Vi har efter ett års letande funnit vårat drömhus. Läget är det vi sökt och det är ju det enda som inte går att ändra så vi var beredda att lägga ner lite arbete på huset. Gubben som bor där nu är tex storrökare vilket ju blir en kostnad att få bort lite dofter *urk*

Så i morse var besiktningsmannen där.... och mina mungipor släpar i marken just nu.. jag är sååå ledsen

Dock knappast förvånad.

Gubben har själv (tydligen) byggt ut vad som från början var en sommarstuga till en mindre villa på 108 kvm.

Problemet är att i den "nyare delen" är det så mycket fukt och det finns också en del mögel.
På vinden är ångspärrar (är inte säker på termerna här) felaktiga, de är där men plasten ligger inte in under takspontarna utan är övervikt och låter därmed fukt sippra fritt, i krypgrunden är det så fuktigt att det sipprar, takrännorna sitter lite för vint och stuprännorna släpper ner vatten direkt invid grunden.
Ångspärrar finns INTE alls i väggarna och det kommer bli ett dyrt åtgärdande om vi köper huset.
Vi har redan ett lågt pris på det, och banken som säljaren har, har gått med på att "stå för" mindre problem som dyker upp i samband med besiktning, men vi snackar tydligen om summor upp emot 200.000 om inte mer, och huset ger vi 800.000 för !?!?!?

Vi är främst oroliga för hälsoaspekten. Vi är två vuxna som ska bo där på heltid och en pojke som bor där varannan helg, om det finns risker för att vi blir sjuka så vill vi ju inte köpa huset så klart, men finns det möjlighet att åtgärda problemen så vill vi ju gärna bo där.

Dränering är det ju frågan om också, 20-25 meter sträcka bakom huset då det ligger vid en "bergsfot" och väta rinner därifrån också.....

Tips, stöttning, länkar, råd, referenser... jag vet inte vad jag vill med inlägget ens utan är nöjd med bara lite feedback..
 
SJälva köpte vi en villa med fukt och nikotin skador. Alla innerväggar åkte ut. Även en del av spånplattor mot ytterväggar. Ny plast runt om. Nya spånplattor. Spärrfärg i taket. Fresh ventiler, undertryckventilation i golvet med fläkt på vinden och nu 4 år efteråt är allt perfekt. Men räkna med att allt kommer kosta dubbel så mycket som ni tror och taga tredubbelt med tid!

Så räkna om allt. Är ni medvetna om arbetet och kostnaden = kör till. Annars låt bli.
Och båda två måste vara med på detta.
 
Ja alltså.. tiden finns och jag är med på det om vi lejer ut det på firma för annars blir det aldrig klart. Har en sambo som är perfekt kandidat till "Arga snickaren" annars.. och läget är precis vad vi sökt efter men vi har inte pengarna.... jag studerar och han har visserligen ett bra jobb men inte SÅ bra att vi utan att blinka kan slänga upp 200.000 eller mer för att renovera.
Så det känns som att vi får släppa huset i nuläget.. greppar väl efter sista halmstrået här antar jag....

Vill ju inte flytta dit och bo där några år för att spara (som vi tänkt med köket som är helt jätteofräscht) och bli sjuka pga mögel och fukt... det går ju liksom inte...
 
efter beskrivningen kan man gissa att det är ett renoveringsobjekt med många svaga sidor. Anlitar man hantverkare så räcker renoveringsbudget på 200kkr inte långt. Är man icke händig själv och har begränsade resurser så är det bättre att leta vidare efter ett mer genuint hus dvs ingen ombyggd sommarstuga med en del konstiga bygglösningar som resulterat i mögel.
gaia
 
Renoveringsobjekt köper man om man står ut med att bo i på en byggarbetsplats i 8 år och dessutom är så pass händig att man kan göra det mesta själv.
Eller så är man omåttligt rik och kan leja bort allting för då är det ju klart på nåt år OM man får tag på bra folk.

Annars låter man bli att köpa renoveringsobjekt.

Så som Du beskriver din sambo och er ekonomiska situation råder jag Er att INTE köpa det där huset. Jag och frun har tillsammans och med hjälp av släktingar men mest själva renoverat 3 hus och en lägenhet så jag håller helt med "kamilenski" räkna med dubbelt så dyrt och tre ggr så lång tid om Ni gör det själva.
 
