Hej!
Jag håller på med förberedelserna inför att lägga marksten. Platsen kommer i första hand användas för en ovanjordspool som är 5½ meter i diameter. Pooldjupet ca 1.6 meter. Mycket tyngd kommer det bli...

Markarbetet håller jag på med just nu och ursprungligen hade jag tänkt gräva ur och fylla med bärlager 0-32 ÅVC mackadam - ca 20-30 cm. Sen stenmjöl och plattor som är 200 x 200 x 50 ( http://www.stenbolaget.se/utomhus/marksten/marksten_macro_50.html ). Ska använda mig av kantsten runtom och stabilisera med jordfuktig betong under dessa.

Själva stenplattan blir droppformad då poolen kommer stå i ett av husets vinklar (solsida). Diametern blir ca 5.9 m (cirkeln)

Misstänker nu att jag kommer få gräva lite djupare pga att jorden under inte är så fast som jag hade tänkt mig. Den består förvisso av relativt mycket torkad lera och en del grus men ju längre ut i gräsmattan jag kommer tycker jag den blir porösare.

Vad tror ni? Tips? Ska jag ta grövre massa under 0-32:an och fortsätta som planerat? Något angående tjäle som jag ska ta i beaktande? Bor i Stockholmsområdet.

MVH

Micke
 
Redigerat:
Jag tror inte du behöver va orolig, kör som du hade tänkt det ska funka om det inte e nåt extremt med läget o massorna, ytan som tar trycket är ju rätt stor och belastningen jämn... Men det måste väl finnas rekomendationer från pooltillverkaren på underarbete? Varför ska du ha marksten under poolen, e itne de onödiga pengar .....
 
Pette - tack för synpunkt först o främst. Marksten ska jag ha för att kunna använda platsen till annat vid behov. Extra uteplats :D

Rekommendationerna i detta fall från tillverkaren (Intex) är knappa och i princip bara att inte ha lutande mark eller genomträngande gräs.
 
Nu var det fixat. Tog in 6.7 ton 0-63 bergkross o la underst. Ska vibba ned det o sen blir det 0-32 på det. Känns stabilt! :D
 
kanin.... nu kan du sova inatt va?
 
Jodu. Nu är det platt som en pannkaka och bara sättsanden ska på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.