Tjenare, håller på att kika på en takskjutsport till det kommande garaget (Vilken jungel),
men, frågan då, går det att montera en takskjutport som går vertikalt upp efter väggen ända till taket innan den "svänger" in?
har alltså 3,5m i takhöjd och vill inte att skenorna till porten ska sno så mycket utrymme!
någon som har något liknande?
 
Det går.
Man får ju då montera porten lite bakom väggen så att säga så att de lodräta skenorna kan gå vidare uppåt.
Har sett sådanna lösningar på en vårdhall bland annat.
 
Höglyftande variant har de flesta, men det är ganska stor skillnad på pristillägget mellan olika tillverkare/leverantörer. Jag tog in ett par offerter på portar 5x2,5 m med takhöjd på 3,4 m och höglyftande, Har förkastat den idén eftersom de ville ha så mycket extra för höglyftande lyftanordning och kör på vikport istället...
 
ja just, men det borde väll gå att ordna själv annars, bara man kan få tag på en extra bit skena! som man lägger lite i lutning inåt så inte porten går rätt in i väggen.. eller blir det att man viker sönder porten då om den måste vikas lite åt fel håll?
 
Lyftanordningen är normalt anpassad för att porten skall vika av inåt direkt, då blir belastningen mindre och lyftkraften anpassad efter det. För höglyftande finns det varianter som stämmer bättre. Jag lurade på samma sak som du, men lyckades inte få loss rätt fjädrar för att lyfta högt utan att de ville ha massa pengar för höglyftande.
 
men är det någon som har ett ungefärligt pris på höglyftande portar?
 
Ryterna Golden Oak, isolerad takskjutport, 5000x2500 mm slät golden oak M-profil, höglyftande till 3400. 31 500:- inkl. frakt.
 
Okej, tror jag skippar det också då :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.