Vi har tänkt bygga ett 5 meter brett garage med betongplatta över en befintliga vatten-, avlopp- och dagvattenledningar. Vattenröret är ett 100mm rör och dagvattnet ett 5000mm rör avloppet tror jag är ett 250mm rör. Gästrikevatten som har ett servitut är inte pigga på vår idee men vi hävdar att det borde gå bra då man kan relina (dra in nya rör) om de behöver bytas.
Nu behöver jag Tipps och ideer på hur man ska konstruerra en lämplig platta och vilka åtgärder som kan vara lämpliga att vidtaga när vi gräver för grunden. Vi ska även ansluta garaget till dessa ledningar så de ska grävas fram då.
Det finns tyvärr ingen allternativ plats på tomten och ledningen grävdes ner på order av en stasi planerare på 70 talet innan hans planer stoppades av folkets makt...
 
Hej! hadde ett liknande problem när vi skulle bygga pannrummet o fick till svar att dom tar ej ansvar för skador som blir på byggnader som står förnära vid eventuell grävning och att fastighets ägaren debiteras för allt extra arbete om nån byggnad står ivägen. kan ju vara bra o kolla upp vad somgäller iallafall. men vi hadde tur o lednigen gick inte som på kartan o inte inärheten av bygget =)
 
En variant är ju att ni gör en kulvert över rören just på den sträckan som ni vill bebygga. Då borde det ju går att gräva ur kulverten vid behov
Sen kan jag för lite om hur det ska dimesnioneras och vad det kan tänkas kosta
 
Det material som de stora VA-utbyggningarna 60 och 70-talet använde har visat sig inte hålla så bra. Det gäller framförallt dricksvattnet som brukar bli fontäner lite här och där. Jag skulle nog sikta in mig på två alternativ som ni undersöker med kommunen.

1. Om ni gräver på tomten och frilägger rören kanske de kan byta den sträckan nu så man slipper riva garaget senare. Det innebär merjobb för VA-verket, vet inte alls om de kan tänka sig något sådant.
2. Kanske i kombination med 1. Som mats_o föreslår, en kulvert av något slag.
 
Föregående lösning steg 1 och mitt förslag till steg 2 är att ni betalar för skyddsrör som de nya va-ledningarna dras i. På så sätt kan man dra ut skadade rör från under garaget och byta dem utan att gräva. Det kanske är vad ni menar med kulvert, men så har jag arbetat tidigare med kommunalt va. Det knepiga är bara att få kommunen att nappa och det är de inte villiga till om det kostar en krona.
 
Tack för svaren, det är just dessa alternativ jag funderat på. Jag har dock inte hittat någon sakkunnig som kan hjälpa mig att övertyga gästrike vatten om att det är genomförbart. Eftersom jag tänkt ansluta mig till vatten och avloppet så br det inte bli så mycket merarbeta att gräva fram hela sträckan som ska vara under huset och förbereda för ett kommande byte genom att dra ut ledningarna. :)

Jag bytte mitt vatten och avlopp som går under mitt gamla garage för några år sedan. det gjorde jag/en firma genom att dra ut den gamla vattenledningen med en vire och samtidigt dra in den nya ledningen och det var en sträcka på 15meter. I avloppet stoppade man ett tunnare plaströr inuti den gamla betongröret som gjorts rent ifrån rötter. Det gick riktigt snabbt och smidigt och vad jag sett så gör man numera så när man byter i vägar mm.

ps. Det går alltså flera ledningar i olika shackt över min tomt både min egen och en som ägs av gästrike vatten.
 
tihimas skrev:
Föregående lösning steg 1 och mitt förslag till steg 2 är att ni betalar för skyddsrör som de nya va-ledningarna dras i. På så sätt kan man dra ut skadade rör från under garaget och byta dem utan att gräva. Det kanske är vad ni menar med kulvert, men så har jag arbetat tidigare med kommunalt va. Det knepiga är bara att få kommunen att nappa och det är de inte villiga till om det kostar en krona.
Finns det någon som kan tipsa om en sakkunnig som kan räkna på en dylik konstruktion på ett fackmanamässigt sätt?
 
Vet du vad det är för typ av ledningar?
Tryckvattenledningen finns i lite olika varianter t.ex PE/PEM (plast), PVC (plast), segjärn, gjutjärn.
Dagvattnet och spillvattnet är antingen betong eller plast.
 
Nyckelmossen skrev:
Vet du vad det är för typ av ledningar?
Tryckvattenledningen finns i lite olika varianter t.ex PE/PEM (plast), PVC (plast), segjärn, gjutjärn.
Dagvattnet och spillvattnet är antingen betong eller plast.
Det jag vet är att ledningarna lades ner 1973 och att det är vatten 100mm. dagvatten 500mm. och avlopp ca200tror jag. Men det bör nog Gästrike vatten ha dokumenterat så jag får återkomma när jag fått besked.
 
ingemargavle skrev:
Det jag vet är att ledningarna lades ner 1973 och att det är vatten 100mm. dagvatten 500mm. och avlopp ca200tror jag. Men det bör nog Gästrike vatten ha dokumenterat så jag får återkomma när jag fått besked.
Det framgår inte av ritningarna vad det är för material i ledningarna men de ligger drygt tre meter djupt.
Är det någon av er här som har erfarenhet av hur vi kan bygga över dessa ledningar. Tanken är att man ska kunna dra ut ledningarna vid byte eller fodra de grövre med ett plaströr på insidan om dessa börjar läcka.
 
Finns det någon som kan rekomendera en sakkunig som kan göra en konstruktions ritning över hur man ska bygga ovanpå dessa ledningar så att det går att relina rören i framtiden.
Det bör vara en som räknas som sakkunig av byggnadsnämnden för bygglovet.
 
