Hej alla.

Jag ska flytspackla mitt badrum (första gången) och ber om lite råd.

Kan jag köra med Byggmax's flytspackel eller är det sk*t?
Det är bra mycket billigare än andra men jag vill inte vara dumsnål...

Jag har läst på ordentligt om hur jag bör göra och kommit fram till att det bästa vore att dela upp ytan med avstängningslister för att få till ett bra fall vid dusch och badkar. (Hela rummet är 14kvm stort)

Hur 17 får jag avstängningslisten tät mot golvet (22mm spån) när jag har rotnät och el-värmeslinga ovanpå? Armeringen kan jag ju i och för sig dela upp enligt de zoner jag ämnar flytspackla (med teoretisk brottyta som följd :() men värmeslingan måste ju vara "hel" i hela badrummet...

Jag tar tacksamt emot gåda råd.

Mvh / Azkel
 
Jag har använt både Byggmax fiberförstärkta spackel och Maxit 4320. Vet inte om jag fick med mig dåliga säckar av Maxit men jag hade problem med att det tog väldigt lång tid för massan att bränna när jag skulle forma fallet.

Byggmax spackel har jag bara använt på en mindre yta utan falluppbyggnad. Verkade fungera bra och brann inom rimlig tid.
 
joflopp skrev:
Jag har använt både Byggmax fiberförstärkta spackel och Maxit 4320. Vet inte om jag fick med mig dåliga säckar av Maxit men jag hade problem med att det tog väldigt lång tid för massan att bränna när jag skulle forma fallet.

Byggmax spackel har jag bara använt på en mindre yta utan falluppbyggnad. Verkade fungera bra och brann inom rimlig tid.
Tack joflopp, då känner jag mig trygg med att köra på Byggmax variant.

Någon som har bra input på min issue med avstängningslist <> armering+värmeslinga?
 
Azkel skrev:
Någon som har bra input på min issue med avstängningslist <> armering+värmeslinga?
Njae inte mer än att det var närmast omöjligt att få tätt med avstängningslisten runt all golvvärmeslang, jag fick helt enkelt acceptera att det rann förbi på flera ställen och jobba vidare till sent på natten :(
 
Jan-Å skrev:
Njae inte mer än att det var närmast omöjligt att få tätt med avstängningslisten runt all golvvärmeslang, jag fick helt enkelt acceptera att det rann förbi på flera ställen och jobba vidare till sent på natten :(
Ajdå, det lät ju inte så kul...
Förstår att du hade slang(vatten), jag har elslinga som väl bygger lite mindre vilket åtminstone i teorin borde göra det lättare att få tätt. Jag tänker mig att kanske lägga armeringen, klistra på listen och få den så tätt det går för att sedan skära små snitt i listen och pilla ner kabeln. Låter det rimligt? När flytspacklet väl har brunnit får jag vara lite försiktig med att skära/skrapa/pilla bort listen så jag inte skadar kabeln.

Det borde ju vara fler som hamnat i samma situation? Någon?

Mvh / Azkel
 
Azkel skrev:
Ajdå, det lät ju inte så kul...
Förstår att du hade slang(vatten), jag har elslinga som väl bygger lite mindre vilket åtminstone i teorin borde göra det lättare att få tätt. Jag tänker mig att kanske lägga armeringen, klistra på listen och få den så tätt det går för att sedan skära små snitt i listen och pilla ner kabeln. Låter det rimligt? När flytspacklet väl har brunnit får jag vara lite försiktig med att skära/skrapa/pilla bort listen så jag inte skadar kabeln.

Det borde ju vara fler som hamnat i samma situation? Någon?

Mvh / Azkel
Jag brukar lägga en tjock silikonsträng som tar upp "håligheterna" mellan avstängningslisten och armeringsnätet/golvvärmen. Sen får det ju torka till sig 1-2 timmar innan man börjar hälla på flytspackel.
 
På träbjälklag vilket du antyder att du har då du nämner golvspån så ska det armeras med överlapp och allt flytspackel ska hänga samman i en enda stor kaka för att det ska hålla och vara utfört rätt.


