Jag undrar lite över var en normal fukthalt kan/bör ligga på i en källare med plattan 1½m under mark oisolerat?

Källaren har ju alltid varit relativt fuktig sommartid, tvätt torkar inte särskilt bra. Inte så att det blir någon synlig fukt någonstans dock. Med andra ord en helt vanlig mestadels oinredd källare i ett 50tals hus.

Men, installerade nyss en badrumsfläkt där nere och den verkar ju liksom vilja gå dygnet runt :) Känns ju lite overkill. Jag har för mig den startade på 60% och jag lät den vara där men det går att justera.
 
Det är ingen idé att försöka ventilera bort fukten! Källaren blir fuktig eftersom det är varmare luft ute än i källaren. När den varma luften, som redan har hög luftfuktighet, kommer in och kyls av blir den relativa luftfuktigheten ännu högre. Mer ventilation ger därför högre luftfuktighet i detta fall.

Behöver ni inte ha ventiler öppna pga pellets- eller vedeldning så stäng dom! Sätt in en avfuktare också om ni vill få riktigt bra klimat i källaren.
 
  • Gilla
Matlof
  • Laddar…
injonil skrev:
Sätt in en avfuktare också om ni vill få riktigt bra klimat i källaren.
Håller med! Stängda ventiler och avfuktare ger bäst resultat ....och tvätten torkar snabbt :).
Det går inte att ventilera bort fukten om man inte värmer samtidigt så temperaturen inne är lika eller högre än ute - onödigt dyrt.
gaia
 
Jag har kombinerad källare och krypgrund och har inte stängt ventilerna. Jag har klarat mig väldigt bra med en billig woods kondensavfuktare som är på juni-augusti. Nu har jag ställt den på max för att avfukta lite extra innan jag tilläggsisolerar och plastar marken. Fukten litter på 52-58% vilket är extremt lågt. samma avfuktare använder jag på vintern i badrummet för att torka tvätt vilket också fungerar mycket bra.

Att försöka ha det lika torrt i källare som på våningsplanen är nog onödigt men fukten bör normalt ligga under 65% och helst aldrig över 75%. Skall man torka tvätt kommer fukten tillfälligt att öka så då skadar det inte att ha en avfuktare som kan dra ner fukten till 55% för att kompensera fukttillskottet ett antal timmar efter tork.
 
Jaha där lärde man sig lite detaljer :)
Tanken var ju inte att avfukta hela källaren utan främst att vädra ut lite fortare i duschrummet. Vi har redan alla ventiler stängda, jag gör nog så att jag ser vad det går att ställa upp fläkten till och förhoppningsvis går den bara vid dusch så får det vara bra sen.
Tack för synpunkterna.
 
Hur menar ni mer exakt gällande den ökade fukthalten i källaren under sommaren om man har flertalet ventiler öppna? Utveckla gärna detta...

Varm luft som har förmåga att bära mer fukt än motsvarande kall luft vandrar in genom ventilerna och kondenserar i detta läge? Är det så ni menar?

För den kalla luften som redan finns i källaren har ej förmåga att bära lika mycket fukt som den varmare utanför källarväggen.
 
Det är den relativa luftfuktigheten som är intressant, inte den absoluta!
 
Relativ luftfuktighet och absolut luftfuktighet är bara två olika sätt att mäta luftfuktigheten och varför skulle den ena vara mer intressant än den andra när vi talar om fukt i källare? Båda bygger på temperatur på gasen (luften) och dess rådande tryck.

Relativ luftfuktighet anger fuktmängd i procent gällande det tryck då vattnet har nått sin mättnad vid en given temperatur. En kvot av vattenångans ångtryck mot ett ångtryck då vattenångan är mättad.

Absolut luftfuktighet anger vattnets massa per enhet luft. Ex. 5 gram vatten på tre kubikmeter luft - vilket även i detta fall är beroende av luftens temperatur och tryck.

Nog om detta.