Om NI köper det obiektet, får du leta en ny kille...;)
Är man inte MYCKET HÄNDIG och har inte GOOOTTTT om tid
kommer ni att bråka varje dag.

Köp inte.
 
Min sambo är MYYYCKET händig vill jag bara understryka ha ha... Han är otroligt skicklig och hans bror (som är ännu duktigare) bor 700 meter bort från detta huset så just den grejen är jag inte orolig.. dock sitter han i rullstol (ja man kan sitta i stol och ändå bygga hus) och just jobbet i krypgrunden kommer ligga mycket på mig,...som får klaustrofobi i sånna utrymmen men svågern finns ju hehehe.

Vi har nu kollat på lite lösningar som kan hjälpa oss tillfälligt medan vi tar bit för bit så att säga...Lite mögelsanering och avfuktare och fläktar och så bit för bit, dräneringen verkar vara den tyngsta biten i nuläget...
 
Dränering är ju ett riktigt skitgöra (har gjort :() men inte så svårt, me 2 händiga karlar till din hjälp kan det ju gå.
Men ombyggda sommarstugor brukar inte vara helt igenom bra gjorda, byggda av nån gubbe i skogen som röker för mycket låter ju inte så förtroendeingivande heller.
En sån med fukt- och mögelskador dessutom, jag skulle även med vår erfarenhet varit klart tveksam till ett sånt hus, måste finnas bättre alternativ.
 
Janå.. problemet är att vi har letat i mer än 1 år och detta är helt klart det enda som passat in på våra "krav". Eftersom sambon sitter i rullstol måste vi nästan ha ett enplans, vidbyggt dubbelgarage är ett annat krav och vi vill bo "ute i skogen" sista huset på vägen och med få grannar utan att det kostar 2 mille för de pengarna har vi dels inte och dels vill vi inte betala det. Vi har alltså varit beredda att lägga ner en hel del tid och arbete på huset vi köper....

Vi har nu kollat runt en del och funnit på en hel del lösningar, ni som verkar vara mer insatta...vi har en tanke... eller sambon har en tanke, jag är ju lite mer "grön" på allt sånt här. Mögelborttagning sätter JAG som främst, han anser att vi ska angripa orsaken först och se om möglet avstannar, personligen vill jag få bort möglet först och angripa orsaken typ samtidigt. Mögel kan ju vara grogrund åt just mögel, jag vill inte bo i ett hus som har mögel även om det avstannat i tillväxt....har jag rätt?

Vi fick tipset av besiktningsmannen att sätta in mekanisk fläkt (eller nåt sånt där) något vi redan beslutat göra samt avfuktare i krypgrund och på vind.

Sen har vi då kollat på boracol som jag förstått är en impregnering som man ska ta EFTER att man tagit bort möglet...eller har jag fel?

Vi hittade också någon apparatur som ska rena luften både från mögelsporer och som ska ta bort rökdoft (förutom det ska vi köra med "husmorstips" som ättika och att oljemåla alla rum som ska målas-vilket är i stort sett alla)-Biozone.

Att fixa taket ordentligt är ju självklart men det kanske kan vänta något år eller två när man har angripit det som finns och kör med avfuktare?

Dräneringen tänkte vi faktiskt leja ut på någon som det ser ut i dag för att få det gjort snabt och effektivt och så "utnyttnjar" vi släkt o vänner på andra uppgifter. *S*

Vi är som sagt medvetna om att det kommer att ta tid och kosta pengar, men huset kostar oss i nuläget 800.000 (vi kommer att få priset reducerat vid omförhandling efter besiktningen) och det ligger 5 mil från Göteborg så det är ett BRA pris redan som det är så att säga med mycket tomtmark.... jag är nog ganska inne på att köpa det iaf.

