Hej alla!

Kan en köpare åberopa en prisreduktion på 300.000 kr vid ett köp av en sommarstuga på 1.8 milj? Köparen hävdar att det är fel på grunden och att de inte kan bygga om sommarstugan till året runt boende som planerat. Till bilden hör att köparen har anlitat ett antal besiktningsmän, minst tre, under dessa månader och vill nu sänka priset.

Sommarstugan var ursprungligen ett stall, men ombyggd till sommarstuga vid okänt datum, men jag tror någon gång vid 60- 70 talet. Detta känner köparen känner väl till då de har utnyttjat stugan både vinter och sommar de senaste 20 åren. Till saken hör att försäljningen har skett inom familjen och objektet sattes aldrig ut på den öppna marknaden. Värderingsmannen hävdade dessutom att objektet var svår värderat med tanke på dess läge och att en budgivning med största sannolikhet skulle öka priset markant.

Kan det verkligen vara rimligt av köparen att åberopa denna priss reduktion? Vad har säljaren för rättigheter i denna situation?

Med vänliga hälsningar

Temmas
 
Det beror på.
Han har skyldigheter om kontrakt är skrivet.
Du är aldrig skyldig att prisreducera om det inte står klart och tydligt i kontraktet.
Han har rätten att dra sig ur om kontraktet säger att fel hittas som uppstiger en viss summa (innan överlåtelsen).
Skulle det vara efter överlåtelsen är det "dolt fel" han måste åberopa, och i det här fallet är det inte så värst troligt att det är ett dolt fel.


Allt beror på hur kontraktet är skrivet...

Jag skulle vägra prisreducera och skulle testa på öppna marknaden, om det inte strider mot något ovan. (såvida inte affären är klar, vill säga)
 
Redigerat:
O
Är kontrakt skrivet?
Jag skulle inte gå med på prisreduktion, inte utan anledning. Att han inte kan använda den som permanent boende är ointressant så vida du inte sagt att det inte är några problem.
 
Om en budgivning troligen skulle öka priset markant, är det inte bara för köparen att sälja om denne inte är nöjd?
 
lite mer bakgrundsinfo önskas av TS......
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.