har haft hantverkare här hemma som lagt om taket. Nu fick jag se att ströläkten ej är spikad i takstolarna utan bara i råsponten emellan. Är detta vanligt? Inte för att jag tror att det inte håller men men.
 
Förmodligen är varannan ströläkt spikad i takstol och varannan inte. De flesta (?) tillverkare säger max 60cm på ströläkt och har man 1m eller så mellan takstolarna blir det ju knepigt hålla det :)
Helt normalt det dom gjort i alla fall.
 
Nej det är exakt 1,2m mellan takstolarna och ingen ströläkt är spikad i takstol utan alla i spånt. Chefen kommer hit o kikar idag.
 
Har läst på en del när det gäller plåttak och där accepteras ofta 1200 mellan ströläkten men då ska dimensionen på läkten vara större än om det är cc 600. I stort sett alla taktillverkare har moteringsanvisning på sin hemsida med dimensioner och läktavstånd och det är nog hantverkarna så tvugna att följa. Leta rätt på en sådan monteringsanvisning från taktillverkaren och visa chefen om det inte stämmer.

/Mats
 
Max cc 600 på störläkten och det är ingen fara om dom inte sitter på takstolen förutsatt att det är råspont du har som undertak.
 
Firman kommer på måndag och spikar dit lite ströläkt fäst i takstolarna. Tror han blev lite bekymrad när han såg det för han trodde nog mig inte riktigt när vi talades vid i telefonen. Nog fan känns det bättre att taket är förankrat i takstolarna istället för i 17mm råspont!
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.