Vi har letat så länge och det har alltid varit något som inte stämt, senaste huset som nästan stämde hade inget garage och så skulle det upp en vindkraftspark med 16 vindkraftverk typ en km från huset, priset landade dessutom på 3,2 mil när budgivningen slutade:(
 
Med tanke på att sambon din sitter i rullstoll ska ni definitivt inte köpa huset. Renovera hus och sitta i rullstol blir för komplicerat om ni inte lejer bort det mesta av jobbet men då blir det dyrt eftersom utgångläget verkar illa med tanke på fukt och mögel. Det kan till och med vara så illa att en seriös hantverkare rekommenderar er att riva huset för att börja om från början
 
20 års projekt...
 
Per72 skrev:
Med tanke på att sambon din sitter i rullstoll ska ni definitivt inte köpa huset. Renovera hus och sitta i rullstol blir för komplicerat om ni inte lejer bort det mesta av jobbet men då blir det dyrt eftersom utgångläget verkar illa med tanke på fukt och mögel. Det kan till och med vara så illa att en seriös hantverkare rekommenderar er att riva huset för att börja om från början
FAST det har faktiskt inte med saken att göra.. han klättrar på stegar och bygger och renoverar på sommarstugan utan problem.

Han är i mitt tycke en mycket duktigare renoverare än många män som kan gå. Han renoverar faktiskt inte med benen. Snacka om fördomar, det gör mig lite förbannad faktiskt.
 
kamilenski skrev:
20 års projekt...

hmm.. det trodde varken Jape, besiktningsmannen, OCAB eller någon av de andra firmor vi har lagt upp vår plan för nu på morgonen.. att det tar tid fattar väl jag med. Sen är det ju så att ett hus blir man ALDRIG färdig med, det finns alltid saker att göra och förbättra, eftersom jag är den som målar och tapetserar och lägger golv och sambon gör de "större" jobben förutom kanske vinden då (och det är ENBART för att det är för smal gång att ta sig fram på i ena halvan av huset. inte pga han är handikappad, halva vinden kan han fixa)


gud sicka positiva karlar... .*S*

Jag trodde JAG var pessimist och negativ men ni har ju verkligen bevisat att jag är mer positiv än jag trodde:D

och ja vi kommer att leja ut en hel del av de "större jobben" för att det ska bli klart lite fortare....
 
Du vet redan vad jag tycker om köpet/huset :D
Jag anser att man börjar med att avvärja hoten, alltså först fixar man taket så det inte regnar/snöar in fukt.
Sen fixar man grunden så det inte kommer in fukt genom den, osv alltså håll bort fukten från huset först.
Sen skulle jag fixa ventilationen i husets alla delar, boendedelen först sen grund/vind om Ni inte installerar nåt som gör alla 3 (näe vet inte riktigt hur sånt funkar:blushing: men vi har en FTX)
Därefter dags att sanera det som redan växer i huset och i samband med det renoverar man de ytorna förstås.
Sen börjar renoveringen av bostaden så den blir som man vill ha den.

Jag har sett en "rullstolstok" :p åka ner för en brant, smal, lång trappa för att sen packa ihop rullstolen bak på en trike å dra iväg på den, så sambo´n din kan säkert göra sin del med råge bara Ni är överens om vad som är möjligt, svåger´n har säkert inget särskilt för sej heller d^_^b Så nog fixar Ni en renovering, det är huset jag inte riktigt tror på även om "kamilenski" är lite väl pessimistisk med sina 20 år.

Jag, kära hustrun, far min och svärfar byggde med viss hjälp av murar-svågern om ett 1800-talstorp till dubbelt så stor 1 1/2 plans villa, det tog ett år med rivning in till timmerstommen och med nytt bjälklag + taket bytt. Men då jobbade alla sina 8 tim/dygn 6-7 dar i veckan och vi hade en frisk timmerstomme att bygga på, Ni har en sunkig (ursäkta) sommarstuga.
Frågan är om det inte vore klart enklare att riva kåken och bygga nytt, kanske rent av billigare på sikt också och det går klart fortare.

Men dom flesta på forumet brukar hävda att läget är det enda som man inte kan ändra på ;)

>sasssyy Jag satt och skrev samtidigt med Du så jag har inte svarat på ditt sista inlägg även om det nästan ser ut så :)
 
Redigerat:
Inget är omöjligt.
Allt handlar om:

1. viljan
2. tid
3. pengar

p.s. Jag håller med Jan-Å angående turordningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.