Vi håller på och skall räkna på vårt nya husbygge.

Vi har fått en kalkyl på VVS-arbetena på 75000:-, vi har en som kan göra detta mycket billigare och jag undrar om den som utför vvs-arbetena behöver någon certifiering eller om arbetet bara skall utföras fackmässigt.
 
Nej det är fackmannamässigt som gäller.
 
MathiasS skrev:
Nej det är fackmannamässigt som gäller.
Tackar, då kan vi köra på enligt planerna!
 
Hmmm.
Nyinstallation kräver väl en behörig vvsare?
Om och tillbyggnad kräver inte detta.
Skulle vara bra att hitta någon officiell referens. Jag är själv intresserad av hur det ligger till eftersom jag själv inte är "behörig" men "fackmannamässig" ;)
 
MathiasS skrev:
Nej det är fackmannamässigt som gäller.
Ursäkta men detta har inte med denna tråd att göra men.

Grattis MathiasS ! FYRATUSEN poster på detta forum.[smiley=thumbsup.gif]
Imponerande
 
Buuzzz skrev:
[quote author=MathiasS link=1131390388/0#1 date=1131392897]Nej det är fackmannamässigt som gäller.
Ursäkta men detta har inte med denna tråd att göra men.

Grattis MathiasS !  FYRATUSEN poster på detta forum.[smiley=thumbsup.gif]
Imponerande
[/quote]
Ja, j-ar. Själv kämpar jag för att bli forumgud. Snart där! ;). Vet förresten någon var gränserna för de olika "statusarna" ligger??
 
Buuzzz skrev:
[quote author=MathiasS link=1131390388/0#1 date=1131392897]Nej det är fackmannamässigt som gäller.
Ursäkta men detta har inte med denna tråd att göra men.

Grattis MathiasS ! FYRATUSEN poster på detta forum.[smiley=thumbsup.gif]
Imponerande
[/quote]

Hmmm... ja titta ja... jag måste ha förlite att göra.... ::)
 
..åter till tråden.

Skulle också vilja veta hur ett krav på behörig VVS installatör är formulerat. Behörig elinstallatör krävs enligt lag för det mesta jobb som har med ström att göra. Det finns straffsanktion på att göra sådana jobb utan rätt behörighet, oavsett fackmässigheten. Upp till 1 års fängelse! (http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19970857.HTM, 13 kap). Finns någon liknade lag om vvs-arbeten, eller är behörighetskraven där kopplade till bygglovsregler eller liknande. Vore intressant om någon visste.
 
Kan omöjligt finnas liknande lag för vvs arbeten i bostadshus. 1 månad i buren för en läckande ballofix :). Däremot finns det säkert hårda restriktioner och krav vid arbeten med gasledningar odyl. Som nämts tidigare så känns "fackmannamässigt" sunt och riktigt.
 
Byta kulventiler är en annan sak än nyinstallation.
Någon som har fakta?

 
Detta är verkligen en fråga som hör hemma i detta forum! ;D

Vad gäller VVS så har jag fattat det så att du får göra vad som helst med din egen anläggning, om du vet vad gör och känner alla bestämmelser. Det gör du säkert inte, men om du sätter dig in i hur det fungerar, funderar själv, läser och tar tid på dig, så brukar resultatet bli bättre än vad en stressad hantverkare skulle presterat. Problem kan du få vid jobb på skorsten, anslutning av panna eller kamin till rökgångar, detta måste sotaren godkänna. Och du kan inte hindra honom att besöka dig ibland. :p

Intressant vad mmed skriver om el-behörighet. Har något sådant fall drivits i domstol och vad har då straffet blivit? Länken är död. Någon som vet?? :cool:
 
Intressant vad mmed skriver om el-behörighet. Har något sådant fall drivits i domstol och vad har då straffet blivit? Länken är död. Någon som vet??
Ta bort sista kommat i länken så fungerar den bättre.
 
mmed skrev:
..åter till tråden.

Det finns straffsanktion på att göra sådana jobb utan rätt behörighet, oavsett fackmässigheten. Upp till 1 års fängelse! ([länk], 13 kap).
Såvitt jag kan förstå gäller denna lag inte oss, om vi inte heter vattenfall, fortum eller något liknande :cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.