Vi har installerat ett ventilerat golv i vårt vardagsrum. Men detta skapade undertryck i rummet vilket gjorde det svårt att få fyr i braskaminen. Och när vi väl lyckades elda tog det dagar innan eld/röklukten försvann ur huset. Så jag satte in en tillluftsventil (Fresh 90). Men jag tycker fortfarande att det luktar brand alltsomoftast :(, dessutom har det nu blivit kallt :p i vardagsrummet.

Ska man sätta in ännu mer ventiler? Var sätter man sådana bäst och hur får jag upp värmen igen?

Huset är från 39 med självdragsventilation. Utom i vardagsrummet som byggdes till på 70-talet och där vi nu alltså har ett ventilerat golv som drar ut luft.
 
Om du har träbjälklag och krypgrund så skulle du kunna ordna med separat tilluft utifrån till kaminen.

Den viktigaste anledningen till lukten i ditt rum är att du har baksug i skorstenen. Visst har du väl kaminluckorna helt stängda = låsta?
 
kolla så att vantelationerna funkar som dom ska & så att det finns tillräckligt med tillluft.
om brasan tar mycke luft & det är förlite till luft får du undertryck i huset & o du då har självdragsventelation så kan det dra in luft via den, istället för ut.
självdragsventelationen mynnar ofta ut i skorsten, så om röken går ut ur rökkanalen så kan den sugas in i pipan bredvid.
 
Jo nog är kaminluckorna stängda och ventilerna åtskruvade. Fast något måste läcka in ända. Skorstenen är ganska hög. När det blir kallt blir luften i röret kallt och rasar väl in antar jag.

Min misstanke är att jag har för lite tilluft. Men hur dimensionerar man det rätt? Och var placerar man intagen? I samma rum, eller på andra platser i huset (sovrum). Man vill ju heller inte ha för mycket inblås då skjuter väl uppvärmningskostnaden i höjden. Är det värt att ta hem en ventilationskonsult?
 
T
Ventilerat golv ? Du får nog förklara detta lite närmare- varför ventilera golvet ? var sugs luften in till golvet och var gör du av utluften ? använder du fläkt ?.

Om mina misstankar är riktiga har du slagit ut hela husets självdrag och luften går då helt fel väg om du nu ev har en fläkt som tar ut luften från golvet och skickar ut luften genom en vägg, då bör du också få stekos i hela huset-även med köksfläkten på. Du får återkomma i detta.





 
Vi har alltså ett Nivell-golv. Under golvet längs ena väggen ligger ett rör kopplad till en fläkt som drar ut luften under golvet. Längs andra väggen har vi ventilerande socklar där vardagsrumsluft dras ner under golvet. Orsaken till denna lösning är radon och fuktproblem i tillbyggnaden (70-talsbygge).

Självdraget i huset var nog rubbat redan tidigare. Oljepannan togs bort av förre ägaren år 2000 och tilluftsventiler finns bara i källaren på "ursprungshuset". Tilläggas bör att problemskorstenen är den "nya" skorstenen i tillbyggnaden, inte den i gamla delen av huset som oljepannan använde.

Jag misstänker att det behövs mer tillluftsventiler. Men hur många och var? Hur nogranna mätningar krävs? Kan man bara mata på med spaltventiler i fönstren till det slutar dra in genom skorstenen? Risken är väl ohyggliga uppvärmningskostnader?
 
cottonfield00 skrev:
Jag misstänker att det behövs mer tillluftsventiler. Men hur många och var? Hur nogranna mätningar krävs? Kan man bara mata på med spaltventiler i fönstren till det slutar dra in genom skorstenen? Risken är väl ohyggliga uppvärmningskostnader?
Vi har precis satt in ett gäng tilluftsventiler. Vårt radhus som är byggt på 70-talet har mekanisk frånluft, och tilluften var tidigare ordnad genom ventilerade socklar i golvet och oisolerat golvbjälklag. Förutom att det blir kallt innebär det att damm och andra konstiga lukter från byggkonstruktionen dras in i huset på det sättet. Ingen bra konstruktion. Dessutom fick vi inte in tillräckligt med luft. När vi var nyinflyttade hade vi en mögelliknande stank i huset, men enligt Anticimex var problem just ventilationen. Vi la delvis nya golv och tätade nedåt, samtidigt öppnade vi utåt, satte in Fresh 90 ventiler.

