Hej,

Har fått en offert på att lägga om pappen på mitt garagetak. Det ligger gammal papp/tjära på lättbetongbjälklag med en lutning på ca 3 grader. Med åren så har man väl strukit på mer och mer tätmassa. Denna verkar ha "runnit" långsamt ner mot lägsta änden med åren och varma sommardagar. Vinter, vatten och is har sedan gjort sitt och skapat ca 1cm djupa fåror och bildad öar av tjock tjära (se bifogad bild) - och till slut har det naturligtvis börjat läcka in här och där.

Takläggaren fick bilder på eländet och vill lägga ny papp direkt på den gamla - känns inte riktigt bra. Han påstår att man brukar göra så. Stämmer det? Är det vanligt trots att underlaget ser ut som ett månlandskap bitvis? Jag skulle vilja att dom tog bort och gjorde "ordentligt" och är villig att betala lite extra. Men funkar det bra som han säger är 10000kr för 60 kvadrat rätt lockande för att slippa göra jobbet själv.

MVH

//Marcus
 
  • DSCF0002.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCF0003.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
jag har även jag hört att det är vanligt att lägga ny ovanpå det gamla. har även läst det någonstans att det är ok men kommer inte ihåg källa. så länge det är rent mellan lagren är det väl inga problem (barr och skräp) som jag ser det.
 
Man brukar lägga på det gamla.
I ditt fall kanske man skiktar bort lite vid brunnen så den nya inte blir för högt placerad.
har svårt att tro att någon takläggare är villig att ta bort all gammal papp, det är slitigt, tidskrävande och riskabelt då man antagligen kommer stå utan tätskikt tidvis.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.