Det har på senaste kommit på tal om att vi ska köpa loss mitt gammla föräldra hem. Vi bor redan idag i ett hus som vi egentligen inte trivs riktigt med. Huset i fråga ligger Väldigt bra, jag skulle säga bäst i "byn". det är på 180kvm en och en halv plans. Det är i starkt renoveringsbehov då bla kök är ogrinal från -78. Stommen är bra och det är tegel. Även VV är orginal samt de direktverkande elementen.

Frågorna är många.
Är det inte lite tråkigt att bo i ett hem man bott i iaf i 20 år?
troligen kommer vi renovera så man inte känner igen det.
Hur kommer man fram till ett vettigt pris?
Kommer föräldrarna springa ner dörrarna och fortfarande känna att det är deras hem?
Kan man komma undan lagfartskostnaden på nått sätt?
Kommer drifkostnaden gå ner mycket med modernare uppvärming och 3-glas fönster?
Vilka andra kkostnader kan man komma undan som man norrmalt behöver betala?

Alla tankar och tips är välkommna!

Mvh
Micke
 
C
Driftkostnaden kommer gå ner som mest uppåt 80% om du byter till bergvärme (och, givet, samtidigt konverterar till vattenburet), men skit i fönstren, såvida dom inte är ruttna och ändå måste bytas, satsa hellre på tilläggsisolering av vinden och tätning av dörrar och fönster.

I övrigt kan jag nog inte komma med några råd.
 
vi (jag o min sambo) köpte mitt föräldrahem som jag är uppväxt 19 år i, kan tyckas tråkigt kanske för somliga men vi trivs, visst de kändes ju en aning märkligt i början att vara "tillbaka" igen, men vi resonerade så att vi fick det till bra pengar, ligger också bäst i byn, med bland de största tomterna med väl tilltaget garage som jag och fassan byggde ihop för 8 år sen unefär och sen skulle man inte trivas så kan man alltid flytta, men man får ta tillfällena när de bjuds och det känns rätt
 
Konvertering till vattenburet tror jag inte vi satsar på , då vi troligen inte har berg där huset ligger. Luft/luft i kombination med moderna element samt el-golvvärme i badrummen är nog det som är tanken isf.

Det kommer vara en ganska öppen planlösning på Nv vilket gynnar VL pumpen.

Någon Vind finnst inte, det är öppeet till nock. Troligen är huset ganska ok isolerat dock. Men jag har noterat att det finns dörrar och fönster som det drar rejält ifrån. Huset har alltid haft kalla golv , jag antar att det är krypgrunden som är boven tillsammans med tex dåligt tätade ytterdörrar. det är dessutom krypgrund.

På Ov finns ett rejält gavelfönster som täcker hela gaveln i söder, kan man anta att en del värme försvinner här med då det är från -78 när huset byggdes?
 
jarlhov skrev:
Hur kommer man fram till ett vettigt pris?
Man kan kontakta en eller flera värderingsmän.

Den lata varianten är att man kollar på K/T-värde hos mäklarstatistik och multiplicerar det med taxeringsvärdet, men det kan slå väldigt fel.

Finns det syskon med i bilden och man vill ha ett marknadspris så är enligt mig det enda rätta att lämna huset till en mäklare för försäljning och sen vara med i budgivningen som alla andra, alternativt stå utanför budgivningen, men köpa huset till högsta budet. Gör man inte så så är det upplagt för sura miner runt julgranen i årtionden framöver.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.