Hade en plattsättare på besök idag, och han rekommenderade mig att först lägga en golvgipsskiva på nuvarande spån 22 mm, för att det skulle bli billigare än att spackla upp hela fallet. Badrummet är relativt stort (4x3 m).

Enligt nya BKR får kartonggips ej längre användas som vägg och golvmaterrial i zon 1. Finns det speciella cementbaserade "våtrumsskivor" för golv (utan kartong) ??

Enligt vissa trådar skall golvgips ej skruvas i våtrum utan enbart limmas - stämmer det?
Vilket lim rekommenderas?

Jag skall lägga värmekabel ovanför golvgipset, plattsättaren sa att man inte längre behöver ha armeringsnät, stämmer det?

Tacksam för svar....
 
hoppas att plattsättareninte säger att han jobbar enligt BKR...
enligt bkr ska 22mm spånskiva användas och flytspacklas på, inget annat.
armeringen är det upp till spackeltillverkaren att besluta om, ingen annan.
 
Om man använder rätt godkända lim för att fästa golvgipsskivan, med så kostar det nästan lika mycket per kvadratmeter som motsvarande mängd flytspackel. Och dessutom ett extra moment som kostar pengar i arbetskostnad.

För att det skall bli billigare med den icke godkända gipsskivan så får man limma den med mattlim eller annat lim som inte är godkänt för ändamålet.

Det låter som du borde kolla med en annan plattsättare.
 
Lägg ner tanken och kör på bara flytspackel !!

Det enda rätta om det ska bli bra.
 
Hej,
Det fick bli limmad golvgips trots allt, då jag varit tvungen att höja mina brunnar en aning för att få till fall på avloppsrören. Hade blivit väldigt mycket flytspackel annars....

Men, hur är det nu med armeringsnät för flytspackel - behövs det om jag redan förstärkt golvets bärighet med gips (12,5 mm) ?? Enligt elekrikern måste dessa enl. nya regler "avjordas" och då känns det som att det börjar bli jobbigt.

Kan jag helt sonika strunta i nät och limma värmekablarna direkt på golvgipset? (enl plattsättaren är detta helt ok.....)? Eller skall man använda putsnät istället för armeringsnät?

Tacksam för snabbt svar!
 
T
Tja, nu när du har lagt golvgips så kan du skippa armeringsnätet!

Ja, limma elkabeln direkt på gipset........
 
Vad körde du med som lim?
 
Casco Boardfix 3760
Funkade smidigt, man drar ut med tandspackel.
 
Vilken sorts golvgipsskiva använde du dig av, tog du vanlig kartongbeklädd?
 
Nej, Hela golvet är "zon 1" enligt BKR, och då får inte kartonggips användas, så jag använde samma våtrumsskiva som jag haft på väggarna - en orange skiva från Lafarge inköpt på Hornbach.(tror att den är cementbaserad). Verkar inte finnas golvgips för våtrum, vilket jag tycker är märkligt.

Men...jag primade aldrig spånskivan först, vilket kanske borde ha gjorts. tyckte det verkade onödigt att prima den eftersom man flytspacklar mot golvgipset. Läste att golvgipsen måste primas innan man flytspacklar och trodde det skulle räcka med att enbart prima den yta som man gjuter mot.
Har jag gjort fel???? Någon som vet?
 
Redigerat:
Ja, du har gjort fel eftersom du först och främst strulat till det med att använda gips trots råden att låta bli. ;)

Ovanpå detta har du använt fel gips för ändamålet då det inte är golvgips och således inte har samma förmåga att styva upp bjälklaget som riktig golvgips...

Norgips har en speciell skiva anpassad för ändamålet om man tvunget vill lägga gips på golvet och i deras anvisningar står också att det ska primas på alla håll och kanter... ;)

http://www.norgips.se/index0,760.htm
 
Hmm, Gjort är gjort....
Gipsskivorna sitter i varje fall ordentligt fast! Skall i varje fall prima gipset innan jag lägger värmekabel. Står på paketet att det max får gå 36 timmar mellan primning och flytspackling. Undrar varför.....?
 
För att inte ytan ska hinna bli belagd med damm etc innan flytningen.

Jag hade säkrat mig med att ändå armera för styvhetens skull...
 
Hade gjort samma sak som Paul att försöka armera för styvhetens skull.

Att det inte finns golvgips är helt enkelt därför att det inte bör användas i kombination med kakel/klinkers då det inte följer BKR branschregler, väljer man istället att köra plastmatta så följer man GVK och då är vanligt golvgips tillåtet.

Då du ändå har byggt på ett sådant sätt att du inte kan få ersättning via försäkringen vid ev skada på golvet så bör du göra allt i din makt för att försöka få det så bra som möjligt så det faktiskt håller, därför hade jag även armerat. Eller helst av allt riva upp gipset och göra riktigt från början med bara flytspackel även om det tar emot så kan du sova lugnt med fullgott försäkringsskydd.

MVH Lorant
 
kinglolle skrev:
Hade gjort samma sak som Paul att försöka armera för styvhetens skull.

Att det inte finns golvgips är helt enkelt därför att det inte bör användas i kombination med kakel/klinkers då det inte följer BKR branschregler, väljer man istället att köra plastmatta så följer man GVK och då är vanligt golvgips tillåtet.

MVH Lorant
Var i BKR står det att man inte får ha golvgips! Det enda som står är att den inte får vara kartongbeklädd. Jag är inte ett dugg orolog för bärigheten, då jag ändå skall flytspackla min 15 mm ovanpå den limmade gipsen, och då blir det både hängsle och livrem....

Jag kommer följa era råd att lägga ett nät, det står faktiskt i BKR. Räcker det med att bara lägga det på golvet eller skall det förankras på något sätt?

Men sen återstår det här med jordning..... Elektrikern nämde något om det.
Måste nätet avjordas om man fäster värmekabeln på den?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.