Hur gick det med att bygga garage över kommunens va-ledningar?

Vi har nämligen samma dilemma och vore tacksamma för råd och tips om hur man kan göra och vart man kan vända sig för att höra om möjligheten finns till skyddsrör på dessa rör och för eventuella offerter.

Vi har köpt tomt av grannen för att kunna bygga en lada... men på den mark som vi har köpt så har kommunen servitut för vatten- och avloppsledningar.

De vill helst att vi bygger minst tre meter ifrån ledningarna så att de kan utföra markarbeten utan problem. Insatt jurist säger att vi har rätt att bygga över ledningarna men kan då få bekosta kommunens eventuella merkostnader som tillkommer vid reparationer och vi får även lov att bila upp betongplattan om kommunen anser att vår lada försvårar kommunens reparationsarbete.

Men vi vill verkligen undvika att behöva bila upp betongplattan. Därför vore vi väldigt tacksamma för tips och råd om tillvägagångssätt som kan göra att ladan får vara intakt utan ingrepp vid eventuella reparationsbehov av kommunens ledningar.

Vi vill ha så mycket kött på benen som möjligt innan vi tar upp diskussionen med kommunen om skyddsrör eller annan åtgärd. Tyvärr är den ansvarige inte särskilt tillmötesgående utan säger att man får ringa "den och den" för att få svar på sina frågor, men när man ringer den man blivit tillrådd att ringa så får man höra att denne som skickat mig vidare är den som tar beslut och är ansvarig... Så för att undvika tidsspill och negativ humörpåverkan tänkte jag att vi skulle försöka samla så mycket information som möjligt iom olika förhandlingsalternativ.

Vi är tacksamma för alla tips och råd från er som vet lite om funktionen med skyddsrör eller om andra alternativ.

Ha en skön dag!
 
För mig blev det så att vi ändrade ritningarna efter en utdragen tvist med Gästrike Vatten, handläggare Benny och Mats VD. Deras huvudargument mot att bygga över ledningarna var att de inte VILL att man bygger över ledningar för de VILL gräva. Försökte få Villaägarna att hjälpa mig i sakfrågan men de är mer jurister och teoretiker än praktiker. Fick efter det att vi ändrat ritningarna veta att det finns seriösa relaning företag som just renoverar rör utan att gräva upp dem så mitt råd är att söka upp ett sådant företag och rådgöra med dem. Vad det handlar om är att rören under huset måste vara något så när raka för att kunna dra in ett nytt plaströr inuti det befintliga vid en eventuell skada. Lycka till det skulle vara bra om någon orkade driva fallet ända ut vilket vi inte hade tid och ork att göra.
 
Tack för svar!

Tråkigt att ni fick ändra era planer. Men tiden är ju en stor del i ett bygge och ett av de mest relevanta elementen i byggfrågor som blir till lite av en tvist, dvs hur lång tid man är beredd att avlägga för att försöka nå en överenskommelse med kommunen. Vi har som tur är inte så bråttom, så vi känner att vi kan avvakta för att hitta flera utvägar att lägga fram till kommunen.

Vi har hittat ett par företag som använder snarlika reliningsmetoder. Men jag har funderingar på om man kanske kan gräva innan vi bygger för att antingen byta ut rören direkt eller sätta på ett slags säkerhetsrör utanpå, så man bara behöver dra ur det gamla om det brister.

Ja, vi fortsätter att söka lösningar för jag vill ogärna ge mig eftersom det handlar om 50-80 m² beroende på vårt slutgiltiga val av storlek på vinkelbyggnaden till ladan. Dessutom tjänar vi nästan 200 m² trädgårdstomt i och med att ladan skulle bli längre ifrån huset om vi får bygga över ledningarna.

Om någon snubblar över en historia där en privatperson och kommunen kommit fram till en bra lösning för att bygga över ledningar så skulle jag bli oerhört tacksam om ni ville dela med er av historien.

Ha en toppenskön sommar.
 
Nickan70 skrev:
Tack för svar!

Tråkigt att ni fick ändra era planer. Men tiden är ju en stor del i ett bygge och ett av de mest relevanta elementen i byggfrågor som blir till lite av en tvist, dvs hur lång tid man är beredd att avlägga för att försöka nå en överenskommelse med kommunen. Vi har som tur är inte så bråttom, så vi känner att vi kan avvakta för att hitta flera utvägar att lägga fram till kommunen.

Vi har hittat ett par företag som använder snarlika reliningsmetoder. Men jag har funderingar på om man kanske kan gräva innan vi bygger för att antingen byta ut rören direkt eller sätta på ett slags säkerhetsrör utanpå, så man bara behöver dra ur det gamla om det brister.

Ja, vi fortsätter att söka lösningar för jag vill ogärna ge mig eftersom det handlar om 50-80 m² beroende på vårt slutgiltiga val av storlek på vinkelbyggnaden till ladan. Dessutom tjänar vi nästan 200 m² trädgårdstomt i och med att ladan skulle bli längre ifrån huset om vi får bygga över ledningarna.

Om någon snubblar över en historia där en privatperson och kommunen kommit fram till en bra lösning för att bygga över ledningar så skulle jag bli oerhört tacksam om ni ville dela med er av historien.

Ha en toppenskön sommar.
Ett tipps kanvara att kolla hur komunen själva gör när de drar ledningar under befintliga järnvägsspår. Vi var själva inne på den tanken då vi vet att man i gävle både dragit vatten och fjärrvärme under den flerspåriga järnvägen som korsar staden. Alltså de kan själva bugga under befintlig anläggning men "det går inte att bygga över". Logik är inte byrokraters styrka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.