Så till svaret på din fråga: tilluftsventiler enligt Fresh 90-modellen dimensioneras enligt följande. Du ska ha en per 25 kvadrat. De ska placeras i alla "torra rum", alltså sovrum, vardagsrum etc. Men inte i kök, toalett och badrum. Där ska du ha frånluft i stället. Tanken är att tilluften ska placeras så långt från frånluften som möjligt och att luften ska vandra genom huset. Spaltventiler i fönster är måhända ok. Men jag tror att Fresh 90 är bättre för att det inte ska bli dragigt.

 
cottonfield00 skrev:
Vi har installerat ett ventilerat golv i vårt vardagsrum. Men detta skapade undertryck i rummet vilket gjorde det svårt att få fyr i braskaminen. Och när vi väl lyckades elda tog det dagar innan eld/röklukten försvann ur huset. Så jag satte in en tillluftsventil (Fresh 90). Men jag tycker fortfarande att det luktar brand alltsomoftast  :(, dessutom har det nu blivit kallt :p i vardagsrummet.

Ska man sätta in ännu mer ventiler? Var sätter man sådana bäst och hur får jag upp värmen igen?

Huset är från 39 med självdragsventilation. Utom i vardagsrummet som byggdes till på 70-talet och där vi nu alltså har ett ventilerat golv som drar ut luft.
I vårt hus har det också hänt någon enstaka gång att det börjat lukta rök på vissa ställen när man eldar.

Av en slump upptäckte jag att det luktade rök i en av källarventilerna.

Det som tydligen händer är att röken vid viss väderlek "slår ner" till marken och då sugs in genom tilluftskanalerna.
 
T
Aj-aj, inte bra. Du bör nog ta in en expert på detta då din insändare pekar på följande problem:

1. Oljepannan borttagen- alltså har du vattenburen värme avpassad för högtemperatursystem. Vad har denna panna ersatts med ? (om du inte längre har en panna som ger ut varma rökgaser har du då en kall skorsten och då fungerar inte draget längre- värre är då att avgaskanalen eventuellt fortfarande är öppen så att det kan regna in = frysskador i skorsten, den kanalen måste pluggas om du inte har varma avgaser längre).
Kolla upp detta som 1:a åtgärd.

2:Inventera varenda frånluftsventil och märk ut dom på en ritning- där du märker upp vilken som är ren frånluft och var du har fläktar monterade (badrum ? Toa? - kök? torkskåp ? torktumlare?).

3: Ta reda på kapaciteten på alla fläktar som kan finnas i ditt hus (kolla bruksanvisningen på antalet m3/tim).

4: Kolla sen upp nya skorstenen med kaminen, finns spjäll ? mm.

5: Kolla och märk upp alla friskluftsintag som finns just nu.

Eftersom ditt självdrag är helt utslaget måste du ordna till en balanserad ventilation. Om du börjar montera enbart friskluftsventiler förvärras situationen än mer.
Som det verkar just nu har du fullt korsdrag och frånluften blir istället tilluft och du får ett helsike att tända din kamin, när den är kall kommer luften att gå in även denna väg och det kommer att lukta tjära i hela kåken från kaminens rökrör.

Jag skulle försöka sätta en gemensam fläkt uppe på gamla skorstenen som suger ut använd luft genom frånluftsventilerna. Om möjligt skulle jag koppla golvets frånluft till en befintlig kanal i huset-annars får du låta detta vara som det är. Högsta genomströmmning ut ska vara i badrum-toalett med backspjäll. På nya skulle jag göra likadant, den finns speciella rökgasfläktar som klarar flera hundra grader. Sen sätta backspjäll på köksventilationen om du har fläkt där.

Inluft beror på kapaciteten på ditt värmesystem, om radiatorerna klarar av ett friskluftintag som då monteras ovan radiatorn. Vid kaminen kan du sätta friskluftsventil så nära som möjligt med ett spjäll, som du bara har öppet under själva eldningen (idealet är ett rör rätt in i kaminen utifrån- detta beror dock på kaminens konstruktion-skulle detta gå kan du också klara dig från en rökgasfläkt).

Det finns sen matematiska formler för antalet ventilöppningar och dess storlekar för friskluft in- men du måste veta hur mycket du ska ha ur huset innan du monterar upp dessa. Om du väljer att ha olika fläktar på olika ställen blir det ostabilt när du drar igång köksfläkten eller när toafläkten drar igång.

Lycka till med projektet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.