Ska bygga min första altan som skall vara ca 9x4, marken är en fd misskött gräsmatta och jag skall bygga den marknära. Från altandörren till marken är det ca 30 cm. Underlaget är överst jord och diverse ogräsväxter och sen under det verkar det vara väldigt stenigt, vilket jag märkt när jag grävt upp gamla thujuor. Jag ska även ha ett plank på ungefär 180cm.

Frågorna är då, vad rekomenderas gällande att gräva ut för plintar eller lägga regelverket på leca, och om jag lägger på leca, ska jag fästa bärlinan i fasaden. Bör jag ha grus och markduk eller bara grus, eller inget alls?

Hur bygger jag ihop planket och altanen med varandra, jag ska inte köpa plankmoduler utan bygga eget. det är alltså hur ska jag göra för att fästa stolparna för planket och altanen i varandra på bästa sätt.

Vad finns för åsikter om dimensioner för bärlinor, reglar och avstånd osv. Jag har nämligen inte den blekaste aning.
 
Var just ute och provgrävde ett hål för eventuella plintar, på en kvart grävde jag ner mig ca 50-70 cm och det var ca 10 cm matjord och växter, sen var det bara grus och småstenar på storlekar upp till avocadostora. Frågan är om det inte vore en idé att ta bort det översta skiktet matjord och sen bara ha kvar sand och grusblandningen och lägga leca på. Eller måste jag lägga ut nytt grus över den gamla?
 
Senaste Vi i Villa hade ett bekvämt "recept" på altan på mark.
 
Jag har byggt 30m2 på plintar men ska nu bygga "lite till" i markplan. Jag tänker lägga bärlinorna på cementplattor, tycker inte det behövs några plintar när man inte ska upp i höjden. Leca funkar säkert lika bra. Jag gräver bort gräsmattan och nån 10 cm jord sen lägger jag markduk med singel lr nåt grusaktigt beror på vad som finns hemma.
På den högre delen fäste jag det 2 av bärlinorna i huset, resten står som sagt på plintar.
 
Ska själv ta mig uppåt i mitt altanprojekt. Altanen kommer att sitta mellan 30 och 60cm ovanför marken. Det lutar en smula på tomten. Jag har grävt ner plintar och lagt markväv och lite makadam över. Kommer att bygga på ungefär samma princip som byggmax video om du har sett den, alltså sätta 95x95 på plintarna och fästa bärlinan i dem och på så sätt få dem i våg utan att behöva vara helt exakt när jag grävt. Har tänkt att slänga ihop en liten tråd för att andra ska få följa med och se spektaklet. Titta till Estwings projekt, där finns mycket matnyttigt. Även tråden som ligger överst på altan och uteplatsforumet finns mycket bra info.
 
Jag har nu nästan grävt bort ängen som varit på framsidan, sitter nu och försöker dimensionera hur tätt jag måste sätta plintarna. Den kommer vara 9m bred och en bärlina ska fästas i fasaden, 45*195 hade jag tänkt mig och sen kommer den gå 3 meter ut från huset och därefter ca 60-75 cm till ut fast då kommer hörnen vara kapade. Totalmåttet blir då 9*3,6 men från 3m ut kommer jag snedda hörnen så den kommer vara ca 7,5m bred ute vid 3,6m, om någon förstår vad jag menar. frågan är då, hur många plintar behöver jag och hur tätt måste jag sätta dom, det här är komplicerat och börjar bli stressat då jag måste fixa det i övermorn senast
 
så här kommer den se ut, något förenklat, men bredden är som sagt 9 m, ut till där den smalnar av är 3m och avsmaladen går 75cm in och hela den biten är ca 75cm djup
 
  • namnlös.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Min altan går ungefär 3,60m ut från huset och jag satte en rad med plintar 1.80 ut på mitten och en rad i ytterkant. I "längsledd" satte jag dem med ca 1.60m mellanrum. Min altan blir ca 11 meter lång. Har dokumenterat hyggligt på min tråd Altan i Askim 2010. Jag hade flyttat in de plintar som skulle suttit i hörnen om du inte skurit av dem i änden på kortsidorna och sen reglat upp ordentligt och satt kortlingar mellan reglarna iallafall vid de sneddade hörnen så att jag inte tappat styvhet i hörnen. Bara en tanke. Jag satte totalt 15 plintar, men min altan har en lite annan form än din och är lite längre. Efter lite snabb huvudräkning så får jag din altan till två rader med 5 plintar i varje, 1.80 i bredd och ena raden i ytterkant och den andra på hälften.. Om du verkligen vill morska till dig och få en rejält stabil altan så sätter du en extra plint i det nya hörnet på långsidan och då får du totalt 12 plintar du ska sätta.
 
Det går framåt nu, ramen är på plats och ska idag börja lägga trallen. Måste säga att det är förbannat bra med Bauhaus prisgaranti, tack vare den har jag fått grabbers trex för 170:- förpackningen istället för 250 sin Bauhaus först ville tack vare Hornbach som tar 195 för sina.
 
Härligt att höra. Har du några bilder på framskridandet? Hade varit kul att se hur det växer fram. Kör hårt!
 
har i telefonen men av förklarliga skäl lägger jag all tid på att bygga, först jobba hela dagen och sen hem och bygga tills det blir mörkt. Middag får man äta vid 22 tiden, sen duscha och sova, innan nästa dag börjar igen, allt för att hinna så långt det går innan familjen kommer tillbaka efter helgen. Men ja, jag kommer lägga upp bilder sen när jag hinner
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.