Mikael_L
Anna-Sara skrev:
Funderar på att isolera även resten med frigolit och slippa helt och hållet de gula lite jobbiga isoleringen.
Isoleringsfunktionen är ju likvärdig, men det brukar vara jobbigt och knepigt att få skivorna exakt så breda som det behövs för att exakt täcka mellanrummet mellan reglarna.
Blir det bara någon mm glipa så har du direkt en köldbrygga.

Sen kanske du ändrar dig om det där med "den gula lite jobbiga isoleringen" när du väl sågat lite i frigoliten och har små frigolitkulor på kläderna, i kläderna, i håret, i munnen, på alla dina verktyg osv.

Jag skulle alla gånger välja jobbig gul (eller grå) isolering till väggarna. :)
 
Jag har inte reglat upp ännu och ska försöka att regla så att jag slipper jobba så mycket med skivorna, men visst kommer det att vara lite jobbigt att beräkna så att allting sitter bra.

Isoleringen är jag ganska flexibel med egentligen. Det stör inte mig vilket som men jag har några som förespråkar frigolit så därför jag skrev det innan. Priset kommer att avgöra och inte jobbighetsgraden.

p.s. lite synd att man inte kan infoga en bild direkt här.
 
1. Visst kan man bifoga bilder här! Bara dom är inom toleransen /storleken.
2. Vad det gäller väggar, har Mikael_L rätt.
3. Frigoliten "sågas" lämpligast med värmetråd! Den smälter man!
 
Vart och hur lägger man upp bilder direkt i anslutning till texten som man skriver här på tråden.
Jag får en bildikon men den vill länka till en bild ute på internet, man jag vill lägga in en bild från datorn egentligen.
 
Du klickar på avancerat läge när du skriver inlägget. Sen har du en knapp i editorn som ser ut som ett gem. Där kan du direktinfoga bilder
 
Ok, då testar vi igen.

Så här ser det ut idag. Hade besök av en betongfirma och jag fick priser (cirka) och måste säga att jag blev mycket förvånad då jag trodde att det skulle bli billigare än så.
Beräkningen är att det ska vara cirka 2 ton. Om man väljer lättbetong så är priset 7 kr/kg som innebär cirka 14.000 kr + plast, isolering och timkostnad för arbetet.
Skulle man välja vanligt betong så är priset billigare men då tillkommer kostnaden för lastbilen som levererar betongen och priset är 4000 kr för bara lastbilen.

Låter det rimliga priser eller vad tycker ni?
Ska det kosta cirka 20.000 - 25.000 kr för detta arbete.
 
  • IMG_0707 [800x600].jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det mycket viktigt med priset, kan du fuska lite.

Laminat,
Foam + ålderb plast ca 500kr
Frigolit (XPS200) 100mm ca 2000 kr
Sättsand (stenmjöl) 10-30mm för att jämna till underlaget ca 500kr

Det ger dig ett pris på 3000 + laminat.
 
Kan man tänka sig att lägga plintar i mitten och bärlina på sidorna och bygga allting i trä.
 
Bygger du i trä, bör du ha den gula isolering. Och annat med. Hur ska nedre delen av isoleringen vila? Mot masonit? Trä? Hur ska du inspektera det? Jag tror mest på frigolit.

Ps. Förrådet som jag bygger kommer att ha golvet enl ovan. Dock ska jag ha plastmatta på golvspånskivor.
 
Jag tänkte på följande sätt:

1) grus/sand (finns redan på plats)
2) plast
3) regelverk av trä
4) list där gula isoleringen kan ligga på. Avstånd mellan plast och isolering cirka 3-4 cm.
5) golvspånskivor
6) plast
7) foam
8) laminat

Plastmatta är faktiskt riktigt bra och varm. Jag har i tre andra rum platsmatta och det fungerar utmärkt, den är varm och snygg, ser ut som laminat i björk.
 
Mikael_L
kamilenski skrev:
Är det mycket viktigt med priset, kan du fuska lite.

Laminat,
Foam + ålderb plast ca 500kr
Frigolit (XPS200) 100mm ca 2000 kr
Sättsand (stenmjöl) 10-30mm för att jämna till underlaget ca 500kr

Det ger dig ett pris på 3000 + laminat.
Fördelen med detta förslag är att det inte ligger något trä eller annat organsikt mot marken som kan börja mögla. Och på "varma sidan" av frigoliten klarar man sig också då temperaturen är tillräckligt hög för att hålla rH lågt.

Nackdelen är ... tja jag vet faktiskt inte, kanske relativt oprovad konstruktion, eller något annat, vad vet jag.
 
Mikael_L
Anna-Sara skrev:
Jag tänkte på följande sätt:

1) grus/sand (finns redan på plats)
2) plast
3) regelverk av trä
4) list där gula isoleringen kan ligga på. Avstånd mellan plast och isolering cirka 3-4 cm.
5) golvspånskivor
6) plast
7) foam
8) laminat

Plastmatta är faktiskt riktigt bra och varm. Jag har i tre andra rum platsmatta och det fungerar utmärkt, den är varm och snygg, ser ut som laminat i björk.
Här finns det en uppenbar mögelrisk.
Om trä ligger mot marken endast avskiljt med plastfolie, men isolerat på ovansidan så kommer träet att vara i ungefär markens temperatur jämt. Dvs 10-15° under sommarhalvåret och 0-10° under vintern.
Då är det stor risk att fukt kondenserar mot plastfolien och träet närmast marken med åtföljande mögel och rötskador.
 
Nu är det iallafall klar att jag ska lägga plast, cellplast och sen lättbetong. En överraskning som vi upptäckte under arbetet är att de bärlinor som låg närmast marken var i dålig skick så vi var mer eller mindre tvungna att plocka bort dessa och gjuta en riktig grund.
 
  • IMG_0720 - Kopia [800x600].jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Där ser du problem med fukten. Precis som Mikael_L skrev i tidigare inlägg.
 
Japp, ett ganska tydligt bevis dessutom.
Jag tror att lösningen med ett riktigt grund och sen en rad med lecasten innan reglerna kommer säkert att bli en hållbar lösning.
 
  • IMG_0746 [800x600].jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0748 [800x600].jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.