Y
Min vattenbrunn, är försänkt... Tänk er tre breda cementringar ner under jord, botten är gjuten och upp sticker metallröret ner i borrade hålet...

Men, cementringarna läcker in vatten från ytan... Förut läckte det rätt ner i borrhålet fast nu satte vi gummidamask över, och så kikade jag nu ner i brunnen och såg att vattnet stod över damasken - så den håller ju iofs tätt... Men det är störande..

Frågan är, om jag ska chansa och ta in arbetskraft, gräva upp ringarna, lyfta och täta dem... eller.. skita i det och bara kasta ner någon form av pump som börjar pumpa bort vattnet ifall det blir såpass...

nu är nog vatten nivån säg 20cm... vill ju få vattnet att hålla sig under damasken iaf så jag inte riskerar förorenad brunn igen...

vad tror ni om saken? Känns inget roligt att gräva å ha sig... fast inte så supernajs att fusksanera heller,,,
 
Hur är brunnen placerad på tomten?
Skulle du kunna gräva ned ett rör som leder bort det vatten som kommer in i manhålet till något dike, dagvattenledning eller dränering?
 
Y
hela tiden, brunnen är långt bort från huset men typ en 1½meter ifrån ladugårdens vägg.

Enligt den tipsade sidan så har jag då rörbrunn. "kasunen måste dräneras med backventil" något sådant
tror jag inte att jag har, eller så är det skit i den..


"GENOMFÖRINGAR i foderröret, t ex. den vattnet till hushållet, kan vara otäta så att föroreningar läcker in i brunnen. Om du misstänker detta, gräv upp jorden kring foderröret och inspektera genomföringen för vattenledningen."

mummel... känns som en dyr operation att gräva, lyfta ringar, täta ringar, och lägga igen med nån kompakt jord..
 
Är det i skarvarna mellan ringar det läcker? Då kan du ju täta dom inifrån. Rengör och köp en bra gucka att täta med
 
Y
ja fast en annan trodde inte det skulle bli något vidare att bara göra innifrån, men kanske finns bra grejer?
 
Jag har ingen egen erfarenhet av detta utan det är bägge mina grannar och en kompis som gjort på detta viset med sina grävda brunnar. DE rengjorde och grejjade invändigt, Krafsade lite i skarvarna med nåt lämpligt klet och efter det har ingen haft smak eller smuts av ytvatten i deras brunnar
 
Förstår inte varför du stör dig på att damasken gör sitt jobb och stoppar att ytvattnet rinner ner i brunnen.
På mina föräldras land rann det ner ytvatten på vårarna och där sattes det damask nu för säkert 20 år sedan och den håller ytvattnet borta fortfarande.
 
Y
stör mig inte på den, jag stör mig på att det läcker in vatten och hamnar runtomkring den..

Sen tror jag iofs att mitt vatten börjar se förorenat ut nu igen som innan vilket är lite oroväckande men om nu vatten är ståendes såpass högt så borde det ju vara tätt såsett..
 
Tänkte prova att väcka denna tråden till liv från stora trådkyrkogården :).

Vi råkar nämligen ha samma problem om än något mildare. Samma typ av brunn nedsänkt i backen med hjälp av några cementringar. Det står inte vatten där året om men ofta under den här tiden på året med snösmältning och så. Vi har hittills inte sett att det kommit upp till foderröret tack och lov men gjorde ett vattenprov i höstas och fick ett par tveksamma värden och när jag pratade med vattenlabbet menade de att det inte är så lyckat att det står vatten runt foderröret. Det är nämligen risk att vattnet följder foderröret ner på utsidan och sen läcker ner i röret där röret ansluter mot berget. Där är det nämligen långtifrån säkert att det är tätt.

Så min undran är om det blev någon lösning på problemet? Har själv funderat på om man skulle kunna dränera det hela på något smart sätt. Verkar kräva mycket grävjobb bara...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.