Hej på er
Jag behöver ett råd, jag eldar med ett modernt vedsystem mot ackumulatortank. I ackumulatortanken har jag en elpatron med termostat monterad. I termostaten finns ett inbyggt överhettningsskydd som löser på ca: 80 grader. När jag eldar med ved eldar jag upp ack.tanken till ca:90grader med resultat att överhettningsskyddet på elpatronen löser. Hur har fabrikstillverkade ackumulatortankar med tillhörande elpatron löst detta? Mitt problem är även att min elpatron ej har indikeringslampa när spänning är tillslagen eller när termostaten slår till o från, vilket gör att man aldrig har koll på statusen på elpatronen. Hur löser man detta?
 
Jag har samma prblem.
Jag får titta på lyset i pannrummet för det blinkar till lite när termostaten slår till,'
En lampa hade varit på sin plats.

MVH Johan
 
Om du följer kabeln från elpatronen sitter det ingen strömbrytare på vägen till proppskåpet då? Eller du kanske inte vill stänga av den helt och hållet..
 
Har samma problem. Irriterande. Man vill kunna lämna huset och veta att elpatronen tar över. Nu måste jag dit och peta in överhettningsskyddet när jag ska åka bort.
 
Danne031 skrev:
Om du följer kabeln från elpatronen sitter det ingen strömbrytare på vägen till proppskåpet då? Eller du kanske inte vill stänga av den helt och hållet..
Jo, visst har jag en arbetsströmbrytare, men vad skulle det hjälpa? El-patronen är mestadels frånslagen via arbetsströmbrytaren, men överhettningsskyddet löser oberoende av detta...
 
Du får justera upp frånslagspunkten på det befintliga skyddet.
Justera när du maxat rejält med vedladdningen, oftast en lackad skruv lättåtkomlig på termostaten.
Ställ in drygt 95℃ det är ju inget problem eller riskabelt. Vid elpatron i acktank av lite storlek är det nästan onödigt med begränsningstermostat om man inte har mycket stor eleffekt installerad.
 
GK100 skrev:
Du får justera upp frånslagspunkten på det befintliga skyddet.
Justera när du maxat rejält med vedladdningen, oftast en lackad skruv lättåtkomlig på termostaten.
Ställ in drygt 95℃ det är ju inget problem eller riskabelt. Vid elpatron i acktank av lite storlek är det nästan onödigt med begränsningstermostat om man inte har mycket stor eleffekt installerad.
Detta var jädrigt intressant.., jag har inte kikat så mycket under "luckan" på elpatronen, men du menar alltså att det finns en vridpotentiometer som man kan justera på.., fint det skall jag kika på direkt. Jag har varit inne på att bygla överhettningsskyddet helt o hållet men det känns inte helt rätt, men det är som du säger, med en volym på 1500L + att huset vintertid tar energi, därtill är elpatronen bara på 6kW, så vad skall hända..., jag kollar och återkommer i ämnet.., har du koll på hur det fungera på fabriksmonterade ackumulatortankar med tillhörande elpatroner? Min elpatron har ju ingen indikeringslampa varken när spänningen är påslagen till den eller när termostaten i elpatronen slagit till, är detta ngt man kan montera i efterhand, en liten lysdiod typ...? Alla uppslag mottages tacksamt..
 
Signallampa i lämplig form och storlek kan du fixa på sopstationen eller liknande där gamla vitvaror samlas in.
Indikeringslampor från gamla spisar är perfekt för detta, bara att borra ett litet hål och snäppa fast.
Se bara till att helst få spänning 400V (380V) om du inte har nolla framdragen.

Fabriksmonterade tankar lider nog av samma problem som du har, men kanske är de redan justerade ca 95℃.
Första jag fick göra på nya vedpannan var att justera upp överhettningsskyddet så man kom över 85℃.
 
GK100 skrev:
Signallampa i lämplig form och storlek kan du fixa på sopstationen eller liknande där gamla vitvaror samlas in.
Indikeringslampor från gamla spisar är perfekt för detta, bara att borra ett litet hål och snäppa fast.
Se bara till att helst få spänning 400V (380V) om du inte har nolla framdragen.

Fabriksmonterade tankar lider nog av samma problem som du har, men kanske är de redan justerade ca 95℃.
Första jag fick göra på nya vedpannan var att justera upp överhettningsskyddet så man kom över 85℃.
Detta är ju lysande...:D, nu skall bara tiden finnas att komma ner i pannrummet och kika, tack så långt..d^_^b
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.