Hade bara lite funderingar kring hur det egentligen ser ut gällande fuktvandring i källare i största allmänhet.
 
Vad jag menar är att det inte spelar någon roll för huset om det är mycket vattan i luften så länge inte den relativa luftfukftigheten är hög. Det är vid hög relativ luftfuktighet, man brukar säga över 70%, som det finns risk att vattnet i luften kondenserar och mögel och andra problem uppstår.
 
Nej, Nej, det är helt fel, det är den så kallade daggpunktstemperaturen som är intressant för det är då kondens fälls ut. Relativ luftfuktighet i sig själv avgör inte om det bildas kondens. Man kan ha över 80% RH utan att kondens bildas.

Det som är viktigt är att temperaturen (i det aktuella utrymmet) hela tiden är högre än daggpunktstemperaturen

Jag har just nu 88% RH i krypgrunden men ingen kondens & inget mögel & ingen dålig lukt. Temperaturen är 17.75 grader och diffen till daggpunktstemperaturen 2.02 grader

OM min temperatur i krypgrunden skulle sjunka ytterligare med dessa 2.02 grader fälls alltså kondens ut

mvh
 
Vad är daggpunktstempen då? Alltid densamma eller hur vet man den?
 
krambriw skrev:
Nej, Nej, det är helt fel, det är den så kallade daggpunktstemperaturen som är intressant för det är då kondens fälls ut. Relativ luftfuktighet i sig själv avgör inte om det bildas kondens. Man kan ha över 80% RH utan att kondens bildas.

Det som är viktigt är att temperaturen (i det aktuella utrymmet) hela tiden är högre än daggpunktstemperaturen

Jag har just nu 88% RH i krypgrunden men ingen kondens & inget mögel & ingen dålig lukt. Temperaturen är 17.75 grader och diffen till daggpunktstemperaturen 2.02 grader

OM min temperatur i krypgrunden skulle sjunka ytterligare med dessa 2.02 grader fälls alltså kondens ut

mvh
Må så vara, men det kan inte vara särskilt praktiskt att försöka ta reda på vad daggpunktstemperaturen är på varje liten vrå i ett utrymme.

Vid hög RH finns risk att kondens bildas t ex vid köldbryggor, dvs daggpunktstemperaturen kanske inte är uppnådd i luften mitt i rummet men kanske på andra ställen...
 
Självklart är det inte enkelt att ta reda på om man saknar ändamålsenlig utrustning, det är fullt förståeligt

Samtidigt tycker jag att det ändå borde vara intressant att diskutera fakta, dvs så att folket får chans att förstå vad som egentligen händer, det blir så lätt skrämselpropaganda av det hela annars

Att säga att RH aldrig skall ligga över en viss nivå ger i de flesta fall en god säkerhetsmarginal (men det är inte hela sanningen)

Att sätta in (kondens)avfuktare och stänga ventiler har för många visat sig bli jättebra och är något jag själv skulle ta till om det behövdes (men det drar naturligtvis energi)

mvh
 
Magneten skrev:
Hur menar ni mer exakt gällande den ökade fukthalten i källaren under sommaren om man har flertalet ventiler öppna? Utveckla gärna detta...

Varm luft som har förmåga att bära mer fukt än motsvarande kall luft vandrar in genom ventilerna och kondenserar i detta läge? Är det så ni menar?

För den kalla luften som redan finns i källaren har ej förmåga att bära lika mycket fukt som den varmare utanför källarväggen.
Ja. Källarväggar, golv, alla rör och annat är ofta kallare på sommaren än uteluften. Kommer det in varm fuktig luft som kyls i källaren så blir det mer eller mindre kondensutfällning på de kalla ytorna. Tydligast syns det på oisolerade kalvattenrör :).
Är det lika varmt i källaren som ute så blir det ingen kondens ....
det finns 2 möjligheter att bli av med fukt i källaren : värma och vädra eller stänga vädringsventiler och avfukta
gaia
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
r3tina
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.