Hej!
Det är så att jag håller på att renovera ett rum i källaren, som nu ska bli ett sovrum.
Rummet hade tidigare problem med fukt på väggarna, eftersom att den förra ägaren hade gjort en ''extravägg'' av trä som har dragit åt sig fukt. All trä, och tidigare isolering (stiropol) är nu borta, och väggarna har fått torka under en lång period. Den gamla färgen som har varit målad på spackel, över den putsade väggen har skrapats bort så mycket som möjligt.

Jag har nu köpt silikatfärg som jag hade tänkt att måla väggarna med. Men när jag applicerade färgen på en liten yta för att se hur det skulle bli, märkte jag att det ser väldigt ojämt ut eftersom att väggen inte är helt slät.

Så min fråga är, eftersom att jag är inte speciellt erfaren. Får jag spackla väggarna innan målning, för att få ett jämnare resultat? Eller kommer slikatfärgen inte ha samma ''effekt'' då?
Kan jag använda mig av något annat material än spackel isf för att få ett jämnare resultat?
Vad är det som lönar sig mest i detta fall?
Väldigt tacksam för svar!
 
Du kan putsa väggen med putsbruk, för att snygga till den. Använd inte spackel. En putsad källarvägg ska det vara lite liv i så var inte orolig om du är oerfaren. Tuta och kör bara. Sen målar du 2 ggr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.