Normalt går iaf jag tillväga som så här...:

1. Prima hela golvytans golvspån och låt torka.

2. Häfta fast armeringsnäten med häftpistol och långa klammer.

3. Fäst elslingan med ministripes eller smältlim.

4. Stäng av duschhörnan med avstängningslist och täta eventuellt de större springorna med latexfog.

5. Blanda en sats flytspackel ganska lös och häll ut runt brunnen innanför avstängningen så att det fyller upp till kanten på brunnens fixeringsplatta som ju ligger 12mm över golvspånet. Då har du 12mm jämnt innanför avstängningen vilket oftast är minimum.

6. Blanda en ganska tjock sats flytspackel och häll precis utanför avstängningslisten så att det blir en ca. 25mm tjock kant just utanför avstängningslisten.

7. När det som ligger utanför listen börjar stelna till så rycker du bort avstängningslisten och då flyter det tunnare spacklet ihop med det tjockare så att inga brott kommer att finnas och det uppstår en höjdskillnad mot brunnens 12mm.

8. Flytspackla resten av badrummet med de ca. 20-25mm och upp till vad du behöver i tjocklek för att uppnå rätt fall även utanför duscharean.

9. När allt stelnat till en enda kaka så spacklar man upp fallet i duschhörnan från den 20mm höga kanten man skapat och ner till brunnens 12mm, med vanligt handspackel avsett för ändamålet.

10. Vips e de färdigt och korrekt utfört. ;)
 
RobZombie och Paul-Staffanstorp, jag lyfter på hatten och bugar djupt!!!
Ja, jag har träbjälklag och ja, jag var på väg att göra det i omgångar och därmed göra fel men nu vet jag bättre!! :)

Stort tack!!

Mvh / Azkel
 
  • Gilla
Pielstick
  • Laddar…
Så lite så... lycka till...
 
Hur gick det för dig Azkel? =)
 
Jag gjorde som proffsen sa, nästan... ;)
Jag hade för stor yta (14kvm) och 2 fallzoner och hade riktigt svårt att få listen tät över armeringen och värmekabeln.

När jag väl täckt hela ytan över armering och kabel upptäckte jag att jag hade bakfall på en del ställen. Jag karvade ner det värsta innan det brunnit klart. När det sedan brunnit "färdigt" så var det enkelt att fästa avstängningslister på den släta ytan och dela in allt i zoner om cirka 4kvm/styck och sedan göra en zon i taget med korrekt fall.

Vid golvbrunnarna körde jag till slut med handspackel vilket blev riktigt bra.

Resultatet blev en hel homogen kaka på cirka 15mm över hela ytan och sedan mellan 10 och 20mm till i olika zoner. Hade ju varit bäst om allt blev en enda kaka men för att vara första gången så är jag nöjd. Gick väl åt minst 10 säckar flytspackel mer än jag hade hoppats på men jag körde med Byggmax's egna så det blev inte så dyrt.

Nu har jag kommit så långt att jag precis börjat foga kaklet. Tappade lusten totalt ett antal veckor så det fick stå stilla... :( Någon som känner igen sig?

Står du själv i startgroparna för flyspackling Zemerlin?
 
Azkel skrev:
Jag gjorde som proffsen sa, nästan... ;)
Jag hade för stor yta (14kvm) och 2 fallzoner och hade riktigt svårt att få listen tät över armeringen och värmekabeln.

När jag väl täckt hela ytan över armering och kabel upptäckte jag att jag hade bakfall på en del ställen. Jag karvade ner det värsta innan det brunnit klart. När det sedan brunnit "färdigt" så var det enkelt att fästa avstängningslister på den släta ytan och dela in allt i zoner om cirka 4kvm/styck och sedan göra en zon i taget med korrekt fall.

Vid golvbrunnarna körde jag till slut med handspackel vilket blev riktigt bra.

Resultatet blev en hel homogen kaka på cirka 15mm över hela ytan och sedan mellan 10 och 20mm till i olika zoner. Hade ju varit bäst om allt blev en enda kaka men för att vara första gången så är jag nöjd. Gick väl åt minst 10 säckar flytspackel mer än jag hade hoppats på men jag körde med Byggmax's egna så det blev inte så dyrt.

Nu har jag kommit så långt att jag precis börjat foga kaklet. Tappade lusten totalt ett antal veckor så det fick stå stilla... :( Någon som känner igen sig?

Står du själv i startgroparna för flyspackling Zemerlin?
Låter väl som det fungerade bra trots allt och det är sällan man kommer undan och slipper handspackla...
Det viktiga är att man iaf lyckas få en homogen kaka på minst 12mm över det hela först.

Tur inte man själv tappar lusten för jag tror kunderna hade skrikit då... :D
 
Japp jag är i startgroparna till att flyta.

Skall bara komma över några små problem. Måste ta reda på vad som händer med flytspackel som ligger i 1,5år istället för 0,5 år som det står i instruktionerna till LIP (klantigt av mig att köpa sånt så tidigt). Får la ringa och höra med LIP och se vad de säger. Gissningsvis e det bara att köpa nytt...

Sedan så är det minusgrader ute å det är väl ingen höjdare att blanda när det är sånt busväder, fått för mig att det dammar för jäkla mycket om man gör det inomhus?

Men får jag bara lite tid över samt kan få hjälp av en släkting så skall det nog bli fart av det.

Har ett rektangulärt badrum (4,2m*1,7m) med dörr och brunn i ena änden av rektangeln så det blir ganska redig lutning från bortre delen av badrummet om man nu skall följa reglerna till punkt och pricka. Men jag skall göra så som Paul sa med att flyta löst innanför avspärrningen och sedan bygga upp med trögare spackel på utsidan av avspärrningen och sedan försöka få till ett så bra fall som möjligt i övriga rummet men det känns som att det får gå undan... det är ju ändå ca 350kg flytspackel som skall ut.

Gissar på att Paul inte kör med någon skopa som en del andra förespråkar (med gott resultat) för att bygga upp fallet till brunnen med vanligt flytspackel utan fixar resten med handspackel som du bara brer ut med någon skrapa eller hur funkar det? :p
 
Blanda flytspackel inomhus är inga problem för dammandets skull.
Bara att hälla i försiktigt i samband med det ska vispas.
Dock smidigt att tejpa upp skyddsplast på väggarna runt omkring då det kan stänka upp lite när man vispar.

Du får nämligen inte ha för långt att bära det färdigblandade spacklet då det är tungt och inte får ta för lång tid att flytspackla.

Jag föredrar att handspackla fallet med LIPs 245 fallbyggnadsspackel då jag tycker det ger bästa resultatet.
Spacklar med vanliga målarspacklar typ.

...och visst... det bör gå ganska fort så det inte bränner och skiktar sig eftersom det ska vara en homogen kaka på minst 12mm.

Ett annat alternativ om du kan ta ett steg utifrån och in vid brunnen är att flyta allting ganska löst (4,8lit/säck) så det flyter ut och bildar en kaka på 12mm.
När sedan detta torkat så stänger du av med en avstängningslist runt brunnen ca. 1dm utanför där dörrar/draperi ska hamna.
Sedan blandar du lite trögare spackel och häller utmed väggarna så det får rinna sakta ned mot avstängningslisten och på så sätt bildas där ett litet och i bästa fall lagom fall.
Som avslutning drar du sedan bort avstängningslisten när det yttre härdat och handspacklar fallet.

Detta gör att det inte blir lika stressigt för dig och i vissa fall har folk svårt att få tätt med avstängningslisten när man har armering och golvvärme varpå detta alternativ kan förenkla.
 
bra tipps i denna tråd, men hur gör man om man har lite större yta att spackla och det inte får ta för lång tid? Ska spacka ca 17kvm och det är vattenburen golvvärme och armeringsnät (alltså det blir ett rätt tjockt lager spackel). Räcker det med att köra cementblandare och mata på med hinkar eller måste man ha nått värre?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.