Hej!
Byggde hus 2008,fyllde då upp tomten ett antal meter med div. schaktmassor vi fick tag i.
Ska nu ta tag i saken å försöka få till en gräsmatta.
Idagsläget växer det allt möjligt på "åkern" ser ut lite som en "gles sommaräng".
Min kompis kommer nästa vecka med grävare och ska vända upp o ner på allt,gallra ur lite större sten,och sedan lägga på ca 10cm "riktig" sållad anläggningsjord.Sen är det tänkt att vi skall så gräs på detta. Är det någon som vet om detta fungerar,eller gör vi tokfel?
MVH/Baritz
 
Låter helt OK, hör med kompisen om han kan platta till en del innan samt efter ni lägger på jorden.
En kompis flyttade in i ett hus där de grävt upp hela gräsmattan för jordslingor och nu måste han fylla ut det hela med jord samt platta till det hela. Han har som sagt var en hel del gropar här och var.
Glöm inte att vattna ordentligt!
 
var det 2008 ni fyllde lär det inte sätt sig mer, men 10 cm jord funkar men e i minsta laget om det e dåliga massor under, men som sagt se till att massorna under e plana o fina o me jämnt fall(samma som färdig). jag hade lite samma utgångsläge och började lägga längst bort på tomten lite generösare med jord för att sedan snåla för att få materialet att räcka och det syns ju var det ligger mindre kan jag säga....det som e bra me anläggningsjord e att den håller fukten bra .sen e frågan hur petiga ni e me mattan, vet ej vad som växer nu men kanske svårt att få bort alla rötter?
 
Tack för era svar.
Det som växer idag, är allt från ogräs till fina blommor som tex.blåklint m.m, inga träd/sly än =)
Det ser som sagt ut som en "sommar äng",massor av växtblandningar.
Ja,vi har tänkt oss att fylla minst 10cm jord och uppåt.
Jag tror kompisen har tänkt vända ner ogräset/växtligheten,sedan jämna till lite lätt och samtidigt gallra ur sten som kommer ivägen.Sedan bara lägga på anläggningsjorden,till en jämn yta.Uppstår det sedan svackor efter några veckor/månader/år får man väl jämna till dem då?
Kan man så gräset i denna värme?Har inskaffat en bevattningspump i veckan,som jag tänkte använda ihop med vår brunn(har annars kommunalt vatten).Kan då förhoppnngsvis vattna med 3 spridare samtidigt (mycket stor yta),pumpen e på 3,6bar.Tänkte att man vattnar på kväll/natt.
MVH/Baritz
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.