Hej - vi är i färd med att ett fritidshusprojekt (ännu på designstadiet) och funderar på att att färgsätta huset i svart, fasaden blir av trä - Finns det någon med erfarenhet av svart färg på trähus, det verkar vara många i cyberrymden som avråder från svart färg och hävdar att träet blir för varmt i solen och torkar ut!? Kan det verkligen stämma? Tacksam för svar.
 
Om du skall måla svart så rekomenderar jag Beckers Oljefärg med svart piggment i.
Målade vindskivor med detta samt med grundfärg först, blir riktigt bra.
Många hus som bygdes mellan 1975-80 målade sina träfasader med detta och det håller virket mycket fint. Bättre än färg och trät får andas mer :)
Tips är att titta på hus med hälften mextegel och andra hälften med trä fasad. De använder matt oljefärg.
Riktigt snyggt.
Skulle starkt rekomendera grundfärg under allt sedan på med den andra oljan. Det kommer att hålla sig länge.
 
6
Londonsvensk skrev:
Hej - vi är i färd med att ett fritidshusprojekt (ännu på designstadiet) och funderar på att att färgsätta huset i svart, fasaden blir av trä - Finns det någon med erfarenhet av svart färg på trähus, det verkar vara många i cyberrymden som avråder från svart färg och hävdar att träet blir för varmt i solen och torkar ut!? Kan det verkligen stämma? Tacksam för svar.
Vi har precis målat om vårt trähus i svart och vi var också oroliga för hur det skulle bli. Läste innan vi bestämde oss både positiva och negativa saker om att välja svart men vi hoppas vi valt rätt. Folk målade ju redan förr i tiden hus svarta så helt fel kan det väl inte vara.
Så här blev reultatet:
http://inspirationsdesign.blogg.se/2010/july/huset-snart-fardigmalat.html#comment
 
Vårt hus är precis som hairtown säger hälften mextegel men fasaden i brunmålat trä.
Den väggen som vetter mot söder har verklgein tagit stryk, torrsprickor i förbannelse och många plankor har även buktat sig.

Jag vet dock inte hur de som bott där innan mig underhållt fasaden. (jag bott där i 2 år)
Fasaden är från 1968.
 
Jag har nyligen sett ett hus målat med Falu svart slamfärg på panelen, knutbrådor, vindskivor och foder i Falu ljusröd slamfärg. Det var väldigt fint och annorlunda!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.