp i pumpen. Hyfsat resultat, vet dock inte hur många liter/h det blir, orkar jag ska jag mäta upp en hink o beräkna ;)

Kjell G
 
  • sommarträdgård 005.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyfiken på hur du löste det. Hittade du en pump som fungerade som du ville?
 
Det blev som många andra projekt - nedlagt. Dränkbar pump fungerade men gick inte att reglera flödet. murarbaljan som vattenreservoar borde varit större och nergrävd kanske. Men vem vet, pumpen finns kvar
 
  • Gilla
Ubbe81
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.