På firman har vi installerat mycket Cat5e nätverk, har även varit med och dragit Cat6 (eller möjligtvis Cat6e, spela roll.)

Cat5e FTP har ju en skärm runt alla ledare, Cat6-kablarna vid drog hade en skärm runt varje par plus en skärm runt alla fyra paren.

Hur ser då en Cat7-kabel ut? Någon skillnad mot Cat6? (Som dessutom var helt hopplös att kontaktera när man inte var instruerad.)
 
Jag har redan kollat de två sidorna.
Det står att de lagt till en skärm runt varje par men det finns ju redan på cat6? Eller är det cat6e eller nåt som redan har skärm runt varje par?
 
Cat 6 finns både som skärmad och oskärmad precis som cat5.
Den oskärmade är betydligt trevligare att jobba med
Sen för att röra till det lite så döpte de den förbättrade cat6 till cat6A
Cat7 har jag inte sett någon oskärmad av alls.
 
Tackar!
 
skillnad mellan alla cat kablarna är vilka hastigheter dom klarar av.
cat6 klarar av 250MHz medans cat7 klarar av 1000 mhz och cat7 klarar hastigheter på 100 Gigabit på 100 meter och 40 Gigabit på 15 meter. Så jo visst skärmad kablar eller inte. Det handlar om hastigheter alltihop.

Väldigt viktigt för serverhallar då allt handlar om just nätverk.

/ zillio
 
Så om man skickar 800MHz på cat6 blir det överhörning?
Eller gissar jag helt galet? =P
 
japp. Du hamnar utanför tillåtna gränser. Sen kan det funka ändå men du är som sagt ute på den tunna isen och åker ;)
 
Finns det de server hallar som envisas med att köra koppar på högre hastigheter än 100 meg? Fiber är mindre störnings benäget och inga dyra saker längre heller. + att man slipper försöka hålla sakerna så tätt att de värmer varandra.
 
Det finns ändå inga cat 7 uttag eller paneler så det är ingen idé att lägga om man inte vill framtidssäkra. Men det är endå på gång en ny plastfiberkabel som ska vara väldigt enkel att kontaktera, misstänker att kopparkabel kommer att bli väldigt sällsynt om 5-10år
 
Skulle säga att de hallar som inte kör kopparbaserad gig i dag är väldigt sällsynta.
på 10 GB är det lite blandat men det blir mer och mer koppar där med.
Den är billigare och enklare att hantera och nä störningsproblem är i princip något som hör coaxåldern till om man nu inte ska blanda in skärmat och det ska man inte :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.