Skall bygga eget garage (4x8 m) och skall införskaffa takstolar. Rimligt pris på sådana? Kommer att behöva 9 stycken
 
Jag har begärt offert på 6,80 takstolar men inte fått nått svar ännu.

Behöver du verkligen så många. med 1.20:s avstånd så borde det bara gå 8.

I ditt fall borde det bli ca 5 meters längd på takstolarna om jag förstår dig rätt. Då detta inte är så stort så kanske du kan bygga dem själv.
 
Fick mina för 1125kr/st + 900kr för frakt
8775kr totalt (inkl.moms) för 7st, b:8200, 25`takvinkel för snözon 2.
/Pake
 
  • Gilla
Gertrudblomstrand och 1 till
  • Laddar…
Tycker det verka vara riktigt schyssta priser. Vilka leverantörer? (Skicka PM om ni inte vill göra reklam här...)
 
Från Eniro:
Vinnersjö Timmerhus AB - Gävle
Tel. 0291-700 96
Vinnersjö, 81040 HEDESUNDA
Vinnersjö Timmerhus tillverkar timrade hus enligt den gamla metoden.

Snabb leverans.. lite för snabb, han inte få upp väggarna innan takstolarna blev levererade. Så kranen på lastbilen som levererade hade jag ingen nytta av.. Men med en låda öl och några kompisar ordnar det sej nog med lyftet.
Han jag pratade med på Vinnersjö sa att dom har semesterstängt hela juli...
 
Rekomenderas: Nässjö Takstolsfabrik NST 0308-555070 / Henrik Werneteg.

Överhuvud taget tycker jag takstolsbranschen förtjänar att utsättas för lite konkurrens. Lokala monopolister utnyttjar vanans makt. Två bygghandlare och en lokal takstolsmakare i vår egen del av landet skulle ha levererat våra takstolar till dubbla priset (95-110% högre) jämfört med priset från NST.

Problemet är transporterna. Denna bransch är en djungel. Jag ringde samma åkeri två gånger och fick på samma last och samma sträcka två olika priser! Till sist använde jag leverantörens specialavtal med åkeriet. Vilket slutade med att jag betalade ett tredje pris (ett lägre)!

Den som vet lastbilarnas mått (i synnerhet höjden) har alla chanser att pressa totalpriset.
 
Jag tycker man kan tjäna en rejäl slant på att spika takstolarna själv.

Någon som kollat vad kostnaden för fingerskarvat virke i rätt längder för takstolarna skulle bli?
 
billy_baver skrev:
Rekomenderas: Nässjö Takstolsfabrik NST 0308-555070 / Henrik Werneteg.
www.takstolsfabriken.se har dom, jag har beställt 9 takstolar från dom, inga speciella utan vanliga fackverk 5,6m spännvidd för tegeltak.. 680 pix stycket + moms levererat till byggplatsen.

Svårt att tänka mig att nån lokal byggare kan matcha det priset.

/J
 
Du har så rätt. Eget arbete MÅSTE ju bli billigast, eftersom ingen leverantör kan jobba gratis.

Men en poäng med prefab takstol är att du på köpet får en hållfasthetsberäkning. Den måste du annars kanske köpa från en icke helt billig konstruktör, såvida du inte kan både snickra och konstruera.
 
billy_baver skrev:
Du har så rätt. Eget arbete MÅSTE ju bli billigast, eftersom ingen leverantör kan jobba gratis.
Givetvis måste eget bli billigast, jag valde prefab takstolar för att få dom exakt lika och med rätt hållfastighet. Hade jag snickrat dom själv hade jag tagit grövre virke så jag vetefan om det hade blivit så mycke billigare.

jag kommer dock snickra resten själv.
 
Med "takstolsboken" och tillhörande beräkningsprogram får man enkelt fram de dimensioner och mått man behöver liksom antal spikplåtar och spikar.
Några minuter vid datorn räcker för detta...

 
Va bra! Och vilken sökväg?
 
Va bra! Och vilken sökväg?
Jag lånade hem takstolsboken med program från Borås statsbibliotek!... läste igenom och spikade själv ihop takstolarna därefter...

Mvh Robert
 
Å jag passade på att göra en liten kopia när vi använde programmet i plugget :-[
 
Smart, Ubbe! ;)
Tänk bara vilken dröm om man kunde "slå en kopia" på hela